בריאותמבזקים

אושר בוועדת העבודה והרווחה: תתאפשר הפסקת הריון גם בקופת חולים

ועדת העבודה והרווחה אישרה היום (שני) שורת תקנות בעניין הפסקת הריון, ועיקרן אי הופעה של המבקשת בפני הועדה, הפלה גם בקופת חולים ולא רק בבית חולים, הורדת שאלות אישיות בשאלון ועוד. לדברי יו"ר הוועדה אפרת רייטן-מרום (העבודה) "ברמה האישית, אפשרות ההפלה הצילה את חיי. על רקע הפסיקה בארה״ב – חשוב שנגן על זכות האישה על גופה".

לפי שר הבריאות, ניצן הורביץ, התקנות בעניין נוסחו בשנת תשל"ח 1978 ולא תוקנו מאז, "ובחלוף יותר מארבעה עשורים ולאור שינויים שחלו בתפיסות המקצועיות, המשפטיות והטכנולוגיות-הרפואיות, מבוקש לתקנן ולעדכן מספר הוראות, בהן לאפשר ביצוע הפסקת הריון תרופתית במרפאות ציבוריות בקהילה, לטייב את הליך הטיפול בפונות לוועדות להפסקת הריון, לעדכן את הטפסים בהם נעשה שימוש, ולאפשר הגשה מקוונת של בקשות ושמירה דיגיטלית של המסמכים". לדבריו, "מובנת מאליו זכות האישה על גופה, וכל החלטה בעניין חייבת לכבד עיקרון בסיסי זה. החלטת בית המשפט העליון בארה"ב בעניין היא חשוכה והחזרת בגלגל 100 שנים לאחור". הוא הדגיש כי "נהלי משרד הבריאות עד היום היו שוביניסטיים ומשפילים, ונועדו לעודד את האישה שלא לבצע הפלה. הצעתנו היא להסיר את השאלות המשפילות, לוותר על הופעה פיזית בפני הוועדה, ולאפשר הפלה בקופות החולים".

משה גפני (יהדות התורה) תמה מדוע תקנות אלו מאושרות יום לפני פיזור הכנסת, חברו לסיעה, יצחק פינדרוס, הגדיר כלא-ראוי ובמחטף את התנהלות השר, ינון אזולאי (ש"ס) שאל מי הסמכות הרבנית איתה התייעצו המציעים, גבי לסקי (מרצ) הדגישה כי התקנות נועדו לכבד נשים בהחלטתן האישית, חברתה לסיעה, מיכל רוזין הוסיפה כי התקנות יקלו על העומס במערכת הבריאות ושירלי פינטו-קדוש (ימינה) שיבחה את התקנות המוצעות כמנעימות את התהליך ומנגישות אותו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חגי גולדשמידט, מנכ"ל "אפרת", הדגיש כי ארגונו לא הוזמן להעיר לתקנות, ולא לדיון בנושא בוועדה לקידום מעמד האישה. לדבריו, "הוועדות לא שוות כלום – כיוון שהן מאשרות הפלות כה רבות. יש לדרוש כי תהיה 'הסכמה מדעת' ולהציג לאישה את כל האפשריות בנושא". הוא סיפר כי ארגונו סייע ל-81,000 נשים שבחרו שלא לבצע את הפסקת ההיריון.

בדברי ההסבר לתקנות נאמר עוד, כי "מתן אפשרות לביצוע הטיפול בקהילה תרחיב את חופש הבחירה של הנשים ותגדיל את הנגישות לטיפול, מבחינת הפריסה הגיאוגרפית וזמינות השעות. בכך, צפויה הקלה על כלל הנשים הנזקקות להפסקת הריון, ובפרט לנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך, העלולות להתקשות יותר להגיע לשירותי רפואה מרוחקים, המצריכים אובדן שעות עבודה והוצאות נסיעה".

צילום: pexels
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח