צרכנות

מדוע ומתי כדאי לפנות אל עורך דין מכרזים ?

אחת ההתחבטויות שמציעים רבים במכרזים ציבוריים שותפים לה היא, מדוע לפנות אל עו"ד למכרזים? מהו השלב הנכון לפנות אל עורך דין כאמור ? קודם להשיב לשאלות אלו, מן הנדרש לבאר את המושג "מכרז ציבורי", ומי חייב לפרסם מכרז פומבי.

מכרז ציבורי מהו ?

מכרז ציבורי הוא תחרות מאורגנת בין מציעים, שבמסגרתה בוחר עורך התחרות את ההצעה הטובה ביותר, לפי התנאים שהוגדרו מראש. על המכרז הציבורי חלים עקרון השוויון, חובת ההגינות והיושר מצד עורך המכרז, ביחס למציעים. כאן המקום לציין, כי לא כל גוף מחויב לפרסם מכרז כתנאי להתקשרותו עם ספק, ועל כל להלן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

החובה לפרסם מכרז  

החובה לפרסם מכרז בישראל, הינה במקורה, פרי פסיקת בית המשפט העליון. החובה לפרסם מכרז עוגנה כבר לפני עשרות שנים בפקודת העיריות. אולם, פקודת העיריות חלה על עיריות בלבד, ולא על רשויות השלטון המרכזי – משרדי הממשלה. בתחילת שנות התשעים חוקק חוק חובת המכרזים, אשר החיל את חובת משרדי הממשלה לפרסם מכרז כתנאי מוקדם להתקשרות עם ספקים. לאחר חקיקת החוק הותקנו מספר תקנות, שאחת החשובה מבינהן היא תקנות חובת המכרזים. תקנות אלו תוקנו בשנת 2009 במסגרת רפורמה נרחבת, שבמסגרתה, בין השאר, נקבע מדרג של סוגי התקשרויות שבהם חייבים משרדי הממשלה, וכן הואצלה לוועדות המכרזים המשרדיות הסמכות ליתן פטורים מחובת פרסום מכרז. גופים מעין ציבוריים אף הם חייבים בפרסום מכרז, אך החובה החלה עליהם היא תוצר של פסיקת בית המשפט, ואינה מעוגנת בחוק. בתי המשפט נוהגים שלא להקפיד עם גופים מעין ציבוריים על כל "תו ותג" במקרה של אי קיום כל כללי המכרז הקבועים בחוק או בתקנות ביחס למשרדי ממשלה ורשויות מקומיות.

מחלוקות משפטיות מתחום המכרזים הציבוריים

תחום המכרזים הציבוריים הינו מורכב ביותר בהיבט של הדינים החלים עליו. ניהול מכרז ציבורי על ידי רשות ציבורית כרוך בהקפדה על כללים רבים המפורטים בדברי חקיקה, בתקנות, בפסיקה ובהנחיות מנהליות. זוהי אחת הסיבות (אך היא אינה הסיבה היחידה, כמובן) מדוע לעתים שוגים עורכי מכרזים לגבי אופן עריכת מכרזים ולגבי ההצעה הזוכה במכרז. כתוצאה משגיאות אלו עלולים מציעים להפסיד במכרזים, שלא בצדק. כלומר, כתוצאה מניהול שגוי של מכרזים עלולות זכויותיהם של מציעים במכרזים להיות מקופחות. במקרים כאלה, ניתן לפנות אל עורך המכרז ולבקש ממנו לתקן את טעותו. היה והוא לא יעשה כן, ניתן לעתור לבית המשפט, כדי לקבל סעד מתאים.

מחלוקות מתחום המכרזים הציבורים מומלץ להשאיר לטיפול עו"ד למכרזים

ניהול מחלוקות מתחום המכרזים הציבוריים אף הוא אינו עניין פשוט כלל, ובדרך כלל מוטב להשאיר זאת לטיפול מומחה למכרזים. מיהו מומחה לענייננו? הכתובת המתאימה היא עו"ד למכרזים. כלומר, מומלץ עורך דין למכרזים, אשר מומחיותו היא טיפול במחלוקות מתחום המכרזים הציבוריים, מיצוי ההליכים מול הרשות הציבורית, הגשת עתירות ואו תובענות לפיצויים, במידת הצורך.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח