חוק הרכב העצמאי – יאפשר 400 מוניות אוטונומיות בישראל
משרד התחבורה הציג היום (שלישי) בוועדת הכלכלה את החוק להסדר, פיקוח ופיתוח הרכב העצמאי בארץ, ובכך ישראל מצטרפת למספר מצומצם של מדינות בעולם המסדירות את התחום. יו"ר הוועדה, מיכאל ביטון (כחול לבן) הבטיח כי "נעשה הכל כדי לקדם את החוק, תוך ודאות כי תובטח בטיחות הנוסעים והולכי הרגל. ישראל מובילה במחקר ופיתוח בנושא וזהו יום היסטורי, היוצר מציאות חדשה בארץ, שיאפשר ל-400 מכוניות עצמאיות להסעה – לנוע ברחבי ישראל. הוא קרא לשותפות וגיוון בחברות המפעילות, ולשיתוף נהגי המוניות עם החברות המפתחות. במקביל הוא הציע כי משרד התחבורה ירכוש מחדש את זיכיון המונית מנהגי המוניות, כדי לפצות אותם.
לדברי אבנר פלור, סמנכ"ל מינהל התנועה במשרד התחבורה, הרכב העצמאי הוא מנוע-צמיחה כלכלי ו-640 חברות הזנק בישראל כבר עוסקות בנושא. שאיפת המשרד היא אפס תאונות דרכים, הקטנת פליטות והורדת הגודש בכבישים – ולכל אלו ניתן מענה ברכב העצמאי, כאשר בעשור הקרוב כלי רכב אלו ישמשו בעיקר להסעה ציבורית, ופחות לרכב פרטי. הוא ציין כי מדובר ברכב חשמלי, המיועד בתוכנות מצלמות וחיישנים וכל פעולת הנסיעה היא אוטומטית. הוא פירט את הרמות השונות של עצמאיות הרכב – שחלקן עדיין בפיתוח. כיום נעים כבר כארבעים כלי רכב בכבישי ישראל, וחברות נוספות בהליכי בחינה, בדיקה ואישור – תוך בדיקת הליכי החקיקה בעולם. הוא הביע תקווה כי הניסוי בהפעלת רכבי-הסעה עצמאיים יחל כבר בשנה הקרובה, והדגיש כי החוק יענה גם על שאלת האחריות התפעולית.
ירון קרון, מנהל פיתוח ומחקר במשרד לביטחון פנים, הדגיש את העבודה המשותפת על החוק עם משרד התחבורה, עו"ד אבי ליכט, יועץ חברת מובילאיי, סיפר כי החברה תהיה מוכנה כבר השנה להשיק מוניות עצמאיות בתל אביב וכי הסדרת חוקתית תמשוך משקיעים מחו"ל, ארז וגה, סמנכ"ל השיווק של חברת יאנדקס, סיפר כי ברוסיה כבר נעות מאות כלי רכב עצמאיים מייצורן, ואילו ערן אופיר, מנכ"ל חברת אימג'רי, הציג טכנולוגיה שונה של חברתו מאלו האחרות, וכי היא מכוונת לשוק הפרטי.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
גיל אמיד, סמנכ"ל פורטליקס, סיפר על תוכנה הבודקת את תגובות הרכב העצמאי לתרחישים רבים – כדי למנוע תאונות, אך ד"ר משה בקר, מנהל אקדמי של מערכות תבוניות בתחבורה, הזהיר מתאונות דרכים חמורות מהנסיעה המשותפת על הכבישים למכוניות עצמאיות ורגילות.
איתי עצמון, היועץ המשפטי של הוועדה, ציין את החדשנות בחקיקה זו, וההכרח בתקנות לחוק, קביעת לוח זמנים להסדרת התקנות ופיקוח פרלמנטרי עליהן.
שמעון סודאי, יו"ר איגוד קציני הבטיחות, הזהיר מהעברת האחריות לנסיעה ליצרן הרכב, והחובה על הרכב העצמאי לזהות תמרורים וסימונים על הכביש – שלא תמיד ברורים ונהירים. יהודה בר אור, יו"ר ארגון נהגי המוניות, התריע משבירת מטה-לחמם של 40 אלף הנהגים, ומההשקעה הכספית הרבה שלהם במשך השנים.
בועז טופורובסקי (יש עתיד) קיווה כי ישראל "תהיה המדינה הראשונה בעולם בה יהיו אפס הרוגים מתאונות דרכים, שינוי בהרגלי רכישת רכב, ואף מוניות מעופפות".