מבזקיםפוליטי / מדיני

בן גביר במליאת הכנסת: "איפה הם היו כשלקחו 10,000 אנשים בגוש קטיף וזרקו אותם מהבית?"

מליאת הכנסת קיימה היום (שלישי) דיון לציון יום זכויות האדם הבינלאומי.

חה"כ מיכל רוזין אמרה בפתח הדיון: "אנחנו מציינים את יום זכויות האדם הבינלאומי כדי להזכיר את הכרזת האו"ם בדבר זכויות האדם משנת 1948. כולנו זוכרים שזאת גם השנה, לשמחתנו, שקמה מדינת ישראל ונחתמה מגילת העצמאות. אז תחת מלחמה ומצב חירום קשה עדיין זכרו אבותינו לכתוב ולעגן את הערך החוקתי של הזהות היהודית ולצדה את המחויבות שלנו לערך השוויון."

עוד הוסיפה רוזין ואמרה: "אבל במדינת ישראל 2021 עולה תמונה מכוערת של אפליה על בסיס של דת, גזע, מין, נטייה מינית, זהות מגדרית, שיוך אתני ולאומי. מדינה שיש בה חוק לאום שבו סעיף שמפלה את עניין היישוב והקרקעות; מדינת ישראל שבה 27% מהאירועים המדווחים בגין אירועי גזענות היו מצד ישראלים ממוצא אתיופי; 27% גם מצד אנשים ונשים מהחברה הערבית; 19% – אפליה נגד חרדים ו-19% נגד יוצאי ברית המועצות לשעבר."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מנגד אמר חה"כ איתמר בן גביר: "שמעתי חלק מהנאומים שמדברים על זכויות האדם ואולי צריך לכנות את זה מבחינתם "זכויות האדם הנכון". בדרך כלל זו משוואה בדוקה. אלה שרוממות הדמוקרטיה בגרונם וזעקות זכויות האדם בפיהם, הם אלה שבדרך כלל נותנים יד לפגיעות הכי קשות בזכויות אדם. אני זוכר את עצמי מייצג נערות פעילות ימין שבגלל חסימת כביש נעצרו עד לתום ההליכים. איפה הייתם? איפה היו כל אותם אנשי שמאל, אותם אבירי זכויות האזרח? איפה הם היו כשלקחו 10,000 אנשים בגוש קטיף וזרקו אותם מהבית? איפה הם היום?"

צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ/דני שם טוב

שר המשפטים גדעון סער: "מהי הזכות הכי חשובה בקרב זכויות האדם? הזכות לחיים ולביטחון אישי. למה אני אומר את הדברים? כי בהרבה מאוד מהדברים שגם עולים כאן, על הבמה הזאת, משתמשים במושג זכויות אדם בצורה אמורפית, בצורה ערטילאית, בצורה מנותקת. כשמתקבלות החלטות כמו למשל החלטות שהתקבלו בשנתיים האחרונות במדינת ישראל ובכל העולם בנושא ההתמודדות עם נגיף הקורונה, גם החלטות שפגעו בזכויות אדם, מה לנו יותר פגיעה בזכויות אדם מזה שאדם יושב בביתו, בסגר, מגבילים את חופש התנועה, אומרים לו, תתרחק רק 100 מטר מהבית, פוגעים לו בזכות לפרנסה בענפים כל כך רבים וכדומה, פגיעה בהרבה מאוד זכויות אדם. כל הדברים הללו הן פגיעות בזכויות אדם אבל אנחנו מצדיקים אותן כי אין זכות מוחלטת. תמיד יש איזון בין זכויות, כל זכות היא יחסית. אי אפשר, כשדנים בסוגיות מהסוג הזה, שיש בהן סכנה לחיים עצמם, להתעלם מהסכנה המרכזית בשם זכויות חשובות ככל שתהיינה."

צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ/דני שם טוב

Back to top button