חדשות הארץמבזקים

הרצוג, לפיד וגנץ נשאו דברים בטקס האזכרה הממלכתי לחללי מלחמת יום כיפור

טקס האזכרה הממלכתי לחללי מלחמת יום הכיפורים בהיכל הזיכרון בהר הרצל נערך היום (חמישי) במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ.

מבין דבריו של נשיא המדינה באירוע: "בשנה הבאה נציין יובל שנים למלחמה הארורה ההיא. רבים מלקחיה של מלחמת יום הכיפורים עדיין רלוונטיים לחיינו אנו, בדור הזה. לקח אחד נוגע להיערכות למלחמה: מדינת ישראל צריכה ומחויבת להיות ערוכה ומוכנה תמיד – לכול תרחיש ולכול מערכה; להקפיד על מודיעין איכותי, משולב ומגוון, לבחון את עצמנו שוב ושוב; לא להתעלם מחשרת ענני מלחמה ומסימנים מעידים ולא לשקוט אף פעם על זרי הדפנה. תמיד נגן על עצמנו בעצמנו, בכל דרך, בכל זמן, בכל מקום. בעוצמה, בנחישות, באמונה בצדקת הדרך".

ראש הממשלה יאיר לפיד גם נשא דברים בטקס. מעיקרי דבריו: "עלינו להיות מוכנים לכל איום חיצוני, ואנחנו חייבים להתכונן אליו יחד. אם ניתן לעצמנו להתפרק בזמן של שקט יחסי – לא נדע להיות ביחד בזמן מלחמה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הוא הוסיף כי: "אויבינו צריכים לדעת שהחברה הישראלית חזקה יותר מכל ויכוח. שהעוצמה הישראלית היא העוצמה של הביחד. שבחיינו ובמותנו איש לא יצליח להפריד בינינו".

עוד הוא אמר: "את חשבון הנפש שעורך כל יהודי ביום כיפור, המנהיגים חייבים לערוך ביתר שאת. עלינו לוודא שעינינו פקוחות לכל סכנה, שאנחנו לא שבויים בקונספציות שמסכנות אותנו, שאנחנו לא מחמיצים הזדמנויות לשלום ולא מתעלמים מאזהרות לגבי מלחמה".

ראש הממשלה המשיך: "מותר לנו – אפילו רצוי – להתווכח על השאלה מהי האסטרטגיה הנכונה למדינת ישראל, איך נוכל למנוע את המלחמה הבאה, אבל אסור לנו לשכוח שאויבינו לא ויתרו מעולם על השאיפה להשמיד אותנו. בכל שנה שעוברת, חובה עלינו להיות חכמים יותר, וחזקים יותר. בעיקר חובה עלינו לזכור שאנחנו פה ביחד, משפחה ישראלית אחת".

הוא הדגיש כי: "מתוך הכאב הגדול על החללים שלנו, עלינו לצמוח כעם אחד. חללי מלחמת יום הכיפורים לא נפלו כדי שהחברה הישראלית תתפרק מבפנים. הדרך הטובה ביותר לזכור אותם, היא לזכור גם את המטרה שלשמה הקריבו את חייהם: מדינה יהודית חזקה, דמוקרטית, שאינה משאירה אף אחד מאחור".

ואמר: "אם אנחנו יודעים למות אחד בשביל השני, אנחנו צריכים גם לדעת לחיות אחד בשביל השני. אם אנחנו יודעים להיאבק יחד נגד האויב, אנחנו צריכים גם לדעת להיאבק יחד למען טוב משותף".

מתוך עיקרי נאומו של שר הביטחון בני גנץ באירוע: "אנחנו עומדים פה היום – 49 שנים אחרי המלחמה ההיא ומחויבים לספק תשובה במעשינו. לספק תשובה, ביננו. את מלחמת יום הכיפורים ניצחנו משום שכולם עזבו את בתי הכנסת ואת בתיהם, ויצאו אל הקרב. היו שם דתיים וחילוניים, מהקיבוץ ומהעיר, כולם יצאו למען הגנה על המדינה ואזרחיה. כך, גם היום, אסור שקולות רמים יפרידו בינינו – לא בשגרה, ולא בחירום. זו התשובה שכולנו נדרשים אליה – לדאוג לחוסנה של החברה שלנו, שתמיד נצא יחד לקרב, ושנחיה ביחד".

הוא הוסיף: "עלינו לספק גם תשובה צבאית – להתכונן למלחמה הבאה, ולא לזו הקודמת. זהו אולי גם הלקח החשוב ביותר מהמלחמה המתחוללת כעת באוקראינה. עלינו לפקוח את עינינו כל העת. להתבונן סביב, לעומק. מלחמות שנפתחו בעבר בשעטת טנקים, יכולות להיפתח מחר במתקפת סייבר או כטב"מים. עלינו מוטלת החובה לפעול כמנהיגים מתוך ראיה קדימה ולעשות מה שנכון למדינה".

עוד אמר: "אנחנו זוכרים כל העת את לקחי מלחמת יום הכיפורים. עלינו מוטל גם לא לחטוא לעולם בחטא היוהרה, להיות מוכנים לכל תרחיש, ולתכנן את מכת הנגד או את מכת מנע, אם נידרש לכך. בהקשר הזה, האתגר האופרטיבי המידי הגדול ביותר שלנו נמצא בגבולנו הצפוני. בימים אלו מקדמת הממשלה הסכם בנושא חלוקת המים הכלכליים ביננו לבין מדינת לבנון שיש לו השפעות כלכליות וביטחוניות, ובהן גם פגיעה באינטרסים של איראן בלבנון ובאזור. בין אם יחתם ההסכם או לאו, אנו ערוכים להגן על התשתיות שלנו ועל ריבונותנו. אם חיזבאללה יבקש לפגוע בהן – המחיר הצבאי שמדינת לבנון וחיזבאללה ישלמו יהיה כבד מאוד. איננו ששים אלי קרב, אך אנו מוכנים אליו".

צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

Back to top button