בריאותמבזקים

לראשונה בישראל: השתלת עצם כף יד מלאה בהדפסת תלת מימד

הטכנולוגיה של הדפסה רפואית בתלת מימד הינה חדשה יחסית בעולם וקיימת רק בשנים האחרונות. אבל זו פעם ראשונה בישראל שמדפיסים בתלת מימד ומשתילים עצם שלמה בהתאמה אישית לכף היד. ניתוח כזה טרם נעשה בארץ וגם בעולם עדיין לא נרשמה הצלחה גדולה בניתוחים מהסוג הזה .

אלכסנדר פקילוב, בן 19 מחיפה, נפצע במהלך משחק כדורסל ושבר את עצם הסירה שבמפרק כף היד, מדובר בשבר קשה שבדרך כלל ההחלמה שלו מאוד מורכבת ובעייתית. ואכן כשנה לאחר השבר העצם עוד לא התאחתה במלואה ואספקת הדם למקום נפגעה מה שגרם להתחלה של נמק בחלק מהעצם. כשאלכסנדר הגיע לביה"ח כרמל מקבוצת כללית הצוות האורתופדי בניהולו של ד"ר בני ברנפלד, הציע לאלכסנדר פתרון חדשני שטרם נעשה כמותו בישראל – השתלה מלאה של עצם המודפסת בהתאמה אישית במדפסת תלת מימד שתתאים בדיוק להחלפה של העצם הפגועה במפרק כף ידו.

צילום: מיכל קליינברג, דוברות כרמל

"הבעיה מלכתחילה הייתה שכאשר העצם הספציפית הזאת נשברת, עצם הסירה, יש לה החלמה מאוד בעייתית, אם בכלל ", מסביר ד"ר סאמר מחולה, מנהל היחידה לכף יד בכרמל. "ובאמת השבר של אלכסנדר לא הצליח להתחבר וחלק מהעצם התחיל כבר לעבור תהליך של נמק. הצוות הרפואי כאן הבין שאם המצב שלו לא יטופל בקרוב הוא יגיע בעתיד למצב של פרוצדורות וניתוחים קשים ומורכבים, אז החלטנו להציע לו את הפתרון של שתל תלת מימד. עד כה הטיפולים הסטנדרטיים בעולם לא הכי טובים, יש כל מיני שתלים שמנסים לייצר גם יכולת של אספקת דם אבל הליך ההשתלה שלהם מאוד מורכב היות וזו עצם שמחוברת ברצועה לעצם שכנה והיא צריכה להיות בתנועה כל הזמן לכן העצם החלופית צריכה לעמוד בתפקוד מאוד מיוחד".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: מיכל קליינברג, דוברות כרמל

"השינוי שנעשה כאן בכרמל הוא שהשתל שהשתלנו לאלכסנדר הוא לא "מוצר מדף", אלא הדפסה תלת מימד של עצם הסירה הספציפית של אלכסנדר", מעדכן ד"ר ליאב יואלי, מנתח כף יד מהמחלקה האורתופדית, "בעצם נעשתה תמונת מראה מעצם המפרק הבריאה ביד שמאל שלו ועל פיה נעשתה הדפסת תלת מימד של העצם של אלכסנדר ובה שתי עגינות שייתנו לה יכולת של דינמיקה בזמן התנועה של שורש כף היד ובכך לחקות למעשה את התנועה האמיתית שקורית בין העצמות באופן טבעי בזמן הפעולה".

צילום: מיכל קליינברג, דוברות כרמל

אליה אוחנה, מעצבת רפואית ב- Synergy3Dmed מסבירה על תהליך העיצוב: "התהליך מתחיל בעצם בהמרה מדו מימד (סריקת ה-CT) לתלת מימד. לאחר מכן, ביחד עם המנתח, תכננו את המבנה של המשתל אותו ביססנו על תמונת המראה של העצם הבריאה ביד השניה ואת נקודות העיגון לעצמות הסמוכות. לאחר שהמנתח אישר את העיצוב, המשתל עבר להדפסה בטיטניום רפואי ומשם לסטריליזציה. יחד עם המשתל המותאם אישית מודפס גם "ג'יג" – אביזר הכוונה שמודפס בתלת מימד, שעוזר למנתח לקדוח בדיוק בזווית הנכונה, כך שהבליטה לעיגון המשתל שתכננו תוכל להיכנס במקום המתוכנן ותאפשר תנועה במפרק כף היד".

מנהל המחלקה האורתופדית בכרמל ד"ר בני ברנפלד אומר כי," אנו מביאים לכרמל את החידושים הטכנולוגיות הכי מתקדמות והכי טובות בעולם. חשוב לנו לספק למטופלים שלנו את טכנולוגיות הקצה המובילות, ושידעו שמי שמגיע למחלקה בכרמל מקבל את הטיפול שנמצא היום במרכזים הרפואיים המובילים בעולם".

אלכסנדר פקילוב. צילום: מיכל קליינברג, דוברות כרמל

אלכסיי דבורקין מנהל הסיעוד של המחלקה מוסיף ואומר כי, " לטובת כל המטופלים שלנו עומד צוות סיעודי מהטובים ביותר המכיר את המטופלים באופן אישי ושוקד על מתן טיפול אנושי ומכבד תוך שמירה על מקצועיות ויחס אישי חם. ואלכסנדר שמתאושש מהניתוח מספר לנו שהוא מרגיש מצוין, הוא ללא כאבים ונמצא כיום בטיפולי פיזיותרפיה קבועים על מנת להחזיר את כף ידו לתפקוד מלא במהרה."

צילום: מיכל קליינברג, דוברות כרמל

Back to top button