מבזקיםרצועת עזה

ישראל מתכננת מתקפת פתע ברצועת עזה לפני הבחירות?

בימים האחרונים מתרבים פרסומים בכלי התקשורת על מערכה צבאית רחבה בעזה, כזו שתהיה שונה מקודמותיה שישראל מתכננת להוציא אל הפועל. גם בעזה נשמעים לא מעט איומים כאלה על "פיצוץ" שמתקרב ותגובה מפתיעה של ארגוני הטרור שתכלול, כך על פי הדיווחים בעזה, ירי של מאות טילים ביום לעבר יישובים גדולים ומרכזיים בישראל. כך שמובן כי שני הצדדים נערכים למלחמה וכעת רק נשאלת השאלה מתי זה יקרה? ומי יהיה הראשון לפתוח במערכה שכזו.

אז לפני שנתחיל בניתוח המידע שבידנו נביא מספר דיווחים מעניינים בנושא.

אתמול (שני) בבוקר התראיין ב'כאן רשת ב' חבר הקבינט המדיני-ביטחוני השר יובל שטייניץ ואמר: "אנחנו מתכוננים למבצע רחב בעזה". הוא התייחס לדבריו של יו"ר כחול לבן אמש בעוטף עזה שהבטיח לצאת למערכה בעזה שתכריע את חמאס ואמר כי "לאף אחד מהגנרלים לשעבר לא היה ואין פתרון ארוך טווח לבעיית עזה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

האזינו לריאיון עם שטייניץ בכאן רשת ב

מאוחר יותר התראיין השר שטייניץ אצל שרון גל ב'גלי ישראל' ותקף בחריפות את יו"ר כחול לבן בני גנץ ואמר כי בזמן שבני גנץ היה רמטכ"ל הוא התנגד בתקופת מבצע "צוק איתן" באופן נחרץ לכבוש את רצועת עזה כפי שהוא הציע. "לא כל מי שהיה גנרל מבין בביטחון. כשגנץ היה רמטכ"ל, הצעתי בקבינט לכבוש את עזה, המתנגד העיקרי היה גנץ שכיום מציע את מה שהוא התנגד אליו בכל תוקף בזמנו", אמר.

מי שהיה תקיף עוד יותר בנוגע לגנץ על דבריו לפעול בעזה הוא תת אלוף במיל' צביקה פוגל שלדבריו ישב עם גנץ בקבוצות התכנון למבצע "צוק איתן" וראה אדם שאין לו את היכולת להגדיר יעדים, "אני לבני גנץ לא אצביע. אין לו את זה, אין לו את הסכין בין השיניים. מה שאני ראיתי לא מצא חן בעיניי".

האזינו לראיונות עם השר ד"ר יובל שטייניץ ותת אלוף במיל' צביקה פוגל ב"גלי ישראל"

היום אמר ראש הממשלה בימין נתניהו במהלך ביקורו באוקראינה: " אני לא יכול לפרט לכם מה אנו עושים, איזה ההכנות עשינו וכמה אנו ערוכים. חלק מהאנשים שמבקרים אותנו יודעים יפה מאוד שאנו עושים דברים שלא נעשו קודם ושאנו מוכנים לפעולה. מנגד, אני לא מסתיר שהמטרה שלי היא לשמר את הביטחון והשקט מול רצועת עזה."

נתניהו התייחס לטענות של חברי האופוזיציה שישראל איבדה את ההרתעה מול חמאס בעזה ואמר: "זה קשקוש להגיד שאין לנו הרתעה. חמאס מוציא פסקי הלכה לפיהם אסור לפעול נגד ישראל. אנו ערוכים למערכה רחבה ואם זה יקרה אתם תבינו מה זה בדיוק – מכה צבאית אנושה. זה יהיה שונה מבעבר".

אתמול בערב התראיין השר אופיר אקוניס בערוץ 20 ושם אמר דברים דומים למה שאמר נתניהו. הוא ציין כי ישראל נערכת למערכה צבאית רחבה בעזה והוסיף כי היא עשויה לצאת אל הפועל, אפילו במהלך החודש שנותר עוד לפני הבחירות. לדבריו הבחירות בישראל אינן שיקול אם לצאת למערכה צבאית וכי נתניהו מוביל את מהלכיו על פי שיקולים ביטחוניים בלבד ומה נכון לישראל ביטחונית.

