חדשות הארץ

69 מיליון ש"ח יוקצו לפרויקטים אשר יפחיתו את הוצאות האנרגיה והזיהום

משרדי הכלכלה והתעשייה, הגנת הסביבה והאנרגיה מכריזים בימים אלו על השקת המקצה הרביעי של תכנית המענקים להתייעלות באנרגיה ולהפחתת גזי חממה אשר במסגרתו יוענקו כ-69 מיליון שקל לפרויקטים אשר יפחיתו את הוצאות האנרגיה והזיהום ממפעלים, עסקים ורשויות מקומיות.

במסגרת התוכנית יחולקו מענקים, בשיעור של עד 20% ולא יותר מ-3 מיליון שקל מעלות פרויקט, בעבור החלפת טכנולוגיות ישנות, בזבזניות ויקרות במערכות חדשות וחסכוניות בתחומים שונים, כגון: תאורת פנים וחוץ, מיזוג אוויר, משאבות חום, מערכות אוויר דחוס, מכונות בתהליכי ייצור שונים ועוד. בנוסף, תינתן תוספת מענק של עד 3 מיליון שקל לפרויקטים אשר ישלבו טכנולוגיות ישראליות חדשות בתחומי ההתייעלות באנרגיה והפחתת גזי חממה.

מדובר בשיתוף פעולה של משרד הכלכלה והתעשייה, המשרד להגנת הסביבה, משרד האנרגיה ומשרד האוצר. המסלול תוקצב במסגרת החלטת הממשלה 542 ("הפחתת פליטות גזי חממה וייעול צריכת האנרגיה במשק") והחלטת ממשלה מספר 1403 ("תכנית לאומית ליישום היעדים להפחתת פליטות גזי חממה ולהתייעלות אנרגטית").

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

סך המענקים הכולל לתוכנית הארבע שנתית עומד על כ-300 מיליון שקל, אשר צפויים להביא בשנים הקרובות למינוף השקעות בסך מוערך של כ-1.5 מיליארד שקל בהתייעלות אנרגטית והפחתת פליטות גזי חממה וזיהום אוויר.

מקצה זה של מענקים, כאמור, הוא הרביעי והאחרון במספר, כאשר בשנים 2017-19 יצאו לפועל שלושה סבבים נוספים במסגרתם כבר ניתנו מענקים בסך של כ-222 מיליון שקלים ל-276 פרויקטים, שצפויים להוביל לחיסכון שנתי של כ 283 מיליון ₪ בשנה שהם כ-524 מיליון קוט"ש או כ 1.23% מסך צריכת החשמל השנתית של ישראל. בנוסף אושרו 18 פרויקטים עבור התקנת טכנולוגיות ישראליות חדשניות שקבלו מענק מוגדל והבטיחו המשך היצור ופעילות של חברות צעירות .

שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ אמר: "תמיד אמרתי שבכל תקופה קשה, יש מקום להזדמנויות. פרויקט המימון הממשלתי להפחתת פליטות גזים ומעבר לאנרגיה נקייה של חברות הוא הזדמנות. הזדמנות להפוך חברות מזהמות לנקיות , יעילות ורווחיות יותר ולשפר את זיהום האויר בישראל ובכך לחסוך גם בחיי אדם אני רוצה להודות למשרדי האוצר, הגנת הסביבה והאנרגיה ששילבו ידיים יחד איתנו למען מטרה חשובה זו הן לחברות והן לציבור כולו".

שר האנרגיה יובל שטייניץ, אמר: "בהתאם למדיניות שהתוויתי, של הפחתת זיהום האוויר ממשק האנרגיה בישראל, אנחנו שמחים להודיע היום על חבילת עידוד נוספת להתייעלות אנרגטית וחיסכון בחשמל בסקטור העסקי וברשויות המקומיות. מאז שנכנסתי לתפקידי ב-2015, זיהום האוויר מ-20 תחנות הכוח בישראל כבר הופחת בכ-60%! ההתייעלות האנרגטית, בצד החלפת הפחם והסולר בגז טבעי ובאנרגיית השמש, תסייע בהמשך המגמה של הפחתת זיהום האוויר בישראל גם בשנים הקרובות".

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, הוסיפה: "אנו מוציאים לפועל את המקצה הרביעי בתוכנית המענקים, המיועדת לתמרץ השקעות לייעול צריכת האנרגיה והפחתת הזיהום של מפעלים, עסקים ורשויות. תכנית זו תביא לחיסכון כספי בהיקף של מיליוני שקלים בשנה בהוצאות על דלקים וחשמל, תוך תעדוף התמיכה בעסקים קטנים ובינוניים ורשויות בדירוג חברתי-כלכלי נמוך. תכנית זו מדגימה את הקשר ההדוק שבין סביבה, כלכלה וחברה, ואנו נמשיך לקדם מדיניות זו כפי שהתווינו בתוכנית ה'גרין דיל' לצמיחה ירוקה של המשק".

אילוסטרציה. קרדיט: pixabay
Back to top button