חדשות הארץמבזקים

הצהרת נתניהו: הנתונים שלא הוצגו והחיישן שעורר סערה ברשת

פרסמתי לא מעט כתבות על הקורונה במהלך החודשים האחרונים וכפי שסברתי אז (על סמך נתונים עובדתיים), גם היום אני סבור ש"לא כצעקתה". יש פה וירוס שיכול לגרום למוות אצל אנשים מבוגרים בעיקר ובאחוזים נמוכים מאוד גם אצל אנשים בני פחות מגיל 82 (הגיל הממוצע בישראל של המתים מקורונה) עם מחלות רקע וכאלה שהמערכת החיסונית שלהם חלשה יותר.

אתמול, צפיתי בהצהרות לתקשורת של ראש הממשלה נתניהו, שרי האוצר הכלכלה ובכירי משרד הבריאות וזזתי באי נוחות למשמע דברי הרהב ו"הטפיחה העצמית על השכם". אני דווקא הייתי רוצה להציג בפניכם נתונים שלא הוצגו וללא ספק יעניינו רבים. חשוב לי לומר שצוותי הרפואה, במגן דוד אדום, בבתי החולים, בקופות החולים ובמוסדות הרפואיים השונים ראויים לכל שבח על העבודה סביב השעון והטיפול המסור בחולים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
הנתונים שהציג אמש ראש הממשלה
הנתונים שהציג אמש ראש הממשלה

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אז ראשית נזכיר כי במדינת ישראל המונה 9,190,000 בני אדם מתו בישראל מסיבוכי נגיף הקורונה 237 בני אדם. נתניהו השווה אמש בהצהרתו למדינות אחרות בעולם ואף כאלה עם גודל אוכלוסייה זהה והדגיש שוב ושוב כי אופן הטיפול שנקט והדרך שהתווה בנושא הוא שהביא לתוצאה נמוכה של מתים מהנגיף. אז כמובן שלא ניתן לנבא מה היה קורה אילו לא היו נעשים הצעדים אך אם נביט על מדינות שדווקא נמצאות מסביבנו במזרח התיכון נוכל לקבל תמונה מעט אחרת.

באופן כללי חשוב להגיד שבכלל ההשוואה בין מדינות היא איננה נכונה משום שמצב המתים בכל מדינה נגזר כתוצאה מפרמטרים רבים הגורמים לכך, פרמטר בולט המשפיע באופן ניכר על מספר המתים מקורונה הוא אחוז המבוגרים באוכלוסייה. לדוגמא כמעט רבע מכלל האוכלוסייה באיטליה (כ-22 אחוזים) הם מבוגרים בני 65 ומעלה בעוד שבישראל הנתון הזה עומד על 11.3% בלבד (לדו"ח המלא), ישנם מחקרים שגם לטמפרטורה יש השפעה, מצב מערכת הבריאות ועוד שורה ארוכה של גורמים.

אבל נניח שנלך לשיטתו של ראש הממשלה ונשווה את ישראל למדינות אחרות. אז בואו ניקח להשוואה כמה מדינות באזור שלנו. האוכלוסייה במצרים לדוגמא, מונה 88 מיליון בני אדם – על פי הנתונים הרשמיים נדבקו שם בנגיף הקורונה 6,813 בני אדם (נזכיר שבישראל נדבקו יותר מפי שתיים – 16,268 בני אדם), מתו במצרים מקורונה – 436 (כמעט פי 2 מאצלנו, אבל נזכור – גודל אוכלוסייה כמעט פי 10 מישראל).

נמשיך, בערב הסעודית, מדינה המונה כ-30 מיליון בני אדם נדבקו בנגיף הקורונה 30,251 בני אדם, נפטרו מהקורונה – 200 איש בלבד. יוון, מדינה עם בערך גודל אוכלוסייה הדומה לנו (10 מיליון) נדבקו שם בנגיף הקורונה 2,632 ומתו 146 בני אדם. אפשר להמשיך עוד ועוד למדינות רבות בעולם וגם מסביבנו ולהבין שבכל מדינה המצב שונה עם או בלי פעולות שביצע הממשל באותה מדינה.

נזכיר עוד פרט חשוב – המגיפה התפרצה בווהאן בדצמבר 2019. באותו רגע ועד לסוף פברואר שזהו הצעד הראשון שעשתה מדינת ישראל וגם באופן מינורי של סגירה חלקית בטיסות הנכנסות לישראל חלפו יותר מחודשיים שבהם הגיעו מסין וממדינות אחרות בעולם מאות אלפי בני אדם. באותם חודשיים לא היו כאן עשרות וגם לא מאות מתים. נזכיר כי על פי התחזיות, משרד הבריאות העריך כי עד חודש אפריל יהיו בישראל 10,000 מתים מקורונה (תודה לאל התחזיות לא התממשו).

התחזיות שהתבססו בעיקר על "תורת האם" הביאו לצעדים דרסטיים ובהם הצעד המשמעותי ביותר שהוא סגר על המשק, הוצאה לחל"ת ופיטורי מאות אלפי עובדים. (הערכות שמרניות מדברות על נזק של לפחות 100 מיליארד שקלים למשק).

מה שבלט ביותר ברשתות החברתיות זה הפן הפוליטי שליווה וממשיך ללוות את המגיפה הזאת. כל מי שמדבר (כמובן שעל בסיס נתונים שגם אותם אני בעצמי מכיר) על כך שהפאניקה וההיסטריה היו מוגזמות כמו פרופ' יורם לס, פרופ' איתן פרידמן, פרופ' יצחק בן ישראל ועוד רבים הפך להיות מיד אויב העם ודבריו זכו ללעג. היום הדברים כבר נראים אחרת ואפשר להגיד כי איש לא ידע לאן זה יתפתח ופעלו כפי שפעלו על מנת לקחת מקדמי ביטחון.

דבר נוסף שחשוב לומר עליו מילה לקראת סיום. במהלך הצהרתו של ראש הממשלה, נתניהו דיבר על אפשרות שחיישן יותקן על כל אחד, מה שהפך לנושא השיחה של היום ברשתות החברתיות. המושג "סדר עולמי חדש" החל להיות שגור בפיהם של רבים שחוששים (ובצדק אם הדברים נכונים) ליום שבו יושתל צ'יפ בכל אדם והמדינה תוכל לדעת ולשלוט בכל אחד ואחת מאזרחיה.

לסיכום חשוב להגיד כי הנחיות משרד הבריאות כמו עטיית מסיכה, שמירת מרחק והגיינה עצמית (חיטוי משטחים ושטיפת ידיים) הן חשובות ומצילות חיים ולכן יש לשמור על ההנחיות בקפדנות. עדיין בנקודת זמן זו לא ניתן לדעת לאן יתפתחו הדברים אבל מה שכן כבר ברור לכולם שחייבים לחזור לשגרה, אולי מעט שונה אבל עדיין שגרה מסוימת לצד ההתמודדות עם הנגיף.

לפניכם מפת מעקב אחר התפשטות נגיף הקורונה בעולם: 

למעבר למפה בעמוד חדש >> לחצו כאן

4 תגובות

  1. יאללה מאיר תחזור למסך להשתחוות למי שאתה מאמין.
    בחיי שאני מבין הסטוריה, אבימלך, רחבעם, שבתאי צבי, ג'ים ג"ונס, אדולף.
    כל מה שצריכים זה הרבה אריה שמחפש מושיע ומאמין לכל מגלגל עיניים.

  2. אדם צנוע שלא אוכל את מה שמאכילים אותו נוכלים שנתפסים כל שני וחמישי בשקר אחר.

  3. כל היום "אני" ו"אני"… שמענו אותו כבר לא מבין איך אנשים עוד ממשיכים להאמין לביבי הזה. התעייפנו ממנו כבר.

Back to top button