האם חמאס מוכן למלחמה עם ישראל? חושש? או שהוא זה שילחץ ראשון על ההדק?

נתחיל בזה שחמאס מיואש. הוא מיואש מהרבה סיבות כשהראשונה בהן היא חוסר התקדמות מצד ישראל ביישום ההבנות. חמאס רוצה בהסרת המצור מעל רצועת עזה ולשחרר את האסירים שלו מבתי הכלא בישראל. אך הוא איננו משיג דבר וישראל מתנהלת מולו בעניין זה באדישות ויש שיאמרו ולא בהגזמה בהונאה של ממש. משקרים ומורחים את הזמן והכל נשאר "עומד במקום" ללא שום התקדמות או הישג כלשהו שחמאס יכול להביא לתושבי הרצועה.

החמאס והג'יהאד ממשיכים להתחמש

היאוש של חמאס מצד אחד והזעם של רבים בעזה שתוקפים את התנהלותו מול ישראל כ"רכה מידי", יכולים לבסוף לדחוק אותו אל הקצה לפעול גם מבלי שבאמת הוא מעוניין בכך. רק לפני ימים אחדים היינו עדים לניסיון חדירה לשטח ישראל של שלושה מחבלים, אשר קדם לו ירי רקטי לעבר שדרות שנועד לתעתע בכוחות צה"ל ולגרום להם להסיט את תשומת הלב מהנעשה בגבול הרצועה באותה עת. אך כפי שידוע התצפיתניות המנוסות של אוגדת עזה הגיבו במהירות ופעלו לשלוח כוחות לנקודה במקביל לירי טנק משולב בירי של מסוק קרב שהביאו לחיסול חברי חוליית המחבלים שניסו לחדור לישראל.

ניסיון חדירת המחבלים. צילום: דובר צה"ל

"זה לא אנחנו זה מישהו אחר"

בחמאס טענו כי מדובר ב"נערים זועמים". למען האמת אנחנו לא קונים את זה ולפי הידוע לנו גם במערכת הביטחון לא מאמינים לחמאס בעניין זה. אנחנו יודעים שכאשר חמאס רוצה שקט – יש שקט. הוא שולט ברצועה ובכל מה שנעשה, כך שכל הטענות "זה לא אנחנו זה מישהו אחר" אנחנו כבר מכירים. נדגיש כי גם הפיגועים שיצאו לאחרונה בגדה היו מכוונים על ידי חמאס בעזה. רק אמש אמר ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה כי על תושבי הגדה לעשות הכל, כולל "צבאית" כהגדרתו (הכוונה לפיגועים) כדי למחות על הנעשה בנוגע למסגד אל אקצא.

מאחדים כוחות נגד ישראל

חוץ מחמאס יש ברצועת לא מעט ארגונים כאלה ואחרים שדוחפים אותו לצאת למלחמה מול ישראל והראשון שבם הוא ארגון הג'יהאד האסלאמי שנתמך על ידי איראן. ברצועת עזה הקימו בסבב האחרון חדר מבצעים משותף כך שבלחימה הבאה אין ספק שנראה את שני הארגונים האלה פועלים כנגד ישראל ביחד. כשאנחנו אומרים יחד הכוונה היא למאות טילים שישוגרו ביום לעבר ערי ישראל ולא מן הנמנע שהירי יגיע גם למרכז הארץ, לגוש דן ולאזור ירושלים.

אם נזכר בסבב הלחימה האחרון והקצר יחסית שהיה רק לפני כשלושה חודשים (ב-4 במאי). הסבב החל בעקבות ירי צלפים שביצע הג’האד האסלאמי מדרום רצועת עזה לעבר לוחמי צה"ל במהלך צעדת השיבה שנערכה יום קודם (שישי, 3 במאי), ממנו נפצעו שני חיילי צה"ל: לוחם באורח בינוני ועוד חיילת באורח קל. בתגובה לירי הצלפים תקף צה"ל שתי עמדות חמאס. כתוצאה מתקיפה זו של צה"ל נהרגו שני מחבלים מגדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס ושניים נפצעו באורח קשה. אז התקבלה ההחלטה בעזה להגיב ומצאנו את עצמנו שוב בסבב לחימה אלים במיוחד עם מאות שיגורים.

בישראל: 690 רקטות ו-4 הרוגים / בעזה: 320 תקיפות ו-25 הרוגים

לאחר תקיפת צה"ל, בבוקר ה-4 במאי החל ירי מאסיבי של פצצות מרגמה ורקטות לעבר שטח ישראל. ביומיים של לחימה שוגרו 690 רקטות לעבר ישראל וכיפת ברזל הצליחה ליירט יותר מ-240. ישראל תקפה בתגובה 320 יעדי טרור ברצועת עזה. נהרגו 4 אזרחים ישראליים, 3 מהם כתוצאה מירי רקטות מעזה ואחד מפגיעה ישירה של טיל נ"ט ברכבו, ו-138 נפצעו בדרגות שונות. בעזה נהרגו 25 פלסטינים ו-154 נפצעו בדרגות פציעה שונות.

תיעוד ירי טיל הנ"ט לעבר רכבו של משה פדר ז"ל בכביש 34 סמוך ליד מרדכי

כזכור, בסבב האחרון נורו מלבד פצצות מרגמה אל יישובי העוטף גם רקטות ארוכות טווח לעבר ערי הדרום ובהם: אשדוד, אשקלון, באר שבע, קריית גת וקריית מלאכי. לאחר הפסקת האש אמרו בחמאס כי ארגוני הטרור היו קרובים מאוד לבצע ירי לעבר גוש דן, אז טענו כי אם לא היתה נכנסת לתוקפה הפסקת האש בין הצדדים היו מבצעים את הירי למרכז הארץ.

תיעוד ירי הרקטות בסבב האחרון

פתרון ארוך טווח

יש לציין כי פתרון בעזה שיביא שקט לטווח ארוך יכול להתבצע רק אם הוא ילווה במאמץ מדיני שיכלול את הרשות הפלסטינית ומדינות נוספות באזור כמו מצרים וקטאר, כך שבסוף הלחימה יהיו הסכמים חתומים וערבויות לכך שהשקט ישמר.

הבחירות בישראל – ישפיעו על קבלת ההחלטה האם לפתוח במערכה מול עזה?

הבחירות לכנסת ה-22 צפויות להיערך ב-17 בספטמבר 2019, אך כפי שאמר נתניהו מבחינתו הן לא שיקול האם לצאת למערכה בעזה. אנו רוצים להאמין כי אכן הבחירות אינן שיקול אך יחד עם זאת כדאי לשים את הדברים על השולחן.

בחירות וטרור

הסקרים האחרונים מציגים מצב לא כל כך משמח לראש הממשלה נתניהו והמנדטים לא מנבאים לו ניצחון מוחץ. נתניהו נמצא בשוויון מנדטים של 31 מול כחול לבן, כך לפחות על פי הסקר האחרון שנערך ע"י פרופסור קמיל פוקס ומכון אריה איילון (מועד איסוף הנתונים: 15 באוגוסט 2019).

בנוסף, על צווארו של נתניהו מונחת "החרב המשפטית" לאחר שהיועמ"ש החליט להעמידו לדין בשלושת התיקים נגדו, בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, בכפוף לשימוע.

גם המצב הביטחוני בשבועיים האחרונים הדרדר באופן משמעותי: שני אירועי ניסיונות חדירה מרצועת עזה, פיגוע דקירה בירושלים ופגיעה דריסה בגוש עציון, מהומות והתפרעויות אלימות בהר הבית וירי רקטות לפני מספר ימים לעבר שדרות.

לכל זה נוסיף את התגובות החריפות שמקבל ראש הממשלה על חוסר התגובה של ישראל לטרור מעזה שנשמעות אפילו מצד תומכיו שאט אט מביעים אכזבה מהמשך הרפיסות מול הטרור. כל זה יחד דוחקים את נתניהו לקצה ועלולים להביא אותו להחלטה לפעול בעזה עוד בטרם יתקיימו הבחירות.

לסיכום, וכפי שסברנו רק לפני שבוע – מתקדמים למערכה רחבה ברצועת עזה בצעדי ענק

6 תגובות

  1. קישקוש בלאבוש!
    יותקפו מספר דיונוט חול בעזה, המצרים יסדרו הפסקת אש ,הבלונים ומדי פעם הרקטות יימשכו. אין שום כוונה לממשלה לעשות משהו אמיתי נגד החמאס!

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח