חדשות הארץמבזקים

ייצור ואגירה של אנרגיה באמצעות מצנחים במים? במשרד האנרגיה בוחנים אפשרויות

משרד האנרגיה בוחן ייצור ואגירה של אנרגיה מתחדשת וקיבוע פחמן במרחב הימי של ישראל בים התיכון וייצא לראשונה בסקר סביבתי אסטרטגי בנושא. האם בקרוב נחזה בייצור חשמל מאנרגיות רוח באמצעות מצנחים במים הכלכליים של ישראל? או שאולי נצפה בשדות סולאריים צפים? או שנפיק אנרגיה מגלים ואצות בים?

על מנת להכיר "שחקנים פוטנציאלים" בשוק הפרטי וחברות אקלים-טק המתעניינות בעניין, וכן להקים אקוסיסטם המאפשר קידום של טכנולוגיות אלה, קיים הבוקר (רביעי) משרד האנרגיה מפגש ייחודי שעסק בבחינת ייצור אנרגיות מתחדשות ואגירתן וקיבוע פחמן במרחב הימי של ישראל בים התיכון, עם יזמים וחברות פרטיות.

במסגרת תכנית שמקדם המשרד לעמידה ביעדים להפחתת פליטות במשק האנרגיה בשנת 2050, נערכים במשרד בימים אלה לביצוע סקר אסטרטגי סביבתי לייצור ולאגירה של אנרגיה מתחדשת וקיבוע פחמן במרחב הימי של ישראל בים התיכון. זאת, בהמשך לעבודת המשרד בשנה האחרונה לגיבוש הנושאים להתייחסות עליהם יושתת הסקר, ביניהם היבטים טכנו-כלכליים של ייצור ואגירה של אנרגיה מתחדשת וקיבוע פחמן בים, וכן היבטים סביבתיים, ציבוריים ותכנוניים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הסקר האסטרטגי הסביבתי שיבוצע יבחן את כלל השיקולים הרלבנטיים, תוך איסוף נתונים וניתוח מידע שעל בסיסו יתקבלו החלטות בנושא, למשל, מהירות הרוח, גובה הגלים, עוצמת הזרימה, מסלולי נדידה של עופות ויונקים ימיים, בתי גידול, נראות של מתקנים בקו האופק וכו'. המכרז לביצוע הסקר צפוי להתפרסם בחודש ספטמבר הקרוב, כאשר ביצוע הסקר עשוי לקחת כשנה. בנוסף, המשרד בוחן פיתוח רגולציה שתאפשר הקצאת שטחים במים הכלכליים לצרכי פיתוח האנרגיה המתחדשת, האגירה וקיבוע הפחמן.

במקביל, במשרד האנרגיה מגבשים תשתית של ידע בנושא, באמצעות היחידות המקצועיות המדען הראשי, מינהל אוצרות טבע, אגף בכיר תכנון פיסי ואגף תכנון, מדיניות ואסטרטגיה. עבודה זו כוללת סקירה של הנעשה בתחום בעולם ובארץ, והיא גם מתייחסת להערכות ראשוניות של פוטנציאל ייצור אנרגיות מתחדשות במרחב הימי של ישראל בים התיכון, זאת בהתייעצות ושיתוף פעולה עם המכון לחקר ימים ואגמים לישראל (חיא"ל), השירות המטאורולוגי וגופי ייעוץ נוספים. יש לציין כי העבודה היא בתיאום של מספר גופים ממשלתיים, ביניהם מינהל התכנון, המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים, רשות החשמל, חברת "נגה" לניהול מערכת החשמל, משרד הביטחון וגופים נוספים. ב-11.8 צפוי העניין לצאת לשיתוף ציבור על מנת לקבל משוב על שלל תחומי הסקר מצד ארגונים ציבוריים והקהילה המדעית.

גדעון פרידמן, המדען הראשי במשרד האנרגיה: "פתחנו במהלך לבחינת האפשרויות להשתמש במרחב הימי הסמוך לישראל לצורך ייצור אנרגיה נקיה, אגירת אנרגיה, וקיבוע פחמן דו-חמצני, כדי להיאבק במשבר האקלים. זהו שטח עצום שבו ניתן קיים פעילות כזו, תוך הקפדה על מינימום השלכות סביבתיות ובמרחק רב יחסית מריכוזי האוכלוסייה בישראל. אנחנו מצפים לשמוע מכלל הציבור ובעיקר מגורמים המתעניינים בנושא כיצד ניתן לעשות זאת באופן מיטבי, כך שנוכל לקדם מדיניות במהירות וביעילות".

אילוסטרציה. צילום: מיכה בננו, לע"מ

Back to top button