משפטי/פלילי

ביהמ"ש החמיר בעונשה של מורשעת בגניבת מאות אלפי ש"ח מניצול שואה עיוור

בית המשפט המחוזי בבאר שבע קיבל היום (רביעי) את עמדת הפרקליטות והחמיר בעונשה של ענת דיין מאשקלון, שהורשעה בגניבה של למעלה מחצי מיליון ש"ח מניצול שואה עיוור, בן 84. בית המשפט המחוזי השית על הנאשמת עונש של 4 שנות מאסר בפועל והגדיל את גובה הפיצוי ל- 250,000 ש"ח, במקום 32 חודשי מאסר ופיצוי בסך של 100,000 ש"ח בלבד שהושתו עליה בבית משפט שלום.

בית המשפט המחוזי ציין בפסק הדין, כי "ההגנה על הציבור בכלל ובמיוחד על אוכלוסיות בעלות חולשה יחסית, היא מהמטרות המרכזיות של המשפט הפלילי. הלכה למעשה, עבירות המבוצעות תוך ניצול חולשת הקורבן נענשות בחומרה".

המדובר בנאשמת, אשר הועסקה בין השנים 2016-2019 כעוזרת של המתלונן, כאמור ניצול שואה, עיוור המסתייע במטפלת סיעודית צמודה, שילדיו מתגוררים בארה"ב ובאילת. תפקידה של הנאשמת היה להיות למתלונן לעיניים בענייניו האישיים והכספיים- משיכת מזומן, הפקדת שכר עבור המטפלת הסיעודית, קניית מזון וכד', ובמסגרת זו, קיבלה הנאשמת גישה מלאה לכרטיסי האשראי ולקוד סודי של המתלונן. כבר מהחודש הראשון להעסקתה ובמשך כ-3 שנים, ניצלה הנאשמת את מוגבלותו של המתלונן ואת היותו חסר ישע, וגנבה ממנו במרמה ובדרכים מגוונות את תמלוגי ניצולי השואה שקיבל, הביטוח הלאומי וביטוחים אחרים, בסך כולל של 550,000 ש"ח.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חלק מהגניבה בוצעה באמצעות כך שהנאשמת ניצבת שוב ושוב לצד המתלונן שעה שזה נותן בה אמון, מורה לה למשוך כספים נדרשים והיא מושכת סכום גדול יותר, כשאת יתרת הכסף היא נוטלת לכיסה. בנוסף, השתמשה הנאשמת לצרכיה האישיים בכרטיסי האשראי של המתלונן, וביצעה רכישות בחנויות בגדים, מזון וחנות למוצרי חיות בית. כמו כן, גנבה הנאשמת מהמתלונן פנקס צ'קים, זייפה אותם, וקנתה בהם טובין או שפרטה אותם בצ'נג' למזומן. בניסיון להסתיר את מעשיה, הפקידה הנאשמת כספים לחשבונו של המתלונן וביצעה העברות בין חשבון לחשבון. מעשיה של הנאשמת הופסקו רק לאחר שהתגלו על ידי בנו של המתלונן.

הנאשמת הודתה והורשעה בביצוע עבירות של גניבה בידי עובד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ושימוש במסמך מזויף בכוונה לקבל באמצעותו דבר.

בית משפט השלום בבאר שבע השית על הנאשמת עונש של 32 חודשי מאסר בפועל, בניכוי ימי מעצרה, תוך שהוא נותן משקל לנסיבותיה האישיות, וכן פיצוי למתלונן בסך של 100,000 ש"ח.

פרקליטות מחוז דרום ערערה על קולת העונש לבית המשפט המחוזי, כשהנאשמת מנגד הגישה ערעור על חומרתו. בית המשפט המחוזי כאמור דחה את ערעורה של הנאשמת, קיבל את ערעור הפרקליטות והחמיר באופן משמעותי בעונשה, כשהוא מציין כי ערכאת הערעור אינה ממצה את הדין.

בית המשפט המחוזי בבאר שבע ציין, כי הנאשמת הפרה בצורה בוטה וחמורה את אמון המתלונן ושלחה יד בכספים שלו. "פעם אחר פעם היא נקטה בפעולות מרמה יזומות ושלשלה לכיסה סכומי כסף מכספי המתלונן. לא אחת הגניבות היו אל מול "עיניו העצומות" של המתלונן, כשהוא נוכח לצידה בעת שהיא מושכת כסף עם כרטיס האשראי שלו שמסר בידה, תוך ניצול ציני חסר רגש של נכותו".

מפרקליטות מחוז דרוםנמסר: "בית המשפט העביר היום מסר הרתעתי לא רק כלפי הנאשמת עצמה, אלא גם כלפי עבריינים בפוטנציה האורבים לאוכלוסיית הקשישים בישראל, כשבית המשפט מציין כי ערכאת הערעור אינה ממצה את הדין. חוסנה של החברה ביחסה כלפי אוכלוסיית הקשישים בישראל וקיום מצוות "מפני שיבה תקום", נמדד, בין היתר, ב"חוסן השיפוטי", בהיות בית המשפט משקף ערכי חברה ומעצבם על פיהם. הפרקליטות תמשיך לפעול בכל הכלים העומדים לרשותה על מנת להחמיר בעונשם של נאשמים בביצוע עבירות גניבה ומרמה מעין אלה הפוגעות "בבטן הרכה" החברתית."

אילוסטרציה. צילום: pixabay
Back to top button