חדשות הארץ

מחקר חדש מגלה: יש דרך להתחמק ממסכי העשן של המלכודת הדיגיטלית

הסרט החדש של ענקית התוכן נטפליקס, "מסכי עשן: המלכודת הדיגיטלית", העלה לפני השטח את מה שכולנו ידענו מזמן שמסתתר באפילה: הסכנות של הרשתות החברתיות בפרט והעולם הדיגיטלי בכלל.

הסרט, הרצוף בראיונות עם בכירי התעשייה והצצה אל מאחורי הקלעים, מראה "איך הם עושים את זה", חושף את המנגנונים המזיקים שמלווים בניצול וכריית מידע, מטפחים התמכרויות, וגורמים לעלייה בשיעור הדיכאונות – אבל ממעט, אם בכלל, בהצעת פתרונות מעשיים של ממש העוסקים בשינוי טכנולוגי.

מחקר חדש של החוקר והמרצה בחוג למערכות מידע ניהוליות במכללה האקדמית צפת, ד"ר דוד גלולה, העוסק בחקר יישומי של העצמת המשתמשים בעולם הדיגיטלי, מגלה שהפתרון טמון בשינוי של סדר העדיפויות אצל יצרני הכלים הדיגיטליים שיתבצע בראש ובראשונה באמצעות שינוי של סדרי העדיפויות אצל הצרכנים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"עד היום מעצבי המוצרים הדיגיטליים שמו דגש על הפונקציונליות ועל החוויה", הוא מסביר, "הם עסקו בשאלה איך לעשות את המוצר שלהם מהיר יותר, נוח יותר, עם חוויית משתמש טובה יותר, אבל הם לא שמו בראש מענייניהם את הצרכים של המשתמש עצמו. את חייו עצמם".

ד"ר גלולה מדמה את השימוש בכלים הדיגיטליים הקיימים לאכילת ג'אנק פוד: "בעולם המזון לקח זמן עד שהצרכנים התחילו לדרוש מזון שהוא גם בריא, והיום גם ברשתות המזון המהיר מגישים מנות בריאות יותר, כי יש ביקוש לזה. אותו דבר בתחום הדיגיטל. עד היום זה לא בער, אבל דור ה-Y כבר לא מוכן להסתפק בשמישות ובחוויה בלבד שמציעות ענקיות התוכן הדיגיטלי. הוא מתחיל לבקש את הרמה שמעבר – העצמה".

"יש המון אמצעים ושיטות שיכולים לעזור למשתמשי כלים דיגיטליים לעבור העצמה, להתגבר על חולשות ולשפר חוזקות. חלק מהם כבר מיושמים באופן טבעי במוצרים שונים, אבל אנחנו בודקים בצורה שיטתית איך רותמים את השיטות האלו לעולם הדיגיטלי, ואיך מיישמים אותם באפיון ובעיצוב של כלים דיגיטליים".

מכירים את זה שבסוף של פרק בנטפליקס, הפרק הבא מתחיל אוטומטית? הלילה שלכם הופך ללבן ויום העבודה למחרת לשחור? – בעולם של מוצרים מעצימי משתמש, אתם תוכלו לבחור אם זה יקרה או לא.

ד"ר דוד גלולה. צילום: סטודיו לצילום שחף טובול

"ניקח את הוואטסאפ לדוגמה. זה כלי לתקשורת בין אנשים, אבל כתוצאה מתחלופת ההודעות המהירות ונפח הפעילות של הקבוצות, דווקא קרובי המשפחה שלנו, האנשים שהכי חשובים לנו, נדחקים לעתים קרובות לתחתית הפיד. הדחוף מחליף את החשוב. מי שרוצה שהכלים הדיגיטליים יעצימו את המשתמשים, מזהה את הנקודה הזאת, ומתכנן את הכלי כך שייתן מקום גם למה שחשוב. לדוגמה: אפשר להוסיף פיצ'ר בוואטסאפ שישמור תמיד את 'החשובים לך' למעלה. המשתמש ייקבע מי חשוב לו והוא בוחר בו, ובתהליך ארוך טווח, הוא זה מחזיר את מה שחשוב לחייו. כך אנחנו מייצרים טכנולוגיה שהיא גם שמישה מאוד, גם חווייתית, אך לא פחות מכך גם מעצימה".

לפי המחקר החדש של ד"ר גלולה, שבוצע באמצעות ניתוח שאלונים וראיונות אישיים, משתמשים במוצרים דיגיטליים יכולים להשיג יותר מסוגלות עצמית, יותר עצמאות ויותר שליטה – באמצעות טכנולוגיה, שעוצבה כך שתעצים את המשתמשים בה. 87% מהנחקרים במחקר דיווחו שהטכנולוגיה שינתה לטובה את חייהם במימדים אלו. 51% מהם כבר מדווחים כי טכנולוגיה שינתה את משמעות חייהם".

תוצאות המחקר של ד"ר גלולה עתידות לראות אור בצורת ספר הדרכה למעצבי מוצרים דיגיטליים, שיציע סט של כלים מעשיים לבנייה של תכנית העצמה למשתמשי מוצרים אלו.

אילוסטרציה. צילום: Reshot

Back to top button