מבזקיםפוליטי / מדיני

יו"ר ועדת החוקה: להחיל סיוע משפטי לכלל נפגעות עבירות המין ולא רק לעבירות החמורות

במהלך דיון שנערך בוועדת החוקה, בראשותו של חה"כ גלעד קריב, בנושא חיסיון על טיפול נפשי לנפגעי עבירה בהליכי עבירות מין, אמר יו"ר הוועדה: "להחיל סיוע משפטי לכלל נפגעות עבירות המין ולא רק לעבירות החמורות".

הדברים נאמרו לאחר שהתברר כי משרד המשפטים מסתייג מהוספת הרחבה זו בהצעת החוק הפרטית של חברת הכנסת מיכל רוזין, שבה דנה ועדת החוקה. וזאת על רקע הצ"ח הממשלתית שמקודמת במשרד המשפטים, להרחבת הסיוע המשפטי לכלל נפגעות עבירות המין וצפויה להגיע לוועדת השרים בשבועיים הקרובים.

חה"כ קריב דרש מהמשטרה נתונים אודות כמות החקירות בהן המשטרה מבקשת הסרת החיסיון על טיפול נפשי של נפגעות עבירות מין; "אם מגלים שהחריג לא מתקיים ב-80% מהמקרים אז החקיקה היא קריטית".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

המשנה לסנגורית הציבורית עו"ד חגית לרנאו: "אנחנו לא מכירים מציאות שחומרי החקירה המועברים לסניגורים הם תיקים טיפוליים מלאים, והחומר שמועבר הוא מצומצם".

הצעת החוק שיזמה ח"כ מיכל רוזין, משנה את נקודת האיזון ביחס למסמכי טיפול נפשי של נפגעי עבירות מין שיש עליהם חיסיון – ראשית, תינתן זכות להבעת עמדת נפגע העבירה לפני שהחיסיון יוסר גם בשלב החקירה וגם בשלב המשפט; גם הגורם המטפל יוכל להביע עמדתו לגבי הסרת החיסיון; לנפגעות עבירות המין יינתן סיוע משפטי לגבי הליכי הסרת החיסיון; ולבסוף מוצע לצמצם את היקף החומר שמבוקש להסיר לגביו חיסיון – בשלב החקירה, באמצעות הנחיית חוקר המשטרה לצמצם את היקף החומר שמבוקש רק אם הוא נדרש לחקר האמת, תוך מתן הסברים לנפגע העבירה על זכויותיו, ובשלב המשפט – תוך שינוי המבחן בפקודת הראיות כך שגם אם החומר "מועיל להגנת הנאשם", בית המשפט ישקול את הפגיעה בנפגע העבירה וימסור את החומר רק אם התועלת להגנת הנאשם עולה על הפגיעה מגילוי החומר בנפגע העבירה ובשיקומו. כיום המבחן בפקודת הראיות קובע כי חומר הקשור בטיפול נפשי ייחשף רק אם המטופל ויתר על החיסיון או אם בימ"ש מצא שהצורך לגלות את הראיה לשם עשיית צדק עדיף על לא לגלותה.

צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח