מבזקיםצבא וביטחון

"ההתעצמות בלבנון של חיזבאללה היא אתגר מרכזי מבחינתנו"

ראש המטה הכללי, רב אלוף הרצי הלוי השתתף היום (שלישי) בכנס הרצליה של המכון למדיניות ואסטרטגיה (IPS) באוניברסיטת רייכמן, במהלכו התייחס לסוגיות הבטחוניות הרחבות אשר עומדות כרגע על הפרק.

הרמטכ"ל פתח את דבריו בסקירה על הערכת המצב האסטרטגית ואמר: "העולם נמצא בהשתנות רבה מאוד ומשברים רבים. אי הוודאות עולה, וכשהיא עולה הדבר החשוב הוא שהחזון והאסטרטגיה יהיו מאוד ברורים. כשאנחנו מסתכלים על המעצמות, אנחנו רואים תחרות מתגברת בעיקר בין ארה״ב לבין סין. אנחנו רואים את סין עם רצון לדריסת רגל משמעותית יותר גם באזור הזה. מתנהלת מלחמה בעולם שהיו רבים שחשבו שכאלה לא תתנהלנה כבר בעידן הזה, מלחמת רוסיה – אוקראינה. אני רוצה לציין מהמלחמה הזו שני לקחים שאני חושב שהם מאוד רלוונטיים גם עבורנו. האחד – על הלחימה המודרנית, שיטת הלחימה. רוסיה נכנסה לאוקראינה כמו שנכנס צבא של מלחמות המאה ה-20 ופגש כוח מבוזר כפי שנערך אויב במאה ה-21. המפגש הזה בין הריכוזי למבוזר יצר דבר מאוד מעניין ונתן גם הרבה יתרונות לאויב המבוזר. צה״ל צריך לבנות את עצמו באופן שיודע להתמודד עם אויב מבוזר בלחימה מודרנית של המאה ה-21. הלקח השני ממלחמת רוסיה אוקראינה הוא לא מודרני, הוא רוח הלחימה. אנחנו רואים במלחמה הזו שגם מאזנים יבשים של כוחות שהיו על הנייר בתחילתה התהפכו נוכח רוח לחימה מסוימת.

על יחסי ישראל – ארה"ב אמר הרמטכ"ל: "שמעתי את דבריך ראש המל״ל בעניין ארצות הברית ואני אחזק אותם מהזווית הצבאית. ארה״ב היא בעלת הברית החשובה ביותר שלנו בעלת ברית אסטרטגית ואנחנו רוצים שהיא תהיה איתנו לעוד שנים רבות קדימה. לצד זאת, נוכח שינויים בעולם והתגברות והתפתחות של תהליכים, מדינת ישראל צריכה להיבנות ולדעת גם לבד לעשות יותר. תמיד נרצה שותפים חזקים איתנו ובוודאי את ארה״ב. עברנו בתקופה האחרונה מאזור האחריות של הפיקוד האירופאי – האמריקני, לאזור האחריות של פיקוד המרכז האמריקני. הוא גם זה שאחראי על כל מדינות האויב איתן אנחנו עוסקים ואחראי גם על מדינות שאיתן יש לנו הזדמנויות והסכמי שלום בהווה ואולי גם בעתיד. ההזדמנות הזו היא הזדמנות גדולה. ישראל וצה״ל נתפסים באזור שלנו מאוד חזקים, אבל בהחלט אין לנו את הפריווילגיה להניח שאחת הזירות תהיה שקטה בכל משך השנים הקרובות וזה מחייב אותנו להתכונן".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בנושא איראן ואיום הגרעין אמר הרמטכ"ל: "אנחנו מסתכלים על איראן דרך שני היבטים- הגרעין והאיום האזורי. איראן בגרעין התקדמה בשנים האחרונות בהעשרת האורניום יותר מאי פעם. אנחנו בוחנים מאוד מקרוב גם את התחומים האחרים בדרך ליכולת גרעינית ומבלי להיכנס לפרטים אני אומר שיש התפתחויות שליליות אפשריות באופק שיכולות להביא לפעולה. לנו יש יכולות, לאחרים יש יכולות והעניין הזה הוא עניין מאוד משמעותי וחשוב. בהיבט האזורי, איראן מעורבת בכל עניין מסביב לנו, בכל עניין נגדנו, בדירקטיבה, בידע ובכסף. לכל אויב שאנחנו פוגשים במידה כזו או אחרת יש טביעת אצבע איראנית. יש לנו יכולת לפגוע באיראן, אנחנו לא אדישים למה שאיראן מנסה לעשות ולבנות מסביב לנו ואני מרשה לעצמי לומר שגם לאיראן קשה מאוד להיות אדישה נוכח הקו שאנחנו נוקטים בו. ישנה תופעה בחודשים האחרונים של התקרבות של מדינות באזור לאיראן. אני לא חושב שהיא נובעת מכך שהמדינות האלה סומכות על איראן, רוצות איתה הסכם שלום או מאמינות ביכולת לכונן דבר כזה. אני חושב שזה נובע מרצון להוריד קצת טמפרטורות באזור ולא בהכרח להגיע לעימותים גדולים. איראן היא רחוקה, 1500 ק״מ מכאן תלוי לאן מודדים, גם לכוח אווירי 1500 קילומטרים זו לא אופרציה פשוטה. צה״ל נבנה להילחם מלחמות פחות או יותר בחצר האחורית של הבית ואנחנו צריכים לבנות את היכולות האלה עכשיו. איראן היא גדולה, פי 70 מהשטח של מדינת ישראל. כשהיא פורסת את יכולותיה על פני כל השטח הזה לדעת איפה הדברים נמצאים ולהיות מסוגלים לפגוע בכל נקודה על פני השטח העצום הזה. זה אתגר אחר ממה שעשינו בעבר. יש לה כלכלה גדולה, לא מפותחת, התוצר לנפש של מדינת ישראל הוא כמעט פי 4 ביחס לתוצר לנפש של הכלכלה האיראנית וזו ההזדמנות שלנו – האיכות".

על זירת לבנון אמר הרמטכ"ל: "לבנון היא הייצוג החזק ביותר של איראן כאן באזור. אנחנו מסתכלים על לבנון, מדינה עם בעיות כלכליות וחברתיות קשות מאוד. ההתעצמות בלבנון של חיזבאללה היא אתגר מרכזי מבחינתנו. אנחנו מעכבים ומאטים אותה אך קשה לשמור את זה על האפס ולכן צריך לעשות שני דברים- לדאוג כל הזמן שישמר ויגדל פער האיכות בין קצב ההכנות והשיפורים שאנחנו מקיימים, לבין מה שהם עושים והדבר השני הוא תמיד לשקול עיתוי ליוזמה שיכולה להביא יתרון. המושג השני הוא הרתעה. חיזבאללה מורתע מאוד ממלחמה כוללת מול ישראל. הוא חושב שהוא מבין איך אנחנו חושבים והמחשבה הזו מביאה אותו להעז ולאתגר אותנו איפה שהוא סבור שזה לא יוביל למלחמה. אני רואה בדבר הזה מסילה טובה לייצר הפתעות במקרה הצורך. יש לנו מוכנות טובה ללחימה בזירה הצפונית והיא משתפרת כל יום. יחד עם זאת, צריך לשמור על רגליים על הקרקע. מערכה בזירה הצפונית בעורף תהיה קשה. אנחנו נדע להתמודד איתה אבל היא תהיה קשה. ללבנון היא תהיה קשה שבעתיים ולחיזבאללה אפילו יותר מכך. אני חושב שבמצב הכלכלי – אזרחי הנתון בלבנון יהיה ללבנון מאוד מאוד קשה להתאושש אחרי מלחמה כזאת".

על סוריה אמר הרמטכ"ל: "סוריה היא מדינה שעברה בעשור האחרון השתנות גדולה מאוד. היא מתחילה להשתקם, אך הדרך ארוכה. אני לא יכול לומר שנורתה ירייה אחרונה במלחמת האזרחים הזאת. סוריה משמרת זיקה חזקה לאיראן המשתמשת בסוריה כמרחב לחימה פוטנציאלי עם ישראל ואנחנו לא אדישים לכך. אני הייתי מזכיר לבשאר אל אסד נתון אחד מאוד מעניין בעידן שבו מדברים הרבה על דאטה, כל מדינה בשנים האחרונות שנצמדה לאיראן היא היום מדינה כושלת נכשלת הרוסה וללא עתיד. אם הוא רוצה לבנות את סוריה לאחר מלחמת האזרחים שייקח זאת לתשומת ליבו".

עוד הוסיף הרמטכ"ל בנושא סוריה ואמר: "יש התפתחות מעניינת בשבועות האחרונים – בשבוע שעבר בשאר אל אסד הגיע בפעם ראשונה מזה 12 שנים לליגה הערבית. אסד ששרד בעור שיניו עם סוריה מוכה וחבולה מאחוריו מתחיל אולי בהססנות להיכנס חזרה לתוך האזור ויהיה מאוד מעניין לעקוב ולראות האם תיווצר הזדמנות בין אותן מדינות ערביות אחרות בליגה הערבית לבין השפעתה של איראן על סוריה.

על הרשות הפלסטינית ויהודה ושומרון אמר הרמטכ"ל: "ישנה עלייה בפיגועים ביהודה ושומרון. חובתנו לנתח את הסיבות לעלייה הזו ולראייתי ישנן שלוש סיבות מרכזיות- דור צעיר ביהודה ושומרון שלא חווה את חומת מגן וטועה לחשוב שבכוח הטרור הוא יביא הישג משמעותי, הרשות הפלסטינית שמביאה מעט מאוד לתושבים ביהודה ושומרון דבר המביא לתסכול והסיבה השלישית היא תסכול כולל ממה שקורה ביחס אלינו וביחס לעולם. כלל הדברים הללו הם כנראה מה שעומד מאחורי העלייה הזו בטרור. צה״ל פועל בנחישות רבה מאוד לסיכול הטרור ביהודה ושומרון. בתקופה האחרונה אנחנו רואים מבצעים שרמת הסיכון בהם היא מאוד גבוהה והכוחות מתמודדים עם זה ומנצחים את זה בזכות יכולת מקצועית וערכית לא פחות. הדבר הזה הוא מרשים מאוד ואני מנצל את הבמה הזאת להביע הערכה רבה מאוד ליחידות צה״ל, ליחידות משמר הגבול ולשירות ביטחון הכללי שכולנו נהנים ממציאות ביטחונית טובה יותר בזכותם. כל חולייה וכל מחבל שביצע או מתכנן פיגוע בסופו של דבר יפגוש את כוחותינו. אני אומר כאן אמירה פשוטה – עדיפה רשות מתפקדת על כאוס ביהודה ושומרון או על עלייה לשלטון של חמאס במקום הרשות הפלסטינית".

על מבצע "מגן וחץ" אמר הרמטכ"ל: "ברצועת עזה אנחנו מתנהלים בתוך משולש אסטרטגי. בקודקוד עליון נמצאת ההרתעה והמוכנות למלחמה, בבסיס המשולש – מניעת ההתעצמות והקודקוד השלישי – עזרה הומניטרית ומציאות אזרחית סבירה. המשולש נפרץ כיוון שגא״פ (הג'יהאד האיסלמי הפלסטיני) רצה לדרדר את המצב לפני ובמהלך הרמדאן ולא רצינו למתוח את הניסיונות הללו לאורך זמן. נשאלנו הרבה אם המערכה בעזה למה לא לתקוף גם את חמאס. חמאס הוא ארגון טרור והיינו רוצים בעזה כתובת אחרת אבל אין לנו כזו. לנו יש כלים צבאיים ואזרחיים לעבוד מול חמאס ולתקוף אותו תקיפות קשות ואפקטיביות. שומר חומות יצר הרתעה קדימה ולכן תקפנו בצורה ממוקדת את הגא״פ. לאורך המבצע וגם בקבלת ההחלטות ליציאה אליו היה שיח איכותי וענייני עם ראש הממשלה ושר הביטחון. המבצע התחיל ביוזמה שלנו ופגענו בבכירי הגא״פ ובכוונות עתידיות שהיו והתפתחו. במבצע פגענו בשישה בכירים בזרוע הצבאית של גא״פ ויחס הפגיעה במעורבים לעומת בלתי מעורבים הוא יחסית קטן למבצעים באזור בנוי וצפוף כל כך. אנחנו עושים הכל על מנת להימנע מפגיעה בבלתי מעורבים ובעיקר מפגיעה בנשים וילדים. המתח בין לבצע את המשימה ולהימנע בפגיעה בבלתי מעורבים תמיד קיים. כשיש לנו מחבלים והשיטה המבצעית שלהם היא להתחבא בתוך אוכלוסייה אזרחית אנחנו לא נעמוד מנגד. אנחנו מבצעים תחקירים על כל בלתי מעורב שנפגע וכיצד היינו יכולים מלהימנע מזה לעומת הצד השני שרואים את השיגם הגדול במבצע בכך שנהרגה אישה ברחובות. אם הייתם רואים תחקרים בחיל האוויר הייתם רואים כמה הם נעשים ברצינות."

בנוסף, אמר: "פעלנו במהלך המבצע לתת לאויב תחושה שבכל יום שהמערכה נמשכת הוא נפגע יותר ויותר. היו לנו הישגים גבוהים בהגנה האווירית שמדברים בעד עצמם. מרחב הגבול הוגן בצורה טובה מאוד לאורך המבצע ואפשר שגרה טובה יותר בתוך ההסלמה, לצד התנהגות מופתית של העוטף ותושבי הדרום. לא חשבתי שבתחילת התפקיד אצטרך לפסוק האם תתקיים או לא תתקיים הופעה בפארק הירקון. אני חושב שמול טרור מאוד חשוב לא להיכנע ולהמשיך בשגרת חיים אבל צריך גם להיות אחראים וידענו שאנחנו נותנים שם שלוש שכבות של הגנה חזקה מאוד. לעומת זאת, יומיים לאחר מכן ביטלנו הופעה בראשון לציון משום שהייתה הערכת מצב שונה ואני חושב שעשינו כאן החלטה נכונה".

עוד אמר הרמטכ"ל: "על אף שלא כל העם מתגייס, מודל צבא העם הוא שמאפשר לצה״ל פעילות סדירה. מי שחושב שניתן להפסיק את מודל גיוס החובה שייקח בחשבון שנחווה ירידה באיכות המשרתים ומדובר בנזק קשה ולא אחראי באזור שבו אנחנו נמצאים. אנחנו רוצים ושואפים לגייס מכל חלקי החברה הישראלית ואני קורא לאוכלוסייה החרדית וההנהגה החרדית לעודד לגיוס. יש מסלולים מעולים ששחררו אנשים מעולים ולא פחות חרדיים ממה שנכנסו. יש לנו רצון להשאיר את הטובים ביותר בצה״ל. איפה שיש מפקדים טובים אז יש גם חיילים טובים שנשארים לפקד. אנחנו רוצים להביא את מיטב הנוער להתגייס לצה"ל".

על משרתי המילואים אמר הרמטכ"ל: "עולם המילואים מאפשר לצה״ל לגדול מהר ולנו יש חובה מוסרית לאמן אותו. לצה״ל יש חובה בלכידות ובבניית החברה הישראלית ובקיצור, צה"ל הוא המכנה המשותף הרחב ביותר במדינה שלנו. בעולם המילואים זה היה מעט יותר מאתגר. יש לנו חוזה בלתי כתוב עם אנשי המילואים לפיו אנחנו קרואים להם לשרת בעת הצורך ללא סייג וללא תנאי. חשוב לשמר את אנשי המילואים שראויים להערכה רבה מאוד ללא קשר לדעתם או למה הם עושים באזרחות. בחודשיים האחרונים אנחנו באזור % 95 אחוז התייצבות באימוני מילואים."

"הדרישה היא לפעול בהמשך כדי להימנע מעירוב בין עמדות לבין השירות. בעוד שלושה ימים צה״ל וחוגג יום הולדת 75. הוא הוקם ככוח המגן של מדינת ישראל. בהתבוננות על העולם ועל המזרח התיכון, נדרש להיות חזקים על מנת להרתיע ולהיות חזקים. השירות בצבא חייב להישאר חובה לאומית, חובה שהיא שליחות. צה"ל הוא המכנה המשותף הרחב ביותר וצריך להגן עליו ולשמר אותו". הוסיף.

הרמטכ"ל התייחס בנאומו גם על תקציב הביטחון ואמר: "ניהלנו תהליך עמוק וסדור כדי לקבל את התקציב שאנחנו רוצים. מאפשר להתפתח בצורה טובה. יש שינויים בשירות החובה כאלה שמאפשרים לצה״ל להשאיר את המפקדים ולהנות בשירות קצר אך משמעותי וכן לאפשר להשתחרר מוקדם על מנת להיכנס לשוק התעסוקה ולהטיב עם כלכלת ישראל. צה"ל לא יכול להיות תחנת רכבת. צריך לפתח את שדרת הפיקוד וליצור המשכיות ורציפות".

הרצי הלוי
צילום: גלעד קוולרצ'יק

Back to top button