טכנולוגיהמבזקים

מהיום – דואר ממשלתי דיגיטלי במקום דואר רגיל או רשום

החוק מאפשר תקשורת דיגיטלית כחלופה לדואר רגיל, אושר הלילה בכנסת • שיפור השירות וזמינות המידע לתושב • הקלה בפניה לרשויות ותרומה לאיכות הסביבה.

אתמול (יום שני) אושרה בקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק הדיוור דיגיטלי בהובלת שרת הכלכלה והתעשייה ובשיתוף מערך הדיגיטל הלאומי, משרד האוצר ויו"ר ועדת החוקה ח"כ גלעד קריב.

החוק קובע כי המדינה תשלח הודעות רשמיות, בדואר דיגיטלי (מייל או SMS) במקום בדואר הרגיל או דואר רשום, כאשר לאזרח תינתן האפשרות להשיב למדינה בלחיצת כפתור. ההצטרפות לשירות החדש ניתנת לבחירה ב-4 השנים הראשונות עבור האזרחים ומחייבת עסקים, שיוכלו לבחור בשנתיים הראשונות את אופן קבלת הדואר. כמו כן אזרחים ותיקים יוכלו לבחור קבלת דואר בדרך הנוחה להם.

גם בשנת 2022 במדינת ישראל המאופיינת בטכנולוגיה ובקדמה, עדין דברי דואר רבים אינם מגיעים ליעדם, וכאשר מדובר בדואר ממשלתי רשמי, יש לכך השלכות מרחיקות לכת. על פי ממצאי סקר ממאי 2020 כ-25% מהציבור לא עדכן את פרטי המען ברשות האוכלוסין. במגזר הערבי כ-25% מכתובות הנמענים אינם מאותרים ע"י מחלקי הדואר, 24% מדווחים על נזקים בהליך המשפטי הנגרמים בשל שיבוש בחלוקת הדואר (פי 3 מהמגזר היהודי), 70% נדרשו לשלם קנס בגין איחור בתשלומים (פי 1.5) ו35% איחרו את מועד ההרשמה ללימודים (פי 2.2).

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנגד, 94% מהאוכלוסייה צורכת שירותים בירוקרטיים באופן דיגיטלי ו-69% מבצעים תשלומים באמצעות אפליקציה. לכן נכון היה שדיוור ממשלתי יהפוך דיגיטלי.

הרפורמה צפויה להביא לחיסכון בכ-820 מלש"ח הנדרשים כיום כדי לבצע דיוור פיזי ובירוקרטי, בנוסף לחיסכון הוצאות התושבים בגין ריביות וקנסות פיגורים. הרפורמה תביא לחיסכון של כ-133 מיליון מכתבים הנשלחים מידי שנה, הנאמדים בכ-30 אלף עצים בשנה ו-18,634 טון פליטות גזי חממה בשנה. תביא לשיפור באיכות השירות, תגביר את השקיפות והאמון בגופים הציבוריים, תשפר את זמינות המידע, ותקל בפניות האזרחיות לממשלה.
הדיוור הדיגיטלי יעמוד בכל הסטנדרטים החלים על גוף ציבורי בחזקת המסירה, ובניהם: ההגנה מפני שיבוש הליך השליחה, רמת וודאות גבוהה כי לא נעשה שינוי בתוכן משנשלח עד שהתקבל, שמירה על סודיות המידע בהתאם לרגישות המסר, מנגנון חיווי על אי הגעת הדואר ליעדו ועוד.

לראשונה, יווצר תקן הנגשה אלקטרוני. המסרים יעמדו בתקני הנגישות לשירות של נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות.

שרת הכלכלה והתעשייה, הממונה על מערך הדיגיטל הלאומי, האלופה (במיל') אורנה ברביבאי: " המעבר לשירות דואר דיגיטלי יצמצם את הנטל הבירוקרטי המיותר, ייצר וודאות בקבלת הודעות מהממשלה לאזרחים וייעל את התהליך כך שההודעות יעברו באופן מידי וללא תלות בגורם נוסף. החוק יגדיל את זמינות המידע, יביא לחיסכון משמעותי בנייר ושל מאות מיליוני שקלים בשנה בעבור הוצאות דיוור ציבורי. בכך נחזק את האמון והתקשורת בין הממשלה לאזרחים ולא פחות חשוב, נייצר תקשורת מתקדמת המתאימה לתקופה בה אנו חיים ולמדינה המוכרת ביכולותיה הדיגיטליות".

Back to top button