חדשות הארץמבזקים

עדויות לטבח בירושלים נחשפות: "מראות קשים של עריפת ראשים"

החוקרים: המראות הקשים, ובהם עריפת ראשים, הינם, כנראה, עדויות לאכזריותו של המלך החשמונאי אלכסנדר ינאי כלפי יריביו מבין יהודי העיר ירושלים, כפי שתוארה בכתביו של יוסף בן מתתיהו וב"פשר נחום" מן המגילות הגנוזות.

ממצא מפתיע ומחריד נתגלה באקראי בחפירת רשות העתיקות באתר מגרש הרוסים – החצר האחורית של עיריית ירושלים. במהלך חפירה בבור מים עתיק ובו ממצאים מהתקופה ההלניסטית ועד לתקופה הרומית, נתגלו שברי עצמות אדם, שככל הנראה נזרקו ביחד לתוך הבור באירוע חד-פעמי, וכוסו בעפר, אבנים וסלעים.

המחקר הוצג היום (חמישי) בכנס "חידושים בחקר ירושלים וסביבותיה של רשות העתיקות", שהתקיים באוניברסיטה העברית בירושלים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בחפירה, שנוהלה בידי כפיר ארביב מטעם רשות העתיקות, נמצאו עם העצמות גם שברי חרסים שמתוארכים לתקופתו של המלך החשמונאי אלכסנדר ינאי, שנודע בספרות ההיסטורית באכזריותו כלפי יריביו מבין יהודי העיר ירושלים.

"תוך כדי החפירה, גילינו ממצא מעורר פלצות", סיפר ד"ר יוסי נגר, אנתרופולוג רשות העתיקות. "הוצאנו מהבור למעלה מעשרים חוליות צוואר חתוכות בחרב!" לדבריו, "לבור נזרקו גופות וחלקי גופות של תינוקות ופרטים בוגרים, נשים וגברים, שהיו ככל הנראה קורבנות לטבח אכזרי.

לדברי הארכיאולוג ארביב ושותפתו למחקר תהילה ליברמן, "ניתן ליחס את האכזריות למלך אלכסנדר ינאי, עליו מספרים המקורות ההיסטוריים שתפס והרג יהודים רבים מבין מתנגדיו – ובכלל זה את בניהם ונשותיהם לנגד עיניהם. ואכן, בעצמות שנתגלו זרוקות בבור המים היו אינספור סימני חיתוך בחרב, שפגעה לא רק בצוואר, אלא גם בקצה הלסת התחתונה ולעיתים גם בבסיס הגולגולת, ומעידים על כך שהראשים נערפו. זאת ועוד, עצמות עוברים שנתגלו בחפירה מעידים שבין הנטבחים היו גם נשים בהיריון".

אלכסנדר ינאי (103–76 לפסה"נ). היה מלך וכהן גדול נצר לשושלת המלוכה היהודית של החשמונאיםu השלישי מחמשת בניו] של יוחנן הורקנוס הראשון.עשרים ושבע שנות שלטונו של ינאי אופיינו ברצף של מלחמות, שנועדו לאפשר לו להרחיב את גבולות הממלכה החשמונאית לצרכים פוליטיים, ביטחוניים וכלכליים.

בין השאר, לחם ינאי לכיבוש קו החוף המערבי מידי הערים ההלניסטיות, בנבטים במזרח ובעבר הירדן, וכן בכוחותיו של דימיטריוס הג', בצפון נוסף לכך, נאלץ אלכסנדר ינאי להתמודד גם עם אויבים מבית –הפרושים שניהלו נגדו מלחמה פנימית.

צילום: כפיר ארביב, רשות העתיקות
צילום: כפיר ארביב, רשות העתיקות
צילום: כפיר ארביב, רשות העתיקות
צילום: כפיר ארביב, רשות העתיקות
צילום: כפיר ארביב, רשות העתיקות

3 תגובות

  1. Xואולי אפשר ללמוד מהלימוד היפה של ישורון שהמלכת ביביהו המלך עלינו תביא לחורבן בית שלישי, לסופה של הדמוקרטיה ותאסון גדול מאי פעם. אובדן הבית שלנו.

  2. כאשר העם חזר לארץ ישראל , השושלת החשמונאית הובילה בקרבות מוצלחים נגד אויבים , עד שלאחר דורות ספורים , התחילו להמליך מלכים , והבעיות שנוצרו , הובילו לחורבן בית שני ; כחלק מהפקת לקחים : העם צריך להעריך את המשטר הדמוקרטי , מכיוון שלא ידועה שיטת ממשל טובה יותר; ומנהיגיו מחוייבים לאחריות בסיסית שבמאבקים הפוליטיים , לפתח ולשמור גם על אחדות בסיסית למען דורות העתיד ; בהצלחה למדינת ישראל .

  3. אחת הבעיות בשיטות המלוכה בכלל , ואצל היהודים בפרט : היא שיטת המלוכה , בספר שמואל בני ישראל מבקשים מלך ; ושמואל מעביר לבני ישראל , את האזהרה של האלוהים משיטת המלוכה :
    שמשמעותה : המלך יקח את רכושכם , וכל אשר לכם ; אבל בני ישראל התעקשו שמואל ימליץ עליהם מלך , ואלוהים אמר לשמואל לא מלך הם רוצים , אותי הם לא רוצים ; ואומנם הבעיות עים המלוכה גרמו בסופו של דבר , לחורבן בית ראשון , והתחילו במקביל להצלחותיו של דוד המלך ( שמלך אחר שאול ) ,בהישגים צבאיים , כאשר דוד חשק באשת אוריה החיתי , המשך בבנו שלמה עים אלף המשיה , כאשר הכעיס את אלוהים , שאמר לשלמה : יען אשר לא שמרתה את מצוותי : קרוע אקרע את הממלכה , בתקופת בנך רחבעם ; ואומנם בתקופת רחבעם : מערכות היחסים הקשים מאוד של רחבעם עים העם , באו לידי ביטוי כאשר רחבעם אמר לנציגי העם : אבי ( שלמה המלך ) יסר אותכם בשוטים , ואני בעקרבים ; העם נקרע לשתי ממלכות : ממלכת ישראל וממלכת יהודה , שנלחמו אחת כנגד רעותה ,ובסופו של דבר נגרם חורבן הבית הראשון , והעם הוגלה לבבל.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח