מבזקיםצבא וביטחון

אימת חיזבאללה: חברת רפאל הציגה את טיל הנ"ט המתקדם ביותר בעולם

רפאל מערכות לחימה מתקדמות בע"מ, חשפה היום (חמישי) את התמוז החדש- טיל נ"ט אלקטרואופטי הראשון בעולם מסוג דור 6. הטיל החדש מבוסס על טיל התמוז המוכר שנכנס לשירות מבצעי בצה"ל לפני כארבעה עשורים ומאז נמכר לעשרות צבאות בעולם. בטיל החדש הוטמעו יכולות חדשות, ייחודיות בעולם שהופכות אותו לטיל הראשון מסוג דור 6 שפותח אי פעם.

בין השיפורים והיכולות החדשות בהן מצויד טיל התמוז דור 6:

– יכולת שיגור של עד 4 טילים במקביל (SALVO), ממשגר אחד ותוך שליטה בהם על ידי מפעיל בודד. יכולת ייחודית זו מאפשרת להגדיל באופן משמעותי את ספיקת המטרות הנתקפות בטווחים הרחוקים ועל ידי כך לחזק את אלמנט ההפתעה על כוחות האויב – נושא המהווה היבט מבצעי משמעותי.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

– תקיפת מטרות איכות של האויב תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת של התאמת תמונה. יכולת זו המבוססת על טכנולוגיות ואלגוריתמים ייחודיים של עיבוד תמונה, מאפשרת לטיל לקבל, תוך כדי המעוף, תמונות של המטרה הנדרשת לתקיפה, לאתר אותה ולפגוע בה תוך דיוק מירבי ומניעת נזק אגבי. וכך, אם עד כה שוגר טיל התמוז לעבר נ.צ. (נקודת ציון) ועל המפעיל היה לאתר את המטרה ולהכווין אליה את הטיל (משימה טכנית מורכבת), הרי שהיום בעזרת תמונות המסופקות מסנסורים אלקטרו-אופטיים שונים (ע"ג כטב"מ, מסוק, מטוס ועוד) הטיל מאתר את המטרה לבדו, מסמן אותה ומסייע למפעיל לנטרל אותה בצורה מדויקת ופשוטה יותר. יכולת זו נדרשת במיוחד במקרים של תקיפת מטרות איכות ספציפיות של האויב, או כאשר יש צורך לפגוע במטרה הנמצאת בין אובייקטים דומים במרחב, כגון: טנק פיקוד הנמצא בין מספר טנקים של האויב, רכב ספציפי הנע בין מספר רכבים אחרים, מבנה המצוי בסביבה אורבאנית צפופה וכדומה.

– העברת השליטה על הטיל מהפלטפורמה ממנה הוא משוגר אל פלטפורמה אחרת הנמצאת במרחב הפעולה (HAND OVER). יכולת זו רלוונטית למגוון תרחישים מבצעיים, כמו במקרה בו מסוק משגר את טיל התמוז במרחב המוגן על ידי סוללת הגנה אווירית ומיד לאחר מכן עליו לשנות את מיקומו, השליטה העל הטיל והכוונתו למטרה ניתנת להעברה לפלטפורמה קרקעית (רכב קל או כלי משוריין) הנמצאת באזור ובסמוך לנתיב התקיפה.

– בין כלל השיפורים שהוכנסו בטיל התמוז דור 6 הוגדלו גם טווחי התקיפה של הטיל וכעת הוא מסוגל לפגוע במטרות בטווח של 50 קילומטרים כאשר הוא משוגר ממסוק ובמטרות בטווחים של עד 32 קילומטרים כאשר מדובר בשיגור קרקעי. הגדלת הטווחים מאפשרת שרידות גבוהה יותר ללוחמים הפועלים על הפלטפורמות הנושאות את הטיל (כלים קרקעיים, מסוקים וכלי שייט), כיוון שהפגיעה במטרות האויב מתקיימת בהפתעה גמורה ובזמן שהאויב מתקשה לזהות את מקור השיגור.

ד"ר רן גוזלי, ראש חטיבת יבשה וים ברפאל, הסביר: "טיל התמוז הנו הראשון מבין משפחת טילי הביות האלקטרו-אופטיים של רפאל (טילי הספייק) והוא נמצא בשימוש מבצעי בצה"ל וב-39 מדינות נוספות ברחבי העולם. הגרסה המתקדמת של טיל התמוז דור 6, פותחה לאור הצורך לתת מענה לדרישות חדשות ומורכבות יותר העולות מהמרחב המבצעי והודות לחדשנות טכנולוגית בלתי פוסקת ויכולת הנדסית ייחודית לרפאל. "

צבי מרמור, ראש מנהלת מערכות נשק טקטי מדויק ברפאל, ציין: "}בעקבות לקחי מלחמת יום כיפור רפאל פיתחה בסוף שנות ה-70 את הגרסה הראשונה של טיל התמוז שהיווה פריצת דרך מבצעית וטכנולוגית. מאז המשיכה רפאל לפתח את הטיל והפכה אותו לייחודי ולטוב מסוגו בעולם וזאת בזכות שילוב של הבנה וניסיון מבצעי לבין מובילות טכנולוגית עולמית."

טיל התמוז (SPIKE NLOS), הנו טיל נגד טנקים (נ"ט), מונחה אלקטרו-אופטי ארוך טווח שפותח ברפאל על מנת לפגוע במטרות האויב ממרחק רב ובצורה מדויקת מבלי להיחשף לאויב (ללא קו ראייה אל המטרה). כיום, מעל 40 שנה מאז הפך לטיל הנ"ט הטוב בעולם ולאור הלקחים המבצעיים העולים מפעילות יחידותיו של צה"ל וכן מהצרכים של צבאות מערביים רבים ברחבי העולם, משיקה רפאל את הדור השישי של התמוז תוך שהיא מציידת אותו בטכנולוגיות ויכולות מבצעיות חסרות תקדים. יכולות אלו מאפשרות לטיל סגירת מעגלי אש מהירים ומדויקים יותר, יכולת לנטרל מספר רב של מטרות במקביל ובטווחים גדולים יותר מאשר בעבר.

טיל התמוז תוכנן ופותח ברפאל, נגד כוחות השריון של הצבא הסורי במסגרת הלקחים שהופקו בצה"ל לאחר מלחמת יום הכיפורים. בתחילה הופעל הטיל והיה בשימוש בידי יחידת מורן של חיל התותחנים ויחידות מיוחדות נוספות. לאור השינויים שפקדו את שדה הקרב בו מתמודד צה"ל בעשורים האחרונים החל הטיל לשמש את יחידותיו השונות של צהל גם בלחימה א-סימטרית בגבולותיה של ישראל.

צילום: דוברות רפאל
Back to top button