מבזקיםמשפטי/פלילי

מקרה המוות תועד רגע אחר רגע, עוה"ד ערער ותיק החקירה נפתח

ערר פלילי: מטפלת סיעודית שתועדה במצלמת אבטחה כשהיא גורמת למותה של קשישה, מסרה גרסאות שקריות למשטרה ולמד"א. חרף כך החליטו במשטרה לסגור את התיק.

מקרה מוות מיותר ומזעזע של קשישה תועד, רגע אחר רגע, במצלמות האבטחה אותן התקין הבן בבית אמו, שם שהתה עם מטפלת סיעודית, עובדת זרה מאוזבקיסטן, שנשלחה לטפל בה מטעם חברת כוח האדם 'עמל'. המטפלת מתועדת כשהיא מכניסה לפיה של הקשישה סוכריה, וכאשר זו שואפת אותה לריאותיה ומתחילה להשתעל, שופכת המטפלת אל פיה שלושה בקבוקי מים ברצף, ולמעשה חונקת אותה למוות.

בנה של המנוחה הגיש בחודש שעבר תלונה במשטרה ובה ביקש לחקור את המטפלת על נסיבות המוות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדבריו, המטפלת קראה לאמבולנס רק לאחר 40 דקות קריטיות בהן לא הזעיקה עזרה כלל, וכן התנהלה בצורה מחשידה ולא מקצועית לנוכח מצב חירום מסכן החיים בו נתקלה – פעולות המעוררות, לדבריו, שאלות קשות לגבי רמת הכשרתה והפיקוח על עבודתה, עליה אחראית חברת כוח האדם 'עמל' שהעסיקה אותה.

לדברי עוה"ד שלומי ביזק, המייצג את בנה של הקשישה – השוטרים שהגיעו למקום לא הפעילו משום מה את מצלמות הגוף שלהם – כך שלא ניתן לדעת בוודאות כיצד התנהגה המטפלת, ומה הייתה גרסתה הראשונה לשוטרים. חרף כך, לדבריו, גרסותיה למקרה המוות הן רבות ומגוונות – וכולן סותרות בצורה מהותית את מה שנראה בסרטון מצלמת האבטחה.

המטפלת מסרה גרסה ראשונה לצוותי ההצלה שהגיעו באיחור לזירה, לאחר שהקשישה כבר נפחה את נשמתה, אז טענה המטפלת כי המנוחה החלה להשתנק והתמוטטה בזמן האכלה.

לדברי עוה"ד ביזק, בגרסה השנייה, אותה מסרה המטפלת לשוטר, היא טענה כי שהתה בכלל על גג הדירה, והשקתה את העציצים כששמעה את המנוחה מתחילה לחרחר. רק אז ניגשה, לדבריה, אל הקשישה, והוציאה את שיניה התותבות מפיה, נתנה לה לשתות, החזירה את השיניים, ואז שוב החלה הקשישה לחרחר והזיזה את עיניה כאילו היא נחנקת. בשלב זה, על פי גרסתה לשוטר, נלחצה המטפלת ורצה מהדירה להזעיק עזרה.

אילוסטרציה. קרדיט: freepik

לדברי עוה"ד ביזק, המטפלת מסרה גרסה שלישית, שקרית אף היא – לבנה של המנוחה, על כך שאמו נחנקה משיניה התותבות, גרסה שכמובן לא מתיישבת עם שתי קודמותיה, ושלושתן סותרות לחלוטין את המתועד בסרטון – בו נראית המנוחה כשהיא נחנקת כתוצאה מסוכריה אותה תוחבת המטפלת לפיה, וכתוצאה מכמויות המים האדירות שהמטפלת מגירה אל תוך גרונה.

לדברי עוה"ד ביזק, מרשו נדהם שלאחר תקופה קצרה ביותר החליטה המשטרה לסגור את תיק החקירה.

לדבריו, משעיין בחומרי החקירה לאחר שביקש להעתיקם, התברר לו עד כמה התרשלה המשטרה בחקירתה, ולמעשה, לא ביצעה כל חקירה ראשונית, לא זימנה עדים – ולא עימתה את העובדת עם גרסותיה הסותרות.

עוה"ד ביזק הגיש ערר נגד החלטת המשטרה לסגור את תיק החקירה – ובו הוא קורא למשטרה למצות את החקירה ואת הדין עם המטפלת ומעסיקיה, ולהכריע אם היה פה רצח, המתה בקלות דעת או גרם מוות ברשלנות קשה של המטפלת. המשטרה קיבלה את הערר ופתחה בחקירה מחודשת.

עפ"י הערר שהגיש עוה"ד שלומי ביזק, לא בוצעו פעולות חקירה בסיסיות. כך למשל נטען, כי לא נגבתה כל עדות מהמטפלת בטרם סגירת תיק החקירה. פעולה זו נדרשת בכל מקרה, קל וחומר כשישנן סתירות, לטענת עו"ד ביזק, בגרסאות שמסרה המטפלת לצוות הרפואי, לשוטר בזירה ולבנה של המנוחה. "לשם מניעת הישנות המקרה יש לחקור ולהעמיד לדין את האחראיים, המטפלת עצמה או שולחיה – חברת כוח האדם 'עמל'. שכן במידה שהמטפלת לא עברה הכשרה מתאימה, או לא למדה להזעיק עזרה בעת הצורך, קיים חשש ממשי להישנות המקרים, ויש למנוע זאת ע"י הפקת לקחים והעמדת האחראיים לדין".

עוד טוען עו"ד ביזק בערר כי "חיי אדם אינם הפקר", ודי בסיבה זו לדבריו כדי לנהל חקירה ולהבין את מנגנון הכשלים אשר הביא למות המנוחה, מוות שהיה יכול להימנע במספר הזדמנויות.

עו"ד שלומי ביזק. צילום: עופר מתיתיהו

בערר מבקש עו"ד ביזק מהמשטרה בשם בנה של המנוחה לחקור את המטפלת, ולברר את הסתירות בין שלוש גרסאותיה; לחקור ולהבין כמה זמן לקח לה מהרגע שמהנוחה החלה להשתנק ועד שהזמינה עזרה, ומדוע היה שיהוי כה רב; לחקור מדוע כאשר המנוחה נחנקה, השקתה אותה המטפלת בליטר וחצי מים ולמעשה הטביעה אותה; לחקור למה ביקשה המטפלת להזמין אמבולנס רק אחרי שהמנוחה נפטרה, כפי שעולה מהדו"ח המשטרתי; לחקור מדוע המטפלת היתה צריכה לרדת לרחוב כדי להזמין אמבולנס; לחקור את קורות חייה וניסיונה המקצועי של המטפלת לעסוק בסיעוד, את הכשרתה ואת הרקע התעסוקתי הקודם שלה, והאם היו תלונות קודמות?.

בנוסף, נטען בערר כי יש לחקור את מנהלי חברת כוח האדם בה מועסקת המטפלת, שכן לטענת עו"ד ביזק, לו היתה עוברת הכשרה בסיסית, או לחילופין לו היה כפתור מצוקה, יתכן שחיי הקשישה היו ניצלים. עוד נטען כי יש לחקור האם נערך בירור בחברה על המקרה.

מכלול הראיות הקיימות כבר עתה בתיק מחייב את פתיