מבזקיםמשפטי/פלילי

המשטרה וצה"ל מנהלים חקירות נגד האלוף יהודה פוקס בחשד לעדות שקר

המשטרה וצה"ל פתחו בחקירות נגד האלוף יהודה פוקס בחשד שהוא מסר תלונת שווא למשטרה והעיד עדות שקר בבית המשפט. בעקבות עדות השקר של פוקס הועמד פרופ' הלל וייס לדין פלילי אך הוא זוכה מכל אשמה, כאשר בתי המשפט השלום והמחוזי קבעו כי עדות פוקס בלתי אמינה לחלוטין ולמעשה שקרית.

האירוע התרחש ביום 8.7.2007 ברובע היהודי בחברון, בעת פינוי החנויות בשוק הסיטונאי. פרופ' וייס התראיין בשעה שבע בבוקר לכתבת YNET אפרת וייס, ואמר כי הוא קילל את המח"ט כשראה אותו. ואולם, התברר כי פרופ' וייס קילל אדם אחר. הראיון שודר בהרחבה באותו יום באמצעי תקשורת רבים. פוקס, שהיה מח"ט חברון באותה עת, הגיע לחברון הרבה לאחר מכן, וקרוב לשעה 12, לדבריו ניגש אליו אדם וקילל אותו בקללות דומות. פוקס האשים את פרופ' וייס כי הוא המקלל, בעוד שבמציאות פרופ' וייס עזב את חברון זמן רב לפני האירוע עליו התלונן פוקס.

במשפט התברר כי פוקס שיקר בעדותו ופרופ' וייס כלל לא היה במקום פרופ' וייס זוכה מכל אשמה לאחר שבית משפט השלום קבע כי עדותו של פוקס בבית המשפט, אינה אמינה עליו לחלוטין ומשקלה נמוך עד אפסי. הפרקליטות לא אמרה נואש והגישה ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים (ע"פ 64487-09-17). הערעור נדחה, אך בית המשפט המחוזי מצא לנכון להחמיר את החשדות לעדות שקר נגד פוקס: "מדובר בכך שהמשיב ציין את העובדה שהראיון עם כתבת YNET, אשר התקיים לאחר האירוע בשעה 07:00 בבוקר בקירוב בעוד לפי ראיות המערערת היה האירוע שבו הוטחו במח"ט הדברים בשעה 12:00 בצהריים לערך. לא ניתן מענה מספיק לנקודה זו, המהווה תמיכה נוספת לספק שנותר לבית משפט קמא, וזאת אף בהתעלם ממנה. משכך מתייתר הדיון בטענות הנוספות שהועלו בערעור בכל הנוגע ליסודותיהן של העבירות, שבהן הואשם המשיב."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בשנת 2011 הוגשה תלונה לצה"ל נגד פוקס בגין תלונת שווא לפצ"ר דאז, האלוף אביחי מנדלבליט. התובעת הצבאית הראשית אל"מ (עו"ד) ז'אנה מודזגכרשוילי השיבה כי מאחר והוגש כתב אישום, הנושא יטופל רק לאור תוצאות פסק הדין. ואולם, עד היום צה"ל לא טיפל בתלונה. עו"ד אביעד ויסולי, אשר ייצג את פרופ' וייס במשפטו, הגיש למשטרה לאחרונה תלונה פלילית מחודשת כנגד האלוף פוקס ודרישה להעמידו לדין פלילי בגין עדות שקר. בנוסף, עו"ד ויסולי פנה בדרישה לרמטכ"ל להעמיד את האלוף פוקס לדין צבאי ולהשעותו מצה"ל. במכתבו לרמטכ"ל כתב עו"ד ויסולי: "מן הראוי להביע תמיהה רבתי הכיצד התצ"ר, אשר קיבלה את התלונה, לא בדקה את ממצאי פסק הדין בכל הנוגע ל[חוסר] אמינותו של פוקס בעדותו, ולא נקטה בהליכים המתחייבים מכך. האם אין בכך משום התרשלות רבתי?
עוד יש לתמוה הכיצד, לאור התלונה, העדות במשפט ופסק הדין, פוקס קודם בדרגות בצה"ל עד לדרגת אלוף פיקוד. האם התלונה לא תויקה בתיקו האישי של פוקס? כיצד הוא הסתיר את הפרשה? את פסקי הדין? תמוה מאד מדוע פוקס לא נשאל על התלונה נגדו, על עדותו בבית המשפט ועל פסק הדין בבדיקות הפוליגרף, כאשר הפצ"ר והתצ"ר היו מודעים היטב בנושא לאור תלונת מרשי. נודה למענה מקיף ומנומק לאור כל התמיהות הללו. לפיכך, ובהתאם למכתבה של התצ"ר כמפורט לעיל, ולאור הממצאים המובהקים בפסקי הדין בדבר תלונת השקר של האלוף פוקס במשטרה ביחס למרשי ועדות השקר של האלוף פוקס בבית המשפט ביום 24.2.14, הפצ"ר נדרש בזאת להורות על העמדה לדין צבאי של האלוף פוקס בגין עבירות על החש"צ (ידיעות כוזבות, התנהגות בלתי הולמת, התרשלות, קשירת קשר לביצוע עבירה ועוד). מעבר לכך, הרמטכ"ל מתבקש למנות קצין בודק לעניין קידומו של פוקס תוך התעלמות מהממצאים המשפטיים החמורים בעניין חוסר אמינותו ועדות השקר שלו בענין פרופ' וייס בהליך המשפטי. כמו כן, הרמטכ"ל מתבקש להשעות את האלוף פוקס מתפקידו בעת קיום החקירה ועד לאחר העמדת האלוף פוקס לדין בגין העבירות כמפורט לעיל."

תגובת עו"ד אביעד ויסולי: "פוקס הגיש תלונת שווא למשטרה נגד פרופ' וייס בשנת 2007. בעדותו במשטרה פוקס הסתיר את שעת האירוע בחקירה והיא אינה מופיעה כלל בתמליל החקירה. לאחר מכן יד מסתורית העלימה את הקלטת שבה חייל שהיה עם פוקס צילם את האירוע. פרופ' וייס הואשם באשמת שווא, בהסתמך על עדות השקר של פוקס, אשר פוקס חזר עליה גם בבית המשפט. אנו מצפים שפוקס יועמד לדין בגין עדות השקר שלו, שהיא פשע שהעונש עליו בחוק הוא עד 7 שנות מאסר. בנוסף, אנו מצפים שפוקס יועמד לדין צבאי ויודח מצה"ל על ידי הרמטכ"ל בקלון בגין תלונת השקר ועדות השקר שלו".

מפקד פיקוד המרכז, אלוף יהודה פוקס, בנושא פיגוע הירי אמש בסמו...
ארכיון. צילום: דובר צה"ל

תגובה אחת

Back to top button