חדשות חוץמבזקים

בית הדין הפלילי בהאג הוציא צו מעצר נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין

שופטי בית הדין הפלילי בהאג (ICC) הוציאו היום (שישי) צו מעצר נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בגין פשעי מלחמה לכאורה.

בהודעת בית המשפט הפלילי בהאג מסרו בהצהרה כי "נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אחראי לכאורה לפשע המלחמה של גירוש בלתי חוקי של אוכלוסיה (ילדים) ושל העברה בלתי חוקית של אוכלוסיה (ילדים) מאזורים כבושים באוקראינה לפדרציה הרוסית".

בנוסף, בית הדין הוציא צו מעצר גם נגד מריה אלכסייבנה לבובה-בלובה, הממונה על זכויות ילדים ברוסיה, בגין האשמות דומות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מוסקבה דחתה את ההאשמות על פשעי מלחמה מאז פלשה לאוקראינה בפברואר אשתקד.

אנדריי ירמק, ראש הסגל הנשיאותי באוקראינה, אמר כי צו המעצר נגד פוטין הוא "רק ההתחלה".

התובע הכללי באוקראינה, אנדריי קוסטין, אמר כי ההחלטה היא "היסטורית עבור אוקראינה וכל מערכת המשפט הבינלאומי".

ברוסיה הגיבו לצו המעצר ואמרו כי "אין לזה משמעות".

מריה זכרובה, דוברת משרד החוץ הרוסי, אמרה: "להחלטות בית הדין הפלילי הבינלאומי אין משמעות למדינה שלנו, כולל מבחינה משפטית. רוסיה אינה צד לאמנת רומא של בית הדין הפלילי הבינלאומי ואינה נושאת בהתחייבויות על פיו".

הקרמלין לא הגיב.

יש לציין כי רוסיה חתמה על אמנת רומא בשנת 2000, אך מעולם לא אשררה אותו כדי להיות חברה ב-ICC. היא משכה לבסוף את חתימתה ב-2016, בתקופה שבה הייתה תחת לחץ במהלך פלישתה על חצי האי קרים שנתיים קודם לכן, כמו גם התקיפות האוויריות שלה בסוריה.

עו"ד הבריטי סר ג'פרי נייס, שהיה התובע הראשי במשפטו של סלובודן מילושביץ', אמר שהחדשות על כך שבית הדין הפלילי בהאג הוציא צו מעצר נגד ולדימיר פוטין הן "חשובות ביותר ולא רק סמליות".

"זה צעד חשוב, כפי שרבים אמרו שבועות לאחר שהחלה המלחמה שצריך לעשות ותייגו אותו כפושע", אמר סר ג'פרי נייס והוסיף, "זוהי מלחמה צודקת מבחינת אוקראינה וזהו מהלך שיכול אפילו לעודד את תהליך ההחלפה (של פוטין)".

"יש מספיק מידע שמחלחל החוצה ומצביע על כך שיש כמה אנשים שאינם מרוצים מהמנהיגות שלו" ציין נייס והוסיף כי "הוא הפך להיות מתויג בכל העולם כ"פושע" וזה עשוי לגרור לשינוי המשטר, "טוב יותר" עבור הרוסים".

נשיא בית הדין הפלילי הבינלאומי, השופט פיוטר הופמנסקי, פרסם הצהרה מלאה המסבירה את ההחלטה להוציא את צו המעצר נגד ולדימיר פוטין.

לדבריו, "אסור על פי החוק הבינלאומי לכוחות כיבוש להעביר אזרחים מהשטח שבו הם חיים לשטחים אחרים. ילדים נהנים מהגנה מיוחדת במסגרת אמנת ז'נבה."

"תוכן הצווים סודי להגנה על קורבנות. בית הדין האזורי מייחס חשיבות רבה להגנה על קורבנות, בעיקר ילדים." אמר השופט הופמנסקי והוסיף, "למרות זאת, שופטי הלשכה סברו כי במקרה זה החליטו לפרסם את קיומם של הצווים לציבור לטובת הצדק ולמנוע ביצוע פשעים עתידיים. זהו רגע חשוב בתהליך הצדק מול בית הדין האזורי. השופטים בחנו את המידע והראיות שהוגשו על ידי התובעים, וקבעו כי ישנן האשמות מהימנות נגד אנשים אלו בגין הפשעים לכאורה".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. צילום: הקרמלין

Back to top button