טכנולוגיהמבזקים

בגלקסיה שלנו: התמונה הראשונה של החור השחור במרכז שביל החלב

אסטרונומים חשפו היום (חמישי) את התמונה הראשונה של חור שחור סופר-מסיבי שמצוי במרכז הגלקסיה שלנו, שביל החלב, דווח בוושינגטון פוסט.

כוח הכבידה של החור השחור כל כך חזק עד שהוא מכופף את המרחב והזמן ויוצר טבעת אור זוהרת עם חושך נצחי בליבה שלו. לחור השחור, שנראה מכדור הארץ ליד קבוצת הכוכבים קשת, מסה שווה ליותר מ-4 מיליון שמשות.

פריאל אוזל, אסטרונום מאוניברסיטת אריזונה, תיאר את ההישג כ"התמונה הישירה הראשונה של הענק העדין במרכז הגלקסיה שלנו. אנחנו מוצאים טבעת בהירה המקיפה את צל החור השחור. נראה שחורים שחורים כמו סופגניות".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

התמונה צולמה על ידי מצפה כוכבים אסטרונומי, המכונה טלסקופ אופק האירועים. לפני שלוש שנים הפרויקט יצר את התמונה הראשונה של חור שחור, בגלקסיה מסייר 87.

החור השחור במרכז שביל החלב קטן פי אלף מזה שבמסייר 87. אבל מבחינה קוסמית, הוא החור הקרוב ביותר אלינו. חשיפת התמונה במכון העיתונות הלאומי בוושינגטון הייתה חלק מאירועי תקשורת בו זמנית במספר יבשות. התמונה נשמרה עטופה עד לחשיפה בדיוק בשעה 9:07 בבוקר, שעון וושינגטון.

"הם העצמים המסתוריים ביותר ביקום, והם מחזיקים את המפתחות למבנה בקנה מידה גדול בקוסמוס הנצפה", אמר שפרד דולמן, אסטרונום במרכז לאסטרופיזיקה של הרווארד-סמית'סוניאן ומנהל טלסקופ אופק האירועים.

החור השחור המרכזי של שביל החלב הוסק עד כה מהשפעתו על כוכבים ואבק בסביבתו, ולא נצפה ישירות. הוא נמצא רחוק מאוד – כ-27,000 שנות אור – ולמרות ייעודו ה"סופר-מסיבי", אינו גדול במיוחד במכלול הדברים, מה שמקשה מאוד על תצפית ישירה בטלסקופים.

"הם העצמים המסתוריים הכי טובים ביקום, נמצאים בשטח של המפתחות של המבנה בקנה מידה הגדול בקוסמוס הנצפה", אמר שפרד דולמן, אסטרונום במרכז לאסטרופיסיקה של הרווארד-סמית'סוניאן ומנהל טלסקופ אופקציות.

החור השחור המרכזי של שביל החלב הוסק עד כה מהשפעתו על כוכבים ואבק בסביבתו, ולא נצפה ספק. הוא נמצא רחוק מאוד – כ-27,000 שנות אור – ולמרות ייעודו ה"סופר-מסיבי", אינו גדול במיוחד במכלול הדברים, מה שמקשה מאוד על תצפית ישירה בטלסקופים. החור השחור מושך אליו הרבה גז. כוח המשיכה שלו כל כך חזק שהחומר שמסביבו לא יכול להתאפק. אבל זה מושך אותו לחלל זעיר ביותר", אמר דולמן והוסיף: "דמיין שאתה מוצץ פיל דרך קשית."

צילום: AP

Back to top button