פוליטי / מדיני

בעלי עסקים: בירוקרטיה ממשלתית מתישה מעכבת מענקים חיוניים

הרבה רצון לסייע לעסקים, מיליארדי שקלים מיועדים – אך אחוזי יישום וביצוע נמוכים של כל תכניות המענקים וההנחות, בכך דנה היום (רביעי) וועדת הקורונה בכנסת, במסגרת דיוניה בתכנית הכלכלית לסיוע לאזרחים ויישום התכנית הכלכלית של הממשלה עד כה. יושבת ראש הוועדה, חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון (כולנו בליכוד) הדגישה כי "תכנית הסיוע הכלכלי היא הזרמת חמצן לכל בעלי העסקים, החווים קשיים עוד מהסגר הראשון. משרדי הממשלה, רשות המיסים והביטוח הלאומי מכירים את נתוני העסקים – ואין צורך להכביד על בעליהם במילוי פרטים אינסופיים, המצויים בידי הרשויות". היא מתחה ביקורת על ההשהיה המיותרת בהתקנת התקנות ליישום המענקים, הנחות הארנונה "בעת שבעלי העסקים מדממים". לדבריה, ניכר מימוש חלקי בלבד של ההנחות והמענקים הממשלתיים ע"י הציבור. כך סיוע להוצאות קבועות מומש רק ע"י 24% בעלי העסקים, הנחה בארנונה רק 71%, הלוואות מדינה 25%, סיוע סוציאלי לעסקים 53%, ומענק עידוד תעסוקה רק 4%.

לדבריה, "מאשימים את הוועדה בחוסר אחריות בהחלטתנו לפתוח את חדרי הכושר, המסעדות ובריכות השחייה. אך הנתונים מראים שממונה הקורונה הפרופ' גמזו אמר – חודש וחצי אחרי החלטתנו – שרוב המדינה ירוקה, למעט מוקדי תחלואה, ויש להפעיל את תכנית הרמזור כד להתמקד במוקדים אלו. ראש הממשלה בעצמו אמר כי אולמות האירועים כנראה היו מוקדי ההדבקה, ואלו המקומות הראשונים שאנו סגרנו – למרות הכאב הרב".

צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

חבר הכנסת יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם) הדגיש את "הרס הכלכלה שיביא הסגר. הפיצויים שהמדינה העבירה לעסקים לפני כחצי שנה – לא מכסים את ההפסדים והעדר ההכנסות. מפעלי-החיים של אנשים – קורסים מול עיניהם", והילה שי-וזאן (כחול לבן) הוסיפה כי "מגזרים רבים נופלים בין הכיסאות, כמו בני משפחה המועסקים בעסק המשפחתי שעד כה לא היו זכאים למענק".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדברי נתנאל היינמן, ראש אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים, "יש לבחון מחדש את התוכניות הכלכליות של הממשלה ולטייב אותן בגל הנוכחי. יש תכניות שלא יושמו במלואם מחוסר-רלוונטיות, ואחרות שיש לשפר בגלל הבירוקרטיה. מענקי החזרה מחל"ת לא השפיעו וכמעט לא שולמו בגלל הבירוקרטיה, ומנגנונים אחרים כמו ההנחה בארנונה לא יושמו עדיין באופן מלא. אם לא יתבצע תיקון תוך-כדי-תנועה – הפגיעה בעסקים תחמיר, ונפספס את התועלת שבהקצאת מיליארדי שקלים בתוכניות הכלכליות".

צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

לילך ספיר מאיגוד המסעדות, הזכירה כי בימים אלו, שבועיים לאחר פתיחת הסגר, טרם נקבע מנגנון להנחה בארנונה למסעדות הסגורות – והעיריות ממשיכות לגבות ארנונה זו – עד כדי עיקול. בת עמי דרור-דהן, מרכזת מאבק אימהות עצמאיות, שילדו בשנה האחרונה ושהו בחופשת לידה – ולכן אינן זכאות למענקים, כי רשות המיסים מתעקשת להשוות את ההכנסות היורדות – ביחס לחודשים בשנת 2019. עו"ד קרן אוחנה-איוס, יושבת ראש איגוד הגנים הפרטיים, הזהירה כי "הבירוקרטיה עולה על כל הרצונות הטובים. משהו בפרוצדורה מאד מתיש, וזוחל ונמרח – ואנחנו לא מצליחים לצלוח אותה". גולן גבאי מפורום פרסום החוצות, סיפר כי חברות השילוט מזרימות 400 מיליון ש"ח בשנה לרשויות המקומיות. לדבריו, מאז פרוץ הקורונה, חלה ירידה חדה, עד 60% מההכנסות, והזהיר כי המשך גביית הארנונה על ידי הרשויות על שלטי החוצות, יביא לקריסת החברות. קריסה זו תביא לגרעון אדיר בתקציבי הרשויות המקומיות, שהמדינה תיאלץ להשלים ע"י מענקי-איזון. לדברי רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, "הסגר הזה יהיה מכות-מוות. הממשלה עצמה כלקוח – יכולה להעסיק מוסכים רבים". ישראלה מני, סמנכ"לית איגוד לשכות המסחר, הזהירה מאי-סדר בזרימת המידע לציבור, וקראה להקמת אתר ממשלתי אחד, פשוט, ברור, וידידותי לכל המענקים וההנחות הניתנות לבעלי העסקים.

איתמר גזלה, מהרשות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, הבטיח כי כבר ממחר ניתן להגיש בקשות להנחה בארנונה לחודשי מאי-יוני-יולי, דרך אתר הרשות. בשבוע שעבר פורסמו הנהלים למענקי שימור עובדים והשבתם מחל"ת, והגשת הבקשות בעניינם יחלו בחודש נובמבר.
עידו סופר, רכז תעשיה ומסחר באגף התקציבים, השיב כי אתר משרד האוצר מציג כל העת את האפשרויות למענקים והנחות, כולל נתוני הביצוע והיישום, וכל הערה לשיפור תתקבל על ידם בברכה. הוא הודה כי לעסקים הקטנים, הרחוקים ממקורות המידע ואפשרויות המענקים – קשה להיחשף אליהם, והדבר מוטל על ארגוני העסקים. לדבריו, יש פתרון לכל עצמאית שהייתה בחופשת לידה, ונערך עבורה חישוב חילופי לתקופה בה היא עבדה. הוא הבטיח כי האתר להגשת בקשת החזר הארנונה לחודשי יוני-יולי-אוגוסט ייפתח כבר מחר, ועתה נערך מנגנון להחזר לחודשי ספטמבר-אוקטובר. סופר הודה בבעייתיות מעמדם של פורום שלטי החוצות, סיפר כי נערכה עימם פגישה, הבטיח לעדכן את הוועדה במענה שיינתן להם והדגיש כי פושטו ההליכים למענקי הלוואות לעסקים.

לדברי שלמה אוחיון, סמנכ"ל רשות המיסים, "אנו רגישים למצוקות האזרחים. הנהלים עברו אמש באחת בלילה וכבר הבוקר נפתח אתר לבקשת מענקי יוני-יולי, לעסקים שנרשמה אצלם ירידה של 25% ומעלה. שיפינו את האזרחים במספר מסלולים – וכל אחד יכול למצוא את מקומו". הוא סיפר כי תוגבר המוקד הטלפוני של הרשות, וזמן המענה קוצר משמעותית בכל הנושאים.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח