מבזקיםפוליטי / מדיני

התנועה לאיכות השלטון הציגה לנשיא מתווה חוקתי בניסיון לעצור את החקיקה

התנועה לאיכות השלטון הציגה לפני זמן קצר (שני) לנשיא המדינה, יצחק הרצוג, מתווה חוקתי שהיא מאמינה עשוי לסייע בפתרון המשבר המדיני/פוליטי. חברי הפורום המשפטי של התנועה לאיכות השלטון דנו על כך עם הנשיא וציינו כי קידום חוקה למולדת שתעגן את זכויות היסוד הוא תנאי פותח למשא ומתן בין הקואליציה לאופוזיציה.

בין חברי הפורום המשפטי שהגיעו לבית הנשיא הבוקר: נשיאת התנועה לאיכות השלטון, השופטת אילה פרוקצ'יה, השופט מני מזוז, עו"ד ד"ר אליעד שרגא, ראש המוסד לשעבר, תמיר פרדו וראש השב"כ לשעבר, עמי איילון.

בסיס התכנית:

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כינון חוקה:
כינון חוקה נוקשה וקביעת כללי משחק יציבים וברורים, כך שלא יהיה ניתן לשנות את עקרונות היסוד של המדינה היהודית הדמוקרטית, את שיטת הממשל, את שיטת הבחירות, את נורמות ההתנהגות של אישי הציבור ואת זכויות האדם, חדשות לבקרים.

מגילת זכויות אדם:
אימוץ מגילת חובות וזכויות אדם, כך שכל אזרחי מדינת ישראל יהיו שווים בחובותיהם לרבות שירות צבאי/אזרחי, תשלום מיסים וציות לחוק, כמו גם מימוש הזכויות שלהם כפרטים בחברה.

הגדרת סמכויות והפרדת רשויות:
ביצור משולש הזהב שתכליתו לשמור על מדינת ישראל דמוקרטית, באמצעות ביזור סמכויות ובניית בלמים ואיזונים, כמו גם הגדרה והפרדה בין הרשות השופטת, המחוקקת והמבצעת.

עצמאות וחיזוק הרשות השופטת:
ועדה למינוי שופטים עצמאית שאינה נשלטת ע"י פוליטיקאים ובוחרת שופטים על בסיס שיקולים מקצועיים ואישיותיים בלבד. שימור מוסד הסניוריטי, וביקורת שיפוטית שתכובד על יד הרשויות האחרות, שתכליתה להגן על עקרונות היסוד של המשטר החוקתי ועל זכויות האדם.

חיזוק מעמד הכנסת:
הכנסת תחוזק בכך שהיא תוכל לפקח על הממשלה ולהצביע אי אמון בה, חברי הכנסת יוכלו להציע הצעות חוק פרטיות מבלי להיות תלויים ברצונה הטוב של הממשלה, כמו כן, הכנסת תפקח על הממשלה באמצעות התקציב ובאמצעות ועדות חקירה פרלמנטריות.

חיזוק הרשות המבצעת:
ביטול מוסד ממשלת החליפין, מספר השרים יוגבל ל-18 ומספר סגני שרים יוגבל ל-4 בלבד, משרדי ממשלה לא יפוצלו.

הגינות שלטונית ונבחרי ציבור נקיי כפיים:
מדינת ישראל ראויה להנהגה מובילה ישרת דרך ונקיית כפיים ולפיכך יקבעו כללים נוקשים להבטחת הגינות שלטונית ומניעת תפקידים. אנשים שדבק בהם רבב לא יהיו חברי כנסת, שרים וראש ממשלה. ראש ממשלה לא יכהן יותר מ-2 קדנציות.

עצמאות היועץ המשפטי לממשלה והיועצים המשפטיים:
יש חובה שמוסד היועץ המשפטי לממשלה לא יפוצל והיועץ המשפטי לממשלה יהיה עצמאי, הן בתפקידו כיועץ והן בתפקידו כראש התביעה הכללית. בנוסף, היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה לא יתמנו במשרות אמון ולא יהיו כפופים לדרג הפוליטי.

חיזוק מעמד המפלגות מניעת התפלגות ועריקה ממפלגות:
התפלגות ועריקת ח"כים ממפלגותיהם היא תופעה המעודדת שחיתות וטובות הנאה פרטיות של ח"כים. מניעת תופעה זו נועדה לחזק את הארגון הרעיוני שבבסיס המפלגות.

דת ומדינה:
מניעת הרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים גם לעניינים אזרחיים (מעבר לסמכות הקיימת בענייני מעמד אישי) מחשש ליצירת שתי מערכות דינים נפרדות בשתי ערכאות מקבילות לענייניים אזרחיים במדינה אחת.

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד ד"ר אליעד שרגא: המשבר הזה הוא הזדמנות לתיקון. אחרי 75 שנה הגיע הזמן שאנחנו כחברה נבנה את תכנת ההפעלה שלנו, ונחליט על כללי משחק שלא ניתן לשנותם כל בוקר על פי גחמה כזו או אחרת. באנו לקרוא לנשיא המדינה, לראש הממשלה, לראשי הקואליציה ולראשי האופוזיציה להקשיב גם לרצון הרחוב, למאות אלפי המפגינות והמפגינים שיוצאים בכל שבוע לרחובות. זה המתווה של התנועה לאיכות השלטון, המייצג את הגוש הדמוקרטי והליברלי, ויש בו תיקון גדול, תקווה וארגון מחדש של היחסים בין רשויות השלטון.

הצעה למתווה חוקתי הוגשה  לנשיא המדינה
צילום: התנועה לאיכות השלטון

תגובה אחת

  1. דבר אחד שכחו- אנחנו מדינה יהודית
    ובכל זאת רוצה לחזק את מערכת המשפט- אז היכן הרפורמה

    יועמ"ש לממשלה – תמיד היתה משרת אמון- למי פתאום מפריע- יש סיבה שמפריע- כנופיית בריונית עצמאית

    מדינת כל אסרחי- שיחפשו מדינה אחרת באירופה

Back to top button