מבזקיםפוליטי / מדיני

המלחמה בטרור: הצעת חוק עונש מוות למחבלים אושרה במליאת הכנסת

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק העונשין -תיקון – עונש מוות למחבלים, התשפ"ג – 2023 של חברת הכנסת לימור סון הר מלך, אליה הוצמדה הצעה של ח"כ עודד פורר. 55 חברי כנסת תמכו בהצעה מול 9 שהתנגדו והיא תועבר לוועדת הכנסת לקביעת הוועדה שתכין אותה לקריאה ראשונה.

מוצע לקבוע שהגורם בכוונה או באדישות למותו של אזרח ישראל כשהמעשה נעשה מתוך מניע של גזענות או עוינות כלפי ציבור ומתוך מטרה לפגוע במדינת ישראל ובתקומת העם היהודי – דינו מיתה.

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה הולכת ונרחבת של פעולות טרור של רצח יהודים, אך בשל היותם יהודים. המשותף לכל אירוע הטרור הללו – רצח יהודים אך בשל היותם יהודים אזרחי המדינה, מתוך מטרה לפגוע במדינת ישראל ובתקומת העם היהודי בארצו. לאחר כל אירוע טרור, מבטיחים ראשי מערכת הביטחון כי "זרועה הארוכה של מדינת ישראל תבוא חשבון עם המרצחים". דא עקא, שבפועל – כלל המרצחים זוכים לתנאים משופרים בבתי הכלא, למשכורות מהרשות הפלסטינית, ובבוא העת רובם משוחררים בעסקאות כאלה ואחרות. מטרתה של הצעת חוק זו לגדוע את הטרור באיבו, ולייצר הרתעה כבדת משקל. לא עוד בתי כליאה עם תנאי "הכל כלול". לא עוד שחרורי מחבלים אחרי ריצוי מחצית העונש.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ לימור סון הר-מלך: "במשך שנים שורר מצב אבסורדי במדינת ישראל, בו מחבלים נתעבים שרצחו יהודים, נאסרים בכלא הישראלי לפרק זמן של כמה שנים, משתחררים בעסקת שחרור מחבלים או עסקת טיעון מקלה, וחוזרים להתהלך בינינו כאחד האדם.

אני עומדת היום, כדי לייצג את הדרישה והזעקה של ישראל – הדרישה המוסרית, הצודקת והמתבקשת, לעמוד ולהשיב מלחמה מול מי שמנסה לקעקע את קיומנו כאן במדינת ישראל, שרוצח יהודים ומבקש לכלותנו רק משום שבחרנו לחיות כאן על אדמת המולדת שלנו, כיהודים הגאים בזהותם וביהדותם. הדרישה שהגיעה אחרי עשרות שנים של כבוד לאומי מושפל ואלפי נרצחים, עד שעם ישראל זעק, די. די להשפלה הלאומית, די לטרור, די למציאות האבסורדית בה רוצחי יהודים ממשיכים לחיות מעל האדמה הזאת".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר השיב בשם הממשלה, הוא תיאר לפרטים את רצח משפחת פוגל מאיתמר ואמר: "מטרת ההצעה הזו היא לגדוע את הטרור, לייצר התראה כבדת משקל." הוא הזכיר כי בינואר 2018 כבר עברה במליאה הצעת חוק דומה בקריאה טרומית וציטט מדברי ראש הממשלה נתניהו שתמך בהצעה. השר בן גביר הוסיף: "נעשה הרבה כדי שההסכם הקואליציוני איתנו יקוים ושהחוק הזה יצא לפועל. מדובר בעונש ראוי מבחינה מוסרית בבחינת כל המרחם על אכזרים סופן שיתאכזר לרחמנים". השר בן גביר אף הביא מקורות הלכתיים לתמיכה בחוק וסיכם: "העונש הזה לא יחסל לגמרי את הטרור, אבל מדובר בעונש ראוי מוסרית. במקום שבו הטרור הופך למכת מדינה ובו יהודים מפחדים להלך ברחובה של עיר, במקום שבו מגיע רוצח נאלח ליד בית כנסת ויורה עוד ועוד – אנו מחויבים בעונש מוות. אם לא נחוקק את החוק הזה – לא נהיה מוסריים והומניים כלפי הילדים והמשפחות שלנו".

ח"כ אחמד טיבי התנגד להצעה: "תמיד התנגדנו לעונש מוות על כל עבירה שהיא ברמה העקרונית. אבל לא רק אנחנו התנגדנו, כמעט כל הבית הזה התנגד ויש חברי כנסת יהודים דתיים שהתנגדו מסיבות ערכיות דתיות. יש פסיקה של הרב הראשי נגד עונש מוות. הרב הרצוג והרב עובדיה יוסף התנגדו. יש טרוריסטים באירופה שמתביישים בכם"

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן: ״אני כבר העברתי את החוק הזה בקריאה טרומית בשנת 2018 וראש הממשלה דאז בנימין נתניהו דאג למרוח ולקבור אותו קבורת חמור בדיונים בקבינט הביטחוני. אני אומר עכשיו ליוזמי החוק שלא יהיו לכם אשליות, זה יעבור קריאה טרומית וראש הממשלה עוד הפעם ידאג לקבור את זה קבורת חמור בדיונים אין סופיים בקבינט, בסופו של דבר בקריאה שלישית הוא לא יתן להעביר את זה."

עוד הוסיף ח״כ ליברמן: ״בשנת 2003 נגזר גזר דין מוות על המחבל ראאד שייך, שוטר פלסטיני שהורשע ברצח שני חיילי מילואים בלינץ׳ ברמאללה, ההחלטה התקבלה ברוב של שניים מול אחד ולכן אף אחד לא ביצע את אותו גזר דין מוות. ההצעה שלנו היא לבטל את הסעיף ״פה אחד״ כך שיהיה מספיק רוב רגיל. אני זוכר לא מעט ויכוחים עם הצד הביטחוני והממסד הביטחוני שאומר שהנושא של גזר דין מוות לא ירתיע אף אחד, אבל מצד שני הריסת בתים לפי אותו ממסד ביטחוני זה כן ירתיע, זה פשוט דבר לא סביר, לא יכול להיות שהריסת בתים מרתיעה ועונש מוות לא מרתיע. מה שלא מרתיע, מאז עסקת ג׳יבריל משנת 1983 מדינת ישראל שחררה יותר מ-7,500 מחבלים עם דם על הידיים, המחבלים הכי אכזריים ונתעבים שרק אפשר לדמיין, לכן אני חושב שגם כהרתעה זה כלי מאוד אפקטיבי. גם במדינות הדמוקרטיות הכי גדולות בעולם, ניתן לראות כי בארה״ב מאז שנת 2015 בוצעו יותר מ-160 גזרי דין מוות ובדמוקרטיה השנייה המערבית, יפן, יותר מ-30. ולכן, כמי שנמצאים במלחמה קיומית, אנחנו בהחלט יכולים וחייבים לשנות את החוק."

לימור סון הר מלך
ארכיון. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

12 תגובות

Back to top button