סרטונים

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס "לכל איש יש שם", במשכן הכנסת.

דברי ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס "לכל איש יש שם", במשכן הכנסת.

"חמי שמואל בן ארצי ז"ל היה חוקר תנ"ך, מורה, מחנך וסופר שזכה בפרס ק. צטניק לספרות השואה.

ב-1933, בגיל 18, הוא עזב את עיירת הולדתו בילגוריי בפולין, ועלה לארץ כשליח מחונן, ונדמה לי ראשון, של תנועת המוסר נובהרדוק. אביו רדף אחריו לתחנת הרכבת וניסה לשדלו להישאר בפולין, שמואל התעקש לעלות ארצה, הגיע לבני ברק, עבד אחר כך חמש שנים כחלוץ בפרדסים. למיטב ידיעתי, הוא מן הבודדים, ואולי היחיד שקיבל הן את אות ההגנה והן את אות האצ"ל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לימים הוא נעשה מורה בטבעון ואלפי תלמידיו, שכוללים את דודו פישר, גדי סוקניק, מרדכי גילת, בת-שבע חייט, אמו של הכבאי הגיבור דני חייט ז"ל, רבים רבים מהם מעידים שהוא לא היה מורה, הוא היה ה-מורה, ה-מחנך ששינה את מסלול חייהם באנושיותו, ביחס האישי שהוא נתן לכל אחד ואחת. את הלהט הטהור שלו במורשת ישראל שהתבטא במחקריו בתנ"ך, הוא היה חבר בחוג התנ"ך הראשון שהקים דוד בן-גוריון, והוא עצמו הוביל חוג תנ"ך במשך למעלה מ-30 שנה בנהלל הסמוכה לטבעון.

שמואל תמיד אמר שהוא נולד מחדש כשהוא הגיע לארץ ישראל. 'לכל איש יש שם' במעמד הזה הוא שינה את שמו משמואל הון לשמואל בן-ארצי. אבל אין ספק שהחוויה המכוננת בחייו שלו הייתה השואה. המשפחה שנשארה מאחור כללה עשרות נפשות, כולן הושמדו. ביניהן הייתה גם אחותו התאומה היפהפייה יהודית. כל חייו, כולל ממש בימיו האחרונים, כשהוא היה מזכיר את השם של יהודית הוא היה פורץ בבכי. כשפרצה המלחמה הוא איבד קשר עם משפחתו.

ב- 1942, כשעדיין לא ידעו את ממדי האסון, הוא חלם חלום והוא כתב על כך שיר שאותו אקריא:

"חלום.
הלילה הייתי בעירת מולדת.
בנוף שיקר ללבי בהלו –
בבאר ילדותי בבואה עוד רועדת.
בית אבא עדיין עומד על תלו.

בעצי ערמונים משתלהב כבר האודם,
טבעו של הסתיו בפולין הוא בכך.
אני ואחי משתרכים, כמקודם,
בשביל סוכתנו נושאים אנו סכך.

הרוח רודפת ענן ברקיע,
הערב הגשם לבוא לא יהין.
עוד רגע ואנו הביתה נגיע,
מיד נקשט סוכתנו כדין.

קרבנו לבית – גויים בקננו!
לשווא עוד חיפשתי סוכת השלום.
אחי את עמסו לי השאיר –ואיננו!
לבד שם בכיתי עד סוף החלום".

אקריא עכשיו את שמות משפחתו של שמואל מבילגוריי ומטרנוגרוד שבפולין, שכולם נספו: האבא, סבה של רעייתי שרה, משה הון. אשתו איטה הון. אחותו התאומה של חמי, יהודית בת משה הון, בת 24. האחים: מאיר דוב הון, בן 18. שמעון צבי הון, בן 16. אריה לייב הון, בן 13. ואחותו הקטנה פיסלה הון, בת 10.

מהעיירה בילגוריי: הדוד אברהם טאובר, אשתו, בתו ובנו. הדודה רחל טאובר, ושלושת בניה: אברהם, יעקב ושלמה, נשותיהם וכל ילדיהם. הדודה הינדה ובעלה יחזקאל. הדודה הנדל, בעלה וילדיהם. הדודה פאלה ושתי בנותיה.

ומן העיירה טארנוגרוד: דודתו מאטל קניגשטיין, ובנה הילל בן יחזקאל, ובתה הבכורה. הדוד מנדל הון, אשתו ושני ילדיהם.

יהי זכרם ברוך, ה' יקום דמם".

וידאו: עומר מירון, לע"מ

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=_IN8CIzng68?autoplay=1&w=600&h=420]

הבהרה: התוכן בכתבה מתפרסם באופן אוטומטי מעמוד היוטיוב על ידי IsraeliPM – התוכן והמדיה באחריות המפרסם בלבד.

48 תגובות

  1. אני צופה בכבוד וביראה לדבריו ולהופעותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו …ואני לא יכול לא להשוות עם שני הדגנרטים שהיו ראשי ממשלה לפנוי…איזי חוכמה , איזה אצילות, איזה ידע, איזה הופעה ואצילות נפש…..כאשר משווים בעל כורחנו לנוכלים….המילים נגמרות איך הצליחו לשבת על כס מכובד של מדינה סמל התקומה אחרי חורבן ושואה

  2. God bless Israel and god bless you all and the great PM Benjamin nataniyaho god bless you and protect you sir and long long long long long long life Israel shalom 💙 💙 💙 💙 💙 💙

  3. ראש הממשלה הזה,פשוט אכזבה ענקית, אפילו יום כיפור לא יסלח לך על הפילוג ועל הקרע בעם, כמה שנאה יש עכשיו בין ימין לשמאל והכל באשמתך

  4. רק אלוהים יצלינו ממך מר ביבי נתניהו, איפה הבטחות איפה הביטחון איפה טיפול ביוקר המחיה, הכל פקה פקה לפני הבחירות ה' יקום דמך

  5. God Almighty bless and walk with the nation of Israel always and forever . A love so pure not of this world . Yerushalayim peace be inside your ancient blessed walls . Maranatha

  6. Yahudi Malaysia , kami miskin Portuguese yahudi ortodok Russia di MELAKA MALAYSIA ,# DSAI MADANI , PM MALAYSIA ke 10 kerajaan Malaysia perpaduan , DAP boneka Israel , # berjaya KWSP kami Tak boleh keluar DAP boneka Israel , DSAI anuar Ibrahim jurucakap DAP Israel , ( kami Portuguese yahudi ortodok Russia barisan NASIONAL , Tak boleh ,buat apa # dikuasai rejim Israel DAP PKR di MALAYSIA ,

  7. Tun mahadir Mohammad GTA yahudi choucin Kerala India , pembangkang di MALAYSIA , gagal ( DSAI MADANI anuar Ibrahim PM MALAYSIA sekutu kuat Israel DAP di MALAYSIA PKR pakatan harapan DAP boneka Israel , kami Portuguese yahudi ortodok Russia di MALAYSIA BARISAN NASIONAL , Tak boleh buat apa apa , dengan rejim Israel DAP PKR anuar Ibrahim PM MALAYSIA kuat Israel DAP ,

  8. Kami punya news teknologi Ada modal masalah , DSAI MADANI orang kuat rejim Israel DAP PKR di MALAYSIA , # kami Portuguese yahudi ortodok Russia di MALAYSIA BARISAN NASIONAL ,Tak boleh buat apa apa , hmmm tun mahadir Mohammad yahudi choucin Kerala India , PARTI pembangkang GTA, pejuwang petai , PBBM & PAS gagal di parlimen MALAYSIA ,

  9. חלאת אדם ,אדמה, תחת שמי הבריאה , שבשביל הפילטרים של הבריכה שלו הפרטית ,השורדים שורדי השואה מתים מיתת כלב בארצו של העם היושב בציון, מקור, מרעב, ממחלות ב ד י ו ק כמו בגטו.

  10. In awe of Honorable PM Benjamin Netanyahu inspires respect & inspiration & humility all at the same time. May G-d Almighty guide your every step in these extremely turbulent times. With the help of G-d Almighty you will be victorious and spend ONE FURTHER TERM IN OFFICE! AMEN!

  11. כל הכבוד אדוני ראש הממשלה מר נתניהו!
    צאו ולימדו מחוכמתו של מר נתניהו!
    אין שני לו! יעריכו ויוקירו אותו כל עם ישראל. הוא נכס ומושא להערכה למדינת ישראל! אשרינו שהוא ראש ממשלתנו!
    מעריך ומכבד כל אדם! ראוי שכולם יכבדו ויעריכו אותו וידעו שיש על מי לסמוך!
    יישר כוח אדוני! תבורך משמיים אמן!
    אוהבים אותך! עם ישראל חי!

  12. בוקר טוב מ"ר נתניהו הנכבד…אנתוני בלינקין חייב לסיים את תפקידו מהר…אם יש לך מידעים עליו..להעביר לטראמף ישירות..לא דרך רפובליקני כזה או אחר..יום טוב לך👍

  13. Is there any one from Israel or who has good knowledge about Israel Palestine conflict. I want to know israel perspective on Palestine issue because I know one version of history. Is there any one kindly react here.

  14. האם אנחנו בעיצומה של מגפת פירוד?
    הפירוד בינינו לא נולד אתמול, ולא לפני ארבעה חודשים. את השבר הפנימי שמתגלה ניסינו לקבור מתחת לפני השטח, וכעת אנחנו מבינים שלא משנה כמה זמן יחלוף, הקרע לא יתאחה עד שנעקור את הקלקול משורשו.

    אומנם בינתיים אנחנו מפגינים כמה אנחנו נהנים לשנוא איש את רעהו, אבל דווקא עלינו מוטל להביא לעולם את השיטה לתיקון ולשמש דוגמה לאהבת אחים. עם ישראל הוא קיבוץ נציגי כל אומות העולם שהתכנסו עוד בבל העתיקה תחת אוהלו של אברהם אבינו, ודרכו קיבלנו את כיוון התיקון של "ואהבת לרעך כמוך". ומשום שאנחנו כוללים בתוכנו את כל העולם, אם נעשה תיקון דווקא בעם שלנו זו תהיה דוגמה נכונה לכל האנושות.

    חשוב לקחת בחשבון שהרע בינינו עוד לא הגיע לשיאו. לפנינו מצבי גילוי הרע ברמה הפרטית בכל אחד מאיתנו, וברמת הכלל בכולנו יחד כחברה. עוד ניווכח אילו נזקים שנאת האחים בינינו גורמת לעצמנו ולעולם, ואילו מלחמות עוד יפרצו חלילה בעקבותיה. כתבי מקור רבים מספרים על המכות שצפויות לעבור על עם ישראל אם לא ניקח אחריות ונגלה נחיצות לתיקון, "אין פורענות באה לעולם, אלא בשביל ישראל" (יבמות ס"ג). לכן קשה לצייר עתיד ורוד לישראל כל עוד נמשיך להתעלם מכך שעלינו להגיע למימוש התיקון "ואהבת לרעך כמוך" או בטוב או ברע.

    תיקון המצב תלוי רק בבגרותו של העם, אבל למרבה הצער העם מסרב להתבגר, כי איש לא טורח להעניק לו חינוך ראוי ולשים מטרה נכונה לנגד עיניו. נוסיף לכך את העובדה שעם ישראל אינו ככל העמים, קיימת בו נטייה פנימית להתפתחות מעל הטבע, ולצידה יש לנו את האגו הגדול ביותר. שלא נשלה את עצמנו, אין דבר שיכול לרפא את האגו הזה מלבד עבודה על החיבור בינינו.

    לא ניתן לחייב אנשים לחיות על פי אהבת הזולת, הדרך היחידה היא לערוך שינוי חברתי כזה שידרוש מהכוח העליון להאיר עלינו את אור האהבה, ואז נתרשם ממנו, נתפעל ממנו ונחיה בו. רק כשנצליח להנחיל את הכלל "ואהבת לרעך כמוך" לעולם, נממש את ייעודנו וכולם יידעו מהו סודו של עם ישראל ומהי תכלית קיומו.

  15. לא מבין כיצד ב 13 או 15 שנה שבהם אתה מכהן . הביאו להתעצמות החמאס והחיזבלה… היום הפיגועים הם כבר עם אקדחים ולא סכינים.
    כן אתה תאשים את ממשלות הביניים בהכול. טוב שהיו כאלה כדי שיהיה ניתן להאשים. אבל אתה היית פה 13 שנה .

    מה יש לנו עכשיו ביבי :
    1. המדינה בה יוקר המחייה הגבוה בעולם
    2. פיגועי אקדחים בה בארץ – הסטנדרט החדש . כדורים ב- בטן / ראש.
    3. החיזבאלה התעצם
    4. אירן התקרבה לשלב סופי של ייצור נשק גרעיני
    5. הדירות – צעירים לא מסוגלים לחלום על דירה. יצרת מדינה לישירים. כלכלת עשירים.
    6. עוד פחות חרדים משרתים בצה"ל – הגברת אי השיוויון בנטל. אנחנו הפריירים של ביבי.

    מה עוד ביבי. איך אפשר להאשים ממשלה זמנית פה ושם אם תהליכים כאלה לוקחים שנים על שנים.

    אתה מבין שהרסת את בטחון המדינה. את כלכלת המדינה .

    והדבר הראשון שנבחרת – דאגת לחוקק את חוק ההוצאות האישיות לראש הממשלה.
    לא קשישים לא ניצולי שואה.. קודם ביבי.

    נורא.
    לא טוב לנו כאן לאנשים עם השכל בראש שלא נופלים שולל לססמאות החלולות שאתה משמיע . לא טוב לנו במדינה כשאתה מנהל אותה. לא בטוח. יקר פה . יקר בחיי אדם ויקר מבחינה כלכלית שזה גם חיי אדם.

  16. بسم الله الرحمن الرحيم
    مفتاح الجنة لا اله إلا الله محمد رسول الله دين الاسلام والله سبحانه وتعالى جعل فوزناوفوز الأنس والجان فقط بدين الاسلام والايمان والاعمال الصالحة

  17. Протесты оплачивают левые диктаторы багаца, гистадрута, банков, страховых компаний, полиция и службы безопасности!
    Если они проиграют, рухнет вся уголовная система диктатуры судов и гистадрута!
    Они, камни на шее трудового народа!
    Они против изменений в законах, ради своих кресел и барышей!
    Реформу делать, несмотря ни на что!
    Моська большая лает, а караван реформ должен продолжаться быстрыми темпами!
    Их банки рушатся и они боятся потерять деньги! Деньги, это их власть!
    Вот где и кому надо открывать дела по взяткам, дарениям вилл, квартир, машин, должностей!
    Хавара показала, где настоящие евреи и будущие руководители страны!
    Поселенцам разрешайте строить столько сколько они хотят и где хотят!
    Это надежная опора еврейского Израиля!
    Скоро война и надо вооружаться, защищаться и давать отпор всем мразям, спонсирующим террор и подстрекающим к войне и убийству евреев!
    Это левые и арабские партии, не признающие еврейский характер государства!
    РЕФОРМУ ДЕЛАТЬ!
    ##########
    Хавара показала, где настоящие евреи и будущие руководители страны!
    Поселенцам разрешайте строить столько сколько они хотят и где хотят!
    Это надежная опора еврейского Израиля!
    Скоро война и надо вооружаться, защищаться и уничтожать врагов!
    РЕФОРМУ ДЕЛАТЬ!

  18. Биби, Бен Гвир, Смотрич! Работайте быстро, жестко!
    Убирайте мешающих людей без жалости!
    Требуйие исполнения своих обязанростей армией, полицией, служб безопасности!
    Сделайте расследование, почему работники мосада, давали присягу Израилю и распоряжению старших командиров пошли на протесты!?
    Увольнять из армии без права занимать должности в госпредприятиях!
    Работайте!

  19. לעמוד ולמרוד

    מרד גטו ורשה קרה לפני כשמונים שנה כשהגיעו ייסורים עד נפש ואי-אפשר היה לסבול יותר. אחר כך, כמו תמיד, כאשר מתרופף מעט הסבל החונק מהצוואר היהודי, חזרנו לסבול מגלי השנאה כלפינו, מתעלמים מהרצון התמידי שרוחש בעולם להיפטר מאיתנו בכל דרך אפשרית. גם היום, במדינת היהודים, כשחגורת השנאה הולכת ומתהדקת סביבנו, כל עוד אפשר איכשהו לנשום, אנחנו לא נתנגד לה.

    עוברות השנים שנרדפנו בגולה, ותמיד כשהסבל היה בלתי נסבל מרדנו, וכשהוא דעך חזרנו לשגרת האומה השנואה בלי לשאול למה שונאים אותנו כל כך?

    מזמן היינו צריכים לצאת בשאלה ולא לחזור בלי תשובה, אבל ישנה הסתרה שאופפת אותנו ואומרת, אין מה לעשות ככה נועדנו להיות, שק החבטות של העולם. נולדנו להיות שנואים, זה טבע הדברים. מצד אחד יש בזה צדק מסוים, באמת הטבע פועל כאן. מצד שני אנחנו לא לוקחים בחשבון את עומק המושג טבע. "הטבע", כמו שכותבים המקובלים, שווה ערך למושג "א-להים" (86 בגימטרייה).

    ישנה מידה של אמת בלתי מודעת במה שאומרים עלינו השונאים שלנו. אנחנו לא כמוהם. לכל עם בעולם יש אומנם טבע מיוחד לו, אלא שהייחודיות שלו שורשה בבסיס משותף לכולם, והיא מתלבשת על האנוכיות האנושית, כך שהעמים יכולים להבין זה את זה. אבל אף עם לא מבין את הקבוצה הזאת שנקראת יהודים, אנשים שקמים כעוף החול מכל ניסיון השמדה כאילו הם נצחיים, ומעוררים באומות העולם פעם אחר פעם רצון להשמיד אותם.

    אנחנו כל כך שנואים כי יש לנו משימה רוחנית: להתעלות מעל האנוכיות האנושית שמפלגת את העולם, להתאחד כאיש אחד בלב אחד אל הכוח האחד, ובהתחברות עימו להיות כמעבר של הכוח האלוהי לכל המציאות, לכל בני העולם.

    השנאה כלפינו ממשיכה להתעצם וחלון ההזדמנויות הצר הולך ונסגר. אסור לנו לנוח עד שנדע בדיוק מי אנחנו ולמה אנחנו קיימים, מה תפקידנו ולמה אנחנו מיועדים. אם לא נשאל, תבוא מכה קשה.

  20. לעמוד ולמרוד

    מרד גטו ורשה קרה לפני כשמונים שנה כשהגיעו ייסורים עד נפש ואי-אפשר היה לסבול יותר. אחר כך, כמו תמיד, כאשר מתרופף מעט הסבל החונק מהצוואר היהודי, חזרנו לסבול מגלי השנאה כלפינו, מתעלמים מהרצון התמידי שרוחש בעולם להיפטר מאיתנו בכל דרך אפשרית. גם היום, במדינת היהודים, כשחגורת השנאה הולכת ומתהדקת סביבנו, כל עוד אפשר איכשהו לנשום, אנחנו לא נתנגד לה.

    עוברות השנים שנרדפנו בגולה, ותמיד כשהסבל היה בלתי נסבל מרדנו, וכשהוא דעך חזרנו לשגרת האומה השנואה בלי לשאול למה שונאים אותנו כל כך?

    מזמן היינו צריכים לצאת בשאלה ולא לחזור בלי תשובה, אבל ישנה הסתרה שאופפת אותנו ואומרת, אין מה לעשות ככה נועדנו להיות, שק החבטות של העולם. נולדנו להיות שנואים, זה טבע הדברים. מצד אחד יש בזה צדק מסוים, באמת הטבע פועל כאן. מצד שני אנחנו לא לוקחים בחשבון את עומק המושג טבע. "הטבע", כמו שכותבים המקובלים, שווה ערך למושג "א-להים" (86 בגימטרייה).

    ישנה מידה של אמת בלתי מודעת במה שאומרים עלינו השונאים שלנו. אנחנו לא כמוהם. לכל עם בעולם יש אומנם טבע מיוחד לו, אלא שהייחודיות שלו שורשה בבסיס משותף לכולם, והיא מתלבשת על האנוכיות האנושית, כך שהעמים יכולים להבין זה את זה. אבל אף עם לא מבין את הקבוצה הזאת שנקראת יהודים, אנשים שקמים כעוף החול מכל ניסיון השמדה כאילו הם נצחיים, ומעוררים באומות העולם פעם אחר פעם רצון להשמיד אותם.

    אנחנו כל כך שנואים כי יש לנו משימה רוחנית: להתעלות מעל האנוכיות האנושית שמפלגת את העולם, להתאחד כאיש אחד בלב אחד אל הכוח האחד, ובהתחברות עימו להיות כמעבר של הכוח האלוהי לכל המציאות, לכל בני העולם.

    השנאה כלפינו ממשיכה להתעצם וחלון ההזדמנויות הצר הולך ונסגר. אסור לנו לנוח עד שנדע בדיוק מי אנחנו ולמה אנחנו קיימים, מה תפקידנו ולמה אנחנו מיועדים. אם לא נשאל, תבוא מכה קשה.

  21. what does it mean the peace in Israel===to come to terms with apartheid and fascism.

    Do you like segregation? segregation on a religious basis – this is Israel == this

    is apartheid

  22. عاشت إسرائيل والشعب لإسرائيل
    أرض السلام شعب السلام.
    النظام الجزائري
    هو العدو للمغاربه 60سنه العداء والكراهية وتقسيم المغرب وتسليح جماعة ارهابية جزائريه ضد المغاربة وقتل المغاربة وحرق مغاربة احياء ودفن مغاربة احياء والتعديب والقتل بدون حق وتشويه صورة لإنسان مغربي بالنار ووضع جتته مغربي لللحيوانات لاكلها.
    النظام الصهيوني الجزائري الفرنسي لارهابي عدو الله والمغارب.

Back to top button