מבזקיםמומלצים

מי המציא את זה? הכירו את האנשים שהמציאו את הדברים החשובים בעולם

כולנו די חיים חיי שגרה. קמים בבוקר, הולכים לעבודה, חוזרים לבית, ארוחת ערב עם המשפחה, מקלחות והופה למיטה לישון… מחר יום חדש. במהלך חיינו אנו משתמשים בהמון דברים שאנחנו לא ממש מייחסים אליהם חשיבות ודי מקבלים אותם כמובן מאליו, כאילו מאז ומתמיד היו פה. כעת הזדמנות טובה להכיר ולו במעט את האנשים שהמציאו את הדברים שלא היינו יכולים בלעדיהם. קבלו 5 המצאות ששינו את חיינו.

1. החשמל

בנג'מין פרנקלין (1706-1790) נולד בעיר בוסטון שבמדינת מסצ'וסטס שבארצות הברית, היה מדען ומדינאי שכיהן בין השאר בתפקידים שונים בהם: שר הדואר ושגריר ארצות הברית בצרפת. רבים נטו לחשוב כי היה נשיא ארצות הברית על אף שלא כיהן כנשיא מעולם. פרנקלין היה הראשון שחקר באופן מדעי את החשמל והבין כיצד נוצרים ברקים. פרנקלין היה האח הקטן ביותר מבין 17 אחים ואחיות. בגיל 10 עזב את הלימודים בבית הספר והחל לעבוד בבית הדפוס של אחיו. במהלך עבודתו בבית הדפוס נהג לקרוא ספרים רבים שעברו במקום. בגיל 16 היה כותב פרנקלין מאמרים וכשאחיו גילה זאת פרצה בין השניים מריבה ופרנקלין נאלץ לעזוב את בית הדפוס של אחיו ועבר להתגורר בפילדלפיה. לאחר מספר שנים כשהגיע לגיל 23 פתח בית דפוס משלו והתחיל להוציא לאור עיתון בו היה כותב. עד מהרה הפך העיתון לרב מכר ופרנקלין החל בעקבות זאת לבסס את מעמדו כאחד מאנשי המפתח המובילים בפילדלפיה. בשנת 1748 פרש פרנקלין לגמלאות ופנה לשני עיסוקים שהכי עניינו אותו ואהב במיוחד: מדע ופוליטיקה. בגיל 84 נפטר פרנקלין לאחר שעסק במשך כל שנותיו למען החברה והמדע.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הידעתם פרנקלין הוא גם זה שהגה את הרעיון של שעון הקיץ.

בנג'מין פרנקלין – ממציא החשמל

2. הטלפון

אלכסנדר גרהם בל (1847-1922) נולד באדינבורו שבסקוטלנד, היה מדען וממציא בריטי. פטנט המצאת הטלפון נרשמה על בל ובעיני רבים נחשב בל כממציא הטלפון, אך בעניין הגילוי הראשוני ישנה מחלוקת ויש האומרים כי האבטיפוס הראשון של הטלפון המודרני היה של אנטוניו מאוצ'י. בל היה איש חינוך מיוחד לחירשים.

ממציא הטלפון – אלכסנדר גרהם בל

3. המטוס

האחים רייט – אורוויל (1871-1948) ווילבור (1867-1912) היו הראשונים שהצליחו לבנות ולהטיס מטוס שנשלט על ידי אדם. הטיסה הראשונה בוצעה בשנת 1903 בדיונות של קיטי הוק בצפון קרוליינה. בטיסה זו שבוצעה על ידי האח הצעיר יותר אורוויל שהה באוויר במשך 12 שניות וטס למרחק של 39 מטר בלבד בגובה של שלושה מטרים. באותו היום בוצעו מספר ניסויי טיסה כאשר בטיסה הרביעית והאחרונה הצליח ווילבור לשהות באוויר במשך 59 שניות וטס למרחק 279 מטר בגובה שלושה מטרים.

סרטון על האחים רייט והיום ההיסטורי בו ביצעו את טיסתם הראשונה

4. המכונית

קרל פרידריך בנץ (1844-1929) נולד בגרמניה והיה מהנדס גאון שפיתח כלי רכב עם מנוע, המצאת המכונית הראשונה בהיסטוריה הייתה בשנת 1885. לשנים ייסד את "חברת בנץ", שהתמזגה לתוך יצרנית המכוניות מרצדס-בנץ.

נציין כי 20 שנה קודם, גאון יהודי בשם זיגפריד מרכוס הצליח בשנת 1864 להניע ולנסוע על עגלת יד באמצעות מנוע עם בעירה פנימית שהונע בעזרת בנזין. מרכוס למעשה היה האדם הראשון שהניע כלי תחבורה בעזרת בנזין.

בנץ השתמש ביכולת של מרכוס להניע כרכרה בעזרת מנוע ופיתח את זה לרכב של ממש ולימים גם עם מערכת חשמל, הילוכים, מערכת קירור ועוד.

צפו בסרטון בו נראתה המכונית (או יותר נכון כרכרה על מנוע) אותה המציא בנץ

5. הקולנוע

האחים לוּמְיֵיר, לואי ז'אן (1864-1948) ואוגוסט מארי לואי ניקולא (1862-1954), נולדו ליד העיירה בזנסון שבצרפת אך גדלו בעיר ליון. היו ממציאים צרפתיים ומאבות הראינוע, ממציאי המצלמה, סרט הצילום והמקרן. השניים המציאו את ה"סרט" הראשון בשנת 1895 באורך של דקה בלבד, ללא קול וללא צבע. הסרטים שצולמו על ידי האחים לומייר נקראו "סרטים אילמים" עם הזמן הפכו ליותר ויותר ארוכים וסחפו רבים שהשתוקקו לראותם. הצופים הראשונים של הקולנוע סיפרו כי הסרטים היו כל כך אמיתיים עד כדי כך שבסרט בו נראתה רכבת נכנסת לתחנה ברחו הצופים שחששו מפני הקטר המתקרב "אליהם" ויצאו מהאולם. בתחילה צירפו לסרטים האילמים נגנים אשר ליוו את ההקרנה של הסרט, רק 30 שנה לאחר המצאת הקולנוע פותחה הטכנולוגיה שאיפשרה להוסיף לסרט את פס הקול. הסרט הראשון שהוקרן עם פס קול היה "זמר הג'אז" שהוקרן בשנת 1927 וסיפר על חייו של חזן יהודי שהפך לזמר ג'אז.

האחים לוּמְיֵיר

אלה הסרטונים הראשונים שהקרינו האחים לומייר לציבור הרחב בשנת 1895

הסרט המפורסם של האחים לומייר שגרם לצופים לברוח מהאולם בבהלה בו נראית רכבת שנכנסת לתחנה

Back to top button