בריאות

חדש: מכשיר המאפשר הערכה של דרגת ההצטלקות בכבד – באופן בלתי פולשני

מחלות כבד כרוניות, הגורמות לדלקת כרונית בכבד, עלולות להוביל להצטלקות בכבד. בעבר, נהוג היה להעריך את מידת ההצטלקות על ידי ביופסיית כבד, אך בשנים האחרונות ניתן לבצע הערכה זו באופן בלתי פולשני ולהימנע מביופסיית כבד הכרוכה בסיכון עבור המטופל.

מנהלת המכון הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי בני ציון ד"ר טובה ריניס: "באמצעות המכשיר החדשני, מתבצעת בדיקת הפיברוסקאן, המאפשרת הערכה של כמות השומן בכבד, כלי שהופך להיות לעזר רב בשנים האחרונות בהן מחלת הכבד השומני עלתה מאוד בשכיחותה ומגיעה עד כדי 30% מהאוכלוסייה"

מהמכון הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי בני ציון נמסר כי המכשיר החדשני הוכיח דרגת דיוק מצוינת בהשוואה לביופסיית כבד, בקשת רחבה של מחלות כבד כגון: דלקת כבד נגיפית על רקע הפטיטיס B והפטיטיס C, מחלת כבד שומני, מחלת כבד אלכוהולית, מחלות כבד כולסטטיות כרוניות כמו דלקת ראשונית של דרכי המרה הקטנות (PBC) ועוד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

רופאה בכירה במכון הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי בני ציון ומומחית למחלות כבד, ד"ר איילת פרטוש עבו, אמרה: "ככל שדרגת ההצטלקות בכבד עולה, כן עולה הסיכוי לפתח שחמת כבד, ומכאן החשיבות הגדולה בהערכה זו במטופלים הנמצאים בסיכון לפתח פיברוזיס כבדי. הבדיקה מאפשרת הערכה מהירה ומדויקת של פיברוזיס (הצטלקות) בכבד, מבלי לסכן את המטופל בפעולה פולשנית כמו ביופסיית כבד".

ד"ר איילת פרטוש עבו. צילום: דוברות בי"ח בני ציון

בנוסף, אומרת ד"ר איילת פרטוש עבו כי"הבדיקה מהירה ופשוטה, ונותנת הערכה של נפח רקמה גדול יותר בכבד בהשוואה לביופסיה אשר בה מתבצעת הערכה לנפח קטן מאוד של רקמת הכבד. כמו כן, מתקבלת הערכה של כמות השומן בכבד באופן מדויק, מהיר ופשוט, ובדרך זו ניתן לעקוב ולהעריך את מידת השומן בכבד בתחילת המעקב והטיפול ולהשוות להתקדמות הטיפול במהלך המעקב המרפאתי".

מאחר ואין המדובר בפעולה פולשנית המסכנת את המטופל, ניתן לחזור על הבדיקה במרווחי זמן בהתאם לשיקול דעתו של הרופא במרפאת הכבד, ללא חשיפת המטופל לסיכון נוסף. הבדיקה אינה כרוכה בחשיפה לקרינה, או במתן חומרי טשטוש והיא נמשכת כ- 15 דקות. כהכנה לבדיקה המטופל נדרש להיות בצום של 3-4 שעות. מותר לשתות מים בלבד ואין צורך בשינוי טיפול תרופתי קבוע או בהכנות נוספות. בתום הבדיקה הנבדק יקבל דוח של תוצאות הבדיקה והרופא ישוחח עם המטופל על משמעות התוצאות בתור ייעודי במרפאת הכבד.

צילום: freepik

Back to top button