כלכלהמבזקים

בישראל יש למעלה ממיליון עצמאים: "התקציב הקרוב צריך לכלול לפחות בשורה אחת"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, המשיכה היום (שני) את הדיון, שהחל בשבוע שעבר, במסקנות ועדת המשנה לקידום עסקים קטנים ובינוניים, בראשה עמד ח"כ שלום דנינו. היו"ר ביטן ציין כי נותנו עוד מספר סוגיות שהוועדה לא התייחסה אליהן בישיבה הקודמת, ושב והודה לח"כ דנינו על העבודה בוועדת המשנה. בדיון עלה כי בישראל ישנם למעלה ממיליון עצמאים. היו"ר ביטן פנה במהלך הדיון לנציגי האוצר והממשלה בדרישה לתת בשורה אחת או שתיים לפחות לעסקים הקטנים והבינוניים כבר בתקציב הקרוב.

שרת הכלכלה הקודמת, ח"כ אורנה ברביבאי, אמרה כי היא מעריכה את הרצינות של הוועדה והעומד בראשה, שדנה בסוגיות מקצועיות שעוסקות בחיים עצמם. היא התייחסה לרפורמת יבוא התמרוקים ואמרה כי הייתה הבטחה שהדבר יפתח וביקשה לעקוב אחר היישום. עוד אמרה ח"כ ברביבאי כי צריך להגביר את מקורות המימון לעסקים קטנים ולהמשיך את שיתוף הפעולה שהיה בתקופתה בין משרד הכלכלה למשרד העבודה בהכשרות מקצועיות באמצעות מנהלת המעסיקים.

ח"כ אימאן חטיב יאסין אמרה כי העסקים בחברה הערבית נפגעו יותר גם בקורונה, ומתקשים בגיוס אשראי. לדבריה, 96% מהמועסקים בחברה הערבית עובדים בעסקים קטנים ובעיית גיוס הכספים היא שמובילה לפשיעה ואלימות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נציגות המכון הישראלי לתכנון כלכלי, החוקרות רות זית וכרמל גומא, ציינו כי הסיוע הממשלתי לעסקים קטנים מאוד מורכב ומפוזר על פני גופים רבים. הן הציעו לעבור לשיטה של שוברים, באמצעותה כל עסק יכול לבחור את השירות שהוא צריך. כמו כן הציעו השתיים לרכז את כל כלי הסיוע באתר אינטרנט נגיש. בנוסף אמרו כי עסקים קטנים סובלים מתחרות לא הוגנת מול מונפולים וגם מתקשים להתמודד מול חברות גדולות במכרזים ממשלתיים. היו"ר ביטן אמר כי בנושא המכרזים יקיים ישיבה נפרדת וביקש לפנות למנכ"ל משרד הפנים בעניין.

מנכ"לית התאחדות המלונות, יעל דניאלי, בירכה על כך ש"הוסרה קללת המע"מ, ואמרה כי המלונאים סובלים מאוד מתביעות ייצוגיות ש-83% מהן בכלל לא מוצדקות. היו"ר ביטן הזכיר כי בישיבה הקודמת עלה הנושא וכי הוא בטיפול משרד המשפטים, ואם הדבר לא יוסדר בקרוב הוועדה תטפל בכך. עוד ציינה דניאלי כי עניין זכויות היוצרים לא מוסדר והמלונאים משלמים תמלוגים לחמישה גופים שונים, הסכומים לא מפוקחים וכי זה פי עשר ממה שמשלמים בעולם המערבי.

ח"כ נעמה לזימי ציינה כי אתמול דחתה ועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק שלה לגמלת אבל לעצמאים. "ברור לי שמהפכה לא עושים ביום אחד, גם מהפכה משפטית, אבל יש מקומות שאפשר להתחיל מהם", אמרה. נשיא לה"ב, עו"ד רועי כהן, אמר כי כדי שכל העצמאים יינו מימי שבעה באופן מלא לא מדובר בתקציב עתק אלא ב-47 מיליון שקל בלבד. הוא הוסיף כי האוצר לא רוצה לתת לעסקים הקטנים וכשבג"ץ הכיר בהוצאות טיפול בילדים הממשלה תיקנה את החוק.

נציג האוצר, גל ברנס, אמר כי הנושא הוא מהותי מאחר שהמדינה אינה המעסיקה של העצמאים. היו"ר ביטן אמר בתגובה, כי האוצר אלוף בלספק עמדות כלליות כאלה. הוא קרא לנציגי הממשלה לתת בשורה אחת או שתיים כבר בתקציב הקרוב לעסקים הקטנים והבינוניים.

מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות, טלי לאופר, אמרה כי "כיום יש אפליה בין חברות ישראליות שכפופות לחוק הגנת הצרכן לחברות זרות שפועלות בארץ, כמו חברות הלואו קוסט." היא ביקשה לקדם הצעת חוק שתאפשר למשרדי הנסיעות להציע חבילות תיירות עם אפשרות ביטול או בלעדיה.

נציג פורום העצמאים בהסתדרות, דדי סויסה, אמר כי "מסקירה של רשות המסים מלפני שבועיים עלה כי בישראל יש 657,917 עוסקים מורשים ועוד 389,967 עוסקים פטורים ובסך הכל 1,047,000 עצמאים." הוא הוסיף כי זו הולכת להיות שכבת העניים החדשה בישראל, כי הם ממשכנים את כל העתיד שלהם בשביל הנטו של היום.

במהלך הדיון עלו סוגיות רבות נוספות אך הוועדה טרם סיימה לעבור על כל הדוח שהכין ח"כ דנינו. היו"ר ביטן הודיע כי הוועדה תמשיך לעסוק בנושא בשבועות הקרובים.

ועדת הכלכלה - דוד ביטן
ארכיון. צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

Back to top button