פוליטי / מדיני

משרד החינוך: 20% מהתלמידים המוגדרים כנוער בסיכון לא מגיעים לביה"ס

בישיבה שהתקיימה הבוקר (רביעי) בוועדה לזכויות הילד בראשות ח"כ יוסף ג'בארין עלה כי 20% מהתלמידים הלומדים במסגרות חינוכיות לילדים בסיכון אינם פוקדים את כיתות הלימוד. בנוסף התברר כי עמותות וארגונים החונכים בני נוער במצוקה ברשויות מוחלשות, אינם רשאים לפעול בתקופת הקורונה. "תנו לנו לעבוד תחת מגבלות הקורונה- חניך מול חונך באוויר הפתוח", ביקש חונך בפרויקט חברתי. נציג משרד הרווחה ציין בישיבה כי "ישנה נפילה מאוד גדולה בשיפור במענים של המדינה לילדים בסיכון". ח"כ ג'בארין, יו"ר הוועדה קרא לאשר במהרה פתיחתן של כל התוכניות המסייעות לנוער ולילדים במצוקה.

חיים מויאל, מנהל אגף חינוך ילדים ונוער בסיכון במשרד החינוך הסביר שבסגר הקודם התקבל אישור עבור 13,000 תלמידים בסיכון להגיע ללמוד למידה פיזית מקרוב, ואילו בסגר הנוכחי עלה מספר התלמידים המורשים ללמוד למידה פיזית ל- 95,000. "אנחנו מדברים על בין 40-45% ילדים שהגיעו ללמוד למידה מקרוב, ועוד 30%, שלומדים מרחוק. כלומר בין 70-80% מהתלמידים בסיכון לומדים בדרך זו או אחרת. יש עוד 20% ילדים שאנחנו כל הזמן במו"מ איתם על הפעולה של לבוא ולהיכנס לבית ספר, ככל שניתן".

אחיה קמארה, מנהל התוכנית הלאומית לנוער בסיכון במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, אמר בישיבה שכשהמסגרות החינוכית, גני ילדים, טיפות חלב, בתי ספר, סגורות יש קושי מאוד גדול לאתר ילדים חדשים בסיכון. לדבריו, המצב הנוכחי והמתמשך של משבר הקורונה עם חרדות בריאותיות, כלכליות ועוד, מכניס ילדים חדשים למעגל הסיכון. "התוכנית הלאומית פועלת ב-185 ישובים. באופן כללי, בישובים האלה יש כ- 260,000 ילדים בסיכון מגיל לידה ועד 18. אפשר להניח בזהירות שבכל מדינת ישראל כ-350,000 ילדים ונוער בסיכון מגיל לידה ועד 18.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

קמארה ציין כי "ברור שהקורונה השפיעה על הילדים והמשפחות שלהם. אנחנו רואים השנה שבפעם הראשונה יש נפילה מאוד גדולה בשיפור במענים של המדינה לילדים בסיכון ירד באופן דרמטי". עוד אמר שבמדידות שנערכו השנה התגלו בכל המגזרים בעיות חדשות בכל תחומי החיים כגון בעיות רגשיות ובעיות אישיות. לדבריו, הילדים והנוער בסיכון נפגעו מאוד מהשיטה של הלמידה בזום: "הפערים בינם לבין הילדים ללא סיכון, גדל כתוצאה מהלמידה מרחוק, וזה משהו שאנחנו כמדינה צריכים לתת עליו מענה. זה הדבר הכי בולט שעלה". עוד אמר שהפער בא לידי ביטוי בכל המגזרים – ערבים חרדים, מסורתיים, עולים חדשים. בנוסף ציין כי בני נוער נפגעים יותר מהקורונה מבחינה נפשית יותר מאשר ילדים בגיל הרך ובגיל היסודי.

לדברי עו"ד ורד וינדמן, מנכ"לית המועצה הלאומית לשלום הילד, "בסגר הראשון המצב של ילדים ונוער בסיכון היה הבכי רע, כי מרבית המסגרות החשובות לא פעלו. האוכלוסייה בסיכון שמדבררים עליה היום היא גדולה לאין שיעור". הפתרון לדעתה הוא החזרת הקשר הפיזי בין הילדים לחבריהם. "אם הילדים האלה לא יראו עין חיצונית לא נוכל להושיט להם יד כי לא נדע עליהם. אי אפשר לדבר יותר רק על ילדי הגן. ההמלצה שלנו היא פגישות של המורים עם התלמידים בפארקים. הילדים האלה משוועים למישהו שיראה אותם".

נציג עמותת עלם רועי חימרי, אמר כי קיימת עלייה במצוקה הנפשית והרגשית ועלייה בדיווחים על פגיעות עצמיות, הפרעות אכילה ובעיות של דימוי גוף כתוצאה שחשיפה מרובה לרשתות החברתיות. עוד תיאר פי שניים דיווחים על אלימות בבית או ברחוב; פי שניים דיווחים על אלימות מינית. לדבריו, הנתונים שנאספו בחודש אוקטובר מראים שהמצוקה רק הולכת וגוברת. חימרי התייחס גם למגזר החרדי וציין כי יש הכפלה במספר בני הנוער במגזר החרדי שבאו במגע עם המשטרה: "מעצרים, אכיפה ואלימות משטרתית, קשורים קשר ישיר להפגנות ולתהליך של דמוניזציה שעושים לחברה החרדית, שגורמת לפגיעה בבני הנוער החרדים".

ינון כהן מקרן חרו"ת המפעילה את הפרויקט "צומחים ביחד": "אנחנו פועלים באזורים מוחלשים מאוד בכל המגזרים, שם אנחנו מאתרים את הילדים הכי מאותגרים. אני לא רואה שיפור מהגל הראשון – הלמידה מרחוק לא מוצלחת עבור הילדים האלה. אין להם את המסגרת של בית הספר, וגם אנחנו לא פועלים עכשיו כי אין לנו איפה לפגוש אותם. הבקשה שלנו – תנו לנו לעבוד תחת הנחיות הקורונה, חונך מול החניך שלו במקום ציבורי. אנחנו יכולים וחייבים לעבוד". לדבריו מדובר בכ-7000 בני נוער בחינוך הממלכתי, הממלכתי-דתי והחרדי.

היית'ם, חונכת בני נוער בחברה הערבית: "הפסקנו את העבודה עם נוער בסיכון שמועד לנשירה סמויה וגלויה, וממשפחות לא מתפקדות במצב סוציואקונומי נמוך. מדובר על כ-5000 -6000 ילדים בחברה הערבית, שהיום אנחנו לא יכולים להיפגש איתם בגלל הסגר".

ח"כ יוסי טייב (ש"ס), אמר: "חייבים לתת לנערים ולנערות האלה את המענה, לבנות מתווה של חניכה אחד על אחד באוויר הפתוח".

קארין אלהרר (יש עתיד), הוסיפה: "כל יום שלא נעשים דברים הוא יום שאנחנו מאבדים את העתיד של הצעירים האלה".

ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) יו"ר הוועדה לזכויות הילד קרא לפתוח את כל המסגרות המטפלות בילדים ובני נוער בסיכון ובמצוקה: "היום חשפנו את תמונת המצב ושמענו את ההתראות על המצב. הקורונה יצרה קשיים חדשים בכל הקשור למענים לנוער בסיכון ובמצוקה. אנחנו קוראים לפתח מענים יצירתיים ומותאמים לתקופה הנוכחית".

אילוסטרציה. קרדיט: freepik
Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח