משפטי/פלילי

בג"ץ: לבטל את הקנסות שניתנו למפגינים מעל 1,000 מטרים

בג"ץ בהרכב בראשות הנשיאה אסתר חיות, קבע לפני זמן קצר (ראשון) כי התקנה שמנעה הפגנות מעל ל- 1,000 מטרים ממקום המגורים בזמן הסגר לא הייתה חוקתית- על כן כל הקנסות שניתנו בנדון יבוטלו.

יו״ר התנועה לאיכות השלטון, עו״ד ד״ר אליעד שרגא, הגיב לפסיקה: ״בית המשפט העליון הגן היום פעם נוספת על חופש המחאה ועל חופש הביטוי של אזרחי מדינת ישראל, שהם ציפור נפשה של הדמוקרטיה בישראל. על זכויות אלה חובה להגן דווקא בשעות משבר שבהן הדמוקטיה נמצאת תחת מתקפה של גורמים מנוגדי עניינים. בית המשפט קבע שהגבלת המרחק שנועדה למנוע מאנשים להפגין ליד סמלי שלטון הינה בלתי חוקתית וכי הקנסות שנבעו מאכיפת הוראה בלתי חוקתית זאת הינם בטלים מעיקרם. זהו נצחון ענק למחאה ולמפגינים, זהו נצחון ענק לחופש המחאה וזהו ניצחון ענק נגד הממשלה והמשטרה אשר בברוטליות אכפו את ההוראות הבלתי חוקתיות הללו״.

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, הוסיפה: "החלטת בית המשפט היא ניצחון גדול לחופש הביטוי והמחאה. אף דמוקרטיה לא יכולה להשתמש בחוק כדי להשתיק את קולם של אזרחיה. כי כשראש ממשלה עוסק יומם וליל בדיכוי ההפגנות נגדו בשיאו של משבר כה חריף, זו לא דאגה לבריאות הציבור – אלא סתימת פיות".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מתנועת 'הדגלים השחורים' נמסר: ״הפסיקה היא תזכורת כואבת עד כמה הנאשם בפלילים נתניהו מוכן לרסק את הדמוקרטיה הישראלית לטובתו האישית. אנו נמצאים בצומת הכרעה היסטורית – האם תקום ממשלת שינוי שתפעל למען מדינת ישראל או שנתניהו ימשיך לרסק את הדמוקרטיה הישראלית. אנו מצפים ממי ששלטון החוק והדמוקרטיה בישראל חשובים לו, להקים ממשלה ולשחרר את נתניהו להתמודד עם האישומים החמורים נגדו״

מהארגונים 'עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל' ומ'האגודה לזכויות האזרח בישראל', נמסר: ״אנו מברכים על פסיקת בג"ץ שביטלה הגבלות על זכות המחאה וההפגנה בחוק הקורונה. יחד עם זאת אנו מביעים דאגה חמורה מאישור החוק בכללותו, ומן הנורמות הפסולות והבלתי דמוקרטיות שהוא מקבע, במיוחד לגבי צמצום סמכותה של הרשות המחוקקת. חלוקת תפקידים שבה הכנסת מוסמכת רק בדיעבד לאשר או לפסול תקנות שהתקינה הממשלה – גם כאשר לא מדובר במצב חירום וגם כאשר התקנות נדונו במשך ימים ארוכים בממשלה – מסכנת את עקרונות שלטונות החוק, גם במצבי חירום אזרחיים שאולי יתעוררו בעתיד. אנו רואים סכנה באופן המוגבל בו בג״ץ מציב בשנה האחרונה גבולות לממשלה, משום שהיא פוגעת בזכויות האדם דווקא בזמנים בהם למערכת האיזונים והבלמים יש חשיבות עליונה.״

בית המשפט העליון. צילום: לע"מ
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח