חדשות הארץמבזקים

נתניהו: "הפשע הבלתי נסלח הזה לא התרחש על כוכב לכת אחר"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו יחד עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי השתתפו היום (שני) בטקס לזכר יהודי אוקראינה שנרצחו בבאבי יאר במלחמת העולם השנייה, באנדרטת הזיכרון במקום.

רה"מ נתניהו ונשיא אוקראינה זלנסקי הניחו זרים על אנדרטת המנורה במקום.

צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ
צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בנאום שנשא כי "קשה להאמין שהיער היפה הזה ראה את הזוועה שהתחוללה פה. היער שתק, אבל גם העולם ראה ושתק."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ראש הממשלה הוסיף כי "באבי יאר הוא כאב אינסופי. בקבר הזה, קבר האחים פה מאחוריי, הוכחדו עשרות אלפים מיהודי אוקראינה ורבבות לא יהודים. כראש ממשלת ישראל, אני חולק כבוד לזכרם ובד בבד אני אומר בקול ברור, דווקא במקום הזה – חובתנו התמידית היא להתייצב מול אידיאולוגיות רצחניות, בעוצמה, כדי להבטיח שלא יהיה עוד באבי יאר.

לאנושות, באבי יאר הוא תמרור אזהרה – ליהודים, באבי יאר הוא ציווי נצחי. תמיד נגן על עצמנו בכוחות עצמנו מול כל צורר. השואה היא הנוראה בזוועות האנושות, השואה היא הגדולה בטרגדיות היהודיות, והיו לא מעט טרגדיות. אני רואה בעיני רוחי את אחינו ואחיותינו לפני 78 שנים על שפת גיא ההריגה. הם עמדו ממש כאן, במרחק קטן מאוד מאיתנו, עירומים, מוכים, מושפלים. בשלב מסוים הם הבינו ובעיניהם הייתה אימה משתקת. לבם נקרע מהאכזריות השטנית. יד המרצחים נשלחה אל המאכלת, וכדברי המשורר – השוחט שחט. שורות שורות נפלו אל בורות המוות, כנאמר בספר איכה: "שָׁכְבוּ לָאָרֶץ חוּצוֹת נַעַר וְזָקֵן, בְּתוּלֹתַיי וּבַחוּרַיי נָפְלוּ בֶחָרֶב".

הפשע הבלתי נסלח הזה לא התרחש על כוכב לכת אחר. הוא התרחש דקות ספורות מהמרכז הסואן של קייב. הטבח בבאבי יאר בידי הנאצים ומשתפי הפעולה שלהם הכשיר את הדרך לרצח מיליון וחצי יהודי אוקראינה. הוא גם הקדים את תוכנית "הפתרון הסופי".

במשך למעלה מאלף שנים חיו יהודים ולא יהודים בשכנות על אדמת אוקראינה. הם יצרו קהילות, יצרו יצירות רוחניות כבירות, יצרו תנועות תוססות, בראשן החסידות והציונות. אלף שנים, כל זה נגדע באבחת חרבם של הצורר הנאצי ושותפיו."

צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ

ראש הממשלה ציין כי "לעולם לא נשכח את הסבל והייסורים שידע עמנו, ובמקביל נזכור את חסידי אומות העולם שסיכנו את חייהם להציל יהודים. הם לא רק סיכנו את חייהם, הם סיכנו את חיי משפחותיהם ולעתים גם שילמו את המחיר הנורא הזה. איננו שוכחים גם אותם אפילו לרגע."

ראש הממשלה נתניהו הודה לנשיא אוקראינה ואמר לו, "אני מודה לך הנשיא זלנסקי, ואני מודה גם לממשלת אוקראינה על פועלכם לשימור הזיכרון. אתם משקיעים מאמצים מתמשכים במלחמה באנטישמיות. אנחנו דיברנו עכשיו עם ידידי נתן שרנסקי, על האפשרות להקים פה אתר מורשת שיהיה סימן לאנושות כולה. סימן וגלעד."

צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ

"מכובדיי, בקעת הדם, העצמות והאפר בבאבי יאר היא נקודת שפל, תהום של ממש בתולדותינו – אבל עם אמונה כבירה ורוח גדולה, טיפסנו ממנה לפסגת תקומתנו. איזה הבדל בין אז לבין היום. טבוחים, זה מה שהיה העם היהודי. העם היהודי היה עם שטבחו בו. תעבור ממדינה למדינה – היהודים היו עם שטבחו בו. מעם של טבוחים חסרי ישע, הפכנו למדינה חזקה וגאה. אינני אומר את זה רק עכשיו, אמרתי אותם דברים לפני 20 שנה, כשבאתי הנה בפעם הראשונה. אמרתי אז שהלקח העיקרי מן העבר הוא להפוך את מדינת ישראל למדינה רבת כוח, למעצמה ממש בהרבה תחומים.

אלה לא סתם מלים. זה בדיוק מה שעשינו בעשרים השנים החולפות. הפכנו את מדינת ישראל לכוח עולמי. ישראל מצליחה, משגשגת, מתקדמת. יש לנו צבא חזק, יש לנו זרועות ביטחון, יש לנו דגל ויש לנו כוחות יצירה וחדשנות, שכל העולם מצדיע להם. אנו מטפחים בשיטתיות את יחסינו עם מדינות העולם. ישראל ואוקראינה צועדות יד ביד. יחד אנחנו זוכרים את טרגדיות העבר, ויחד אנחנו חובקים את בשורת העתיד. ומעל לכל, נגשים את צוואת הנספים בבאבי יאר – לעולם לא עוד". סיכם ראש הממשלה.

צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ

באירוע השתתפו השר זאב אלקין, סגנית השר ציפי חוטובלי, הרב הראשי של קייב ואוקראינה משה ראובן אסמן, הרב הראשי של קייב יונתן מרקוביץ', יו"ר המרכז לזיכרון השואה בבאבי יאר נתן שרנסקי ובכירי הקהילה היהודית.

צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ

2 תגובות

  1. ביבי אתה לא האדם לשאת נאום נמלץ על הגזענות ותצאותיה הנוראיות. למה?? כי אתה גזען,מסית נגד יהודים שרואים מציאות אחרת ממך.

  2. אינני מזלזל בזכר השואה. אבל מפי האדם המסית נגד גזע שכן, שמחבל במכוון במו" מ עם הפלשתינאים. זה יותר מדיי.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח