חדשות חוץמבזקים

הכירו את המועמדת החדשה לנשיאות ארה"ב

ניקי היילי, שגרירת ארה"ב לאו"ם לשעבר והמושלת לשעבר של דרום קרוליינה הכריזה אתמול (שלישי) על פתיחת הקמפיין שלה לנשיאות לשנת 2024 מטעם המפלגה הרפובליקנית.

ניקי היילי בת ה-51, נאמה בצ'רלסטון דרום קרוליינה ואמרה שהאומה מוכנה לעבור את "הפלגנות והסחות הדעת" של הפוליטיקה הנוכחית וקראה לדור חדש של מנהיגות.

היא הדמות השנייה שהכריזה על מועמדותה לנשיאות, אחרי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ שפתח בקמפיין שלו כבר בחודש נובמבר האחרון.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היא אמרה: "אני עומדת לפניכם כבת לעולים, כאישה גאה של יוצא צבא וכאמא לשני ילדים מדהימים. כיהנתי כמושלת המדינה הגדולה דרום קרוליינה וכשגרירת אמריקה באו"ם. ומעל לכל, אני אזרחית אמריקאית אסירת תודה שיודעת שהימים הטובים ביותר שלנו עוד לפנינו, אם נתאחד ונלחם כדי להציל את ארצנו. הקדשתי את חיי למאבק הזה. ואני רק מתחילה. למען אמריקה חזקה, לאמריקה גאה, אני רצה לנשיאות ארצות הברית של אמריקה".

אם תצליח בפריימריז, היילי, בתם של מהגרים הודיים, תהיה האישה הראשונה והאמריקאית האסיאתית הראשונה שמועמדת מטעם המפלגה הרפובליקנית לנשיאות. היילי נולדה בשם נימרטה ניקי רנדהווה בבמברג, דרום קרוליינה. נשיאה לשעבר של האגודה הלאומית של נשים בעלות עסקים, היא נבחרה לראשונה לבית הנבחרים של דרום קרולינה בשנת 2004. שש שנים לאחר מכן, היא הפכה לאישה הראשונה שנבחרה כמושלת המדינה והייתה המושלת הצעיר ביותר במדינה כשנכנסה למשרדה בשנת 2011. היא התפטרה באמצע כהונתה השנייה כדי להיות שגרירתו של טראמפ לאו"ם – תפקיד שבו כיהנה עד סוף 2018.

היילי נמנעה מלמתוח ביקורת על הנשיא לשעבר, שהוא יריבה היחיד על המועמדות הרפובליקנית בינתיים. היא בחרה למקד את ביקורתה בנשיא ג'ו ביידן על טיפולו בנסיגה של חיילי ארה"ב מאפגניסטן, מדיניות החוץ שלו כלפי סין, רוסיה וצפון קוריאה והמדיניות הכלכלית שלו.

למרות שהיא התרחקה מביקורות גלויות על טראמפ, היילי קראה לערוך "מבחני כשירות נפשית חובה לפוליטיקאים מעל גיל 75", שיכללו את ביידן בן ה-80 ואת טראמפ בן ה-76.

היילי קראה להגביל את כהונת חברי הקונגרס, לחזק את אבטחת הגבולות, להגדיל את ייצור הנפט והגז המקומי, גינתה חילוץ לעסקים גדולים ואמרה כי בהנהגתה, "סין הקומוניסטית תסיים בערימת האפר של ההיסטוריה".

כמה אנשים שמכירים את היילי מתארים אותה כשאפתנית, ממושמעת, תחרותית ביותר ולא מפחדת ליצור אויבים.

תומכיה מקווים שהיילי תצבור אחיזה בקרב מצביעים רפובליקנים שאוהבים את המדיניות השמרנית של טראמפ, אך מאוכזבים ממה שהם רואים כהתנהגותו הלא יציבה וההרסנית. היילי יותר ממוקדת ורצינית, טוענים תומכיה.

בממשל טראמפ, נראה היה שהיילי ביצעה פעולת איזון של ברית עם טראמפ ובמקביל גם התרחקה מספיק כדי לפנות למבקריו הרפובליקנים המתונים יותר. היא עזבה את תפקידה בממשל ביחסים טובים עם טראמפ – אבל מתחה עליו ביקורת פומבית על מעורבותו בהנעת המתקפה על הקפיטול ב-6 בינואר 2021.

בעקבות ההכרזה של היילי על ריצתה לנשיאות, טראמפ אמר להיילי: "היא צריכה ללכת בעקבות הלב שלה ולעשות מה שהיא רוצה לעשות. אני מאחל לה בהצלחה!"

זו התנהגות חריגה מצד טראמפ להביע תמיכה במתמודדים נגדו, אך ייתכן כי התמיכה הזו היא אסטרטגית. המתמודד העיקרי שטראמפ חושש ממנו הוא מושל פלורידה רון דסנטיס. דסנטיס צבר פופולריות רבה בשנים האחרונות במתקפתו נגד פוליטיקת הזהויות המאופיינת יותר עם המפלגה הדמוקרטית. בבחירות האמצע בנובמבר האחרון הוא שמר על כסאו כמושל ואף סחף מספר מחוזות דמוקרטים מסורתיים. אם היילי תרוץ על אותה משבצת כמו דסנטיס – שטרם הכריז על מועמדותו – זה יכול לפצל את קולות השמרנים שסולדים מטראמפ בפריימריז הרפובליקניים ולהבטיח לטראמפ את המועמדות.

היילי היא גם תומכת ישראל מובהקת. בעצרת בדרום קרוליינה היא ציינה: "נעמוד לצד הידידות הכי קרובות שלנו ישראל ואוקראינה ונמשיך במאבק נגד איראן ורוסיה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו הגב' שרה נתניהו אירחו לארוחת צהריים את שגרירת ארהב באום לשעבר ניקי היילי ובעלה מייקל היילי, במעון רהמ בירושלים. צילום חיים צח לעמ (4)
ארכיון. צילום: חיים צח /לע"מ

Back to top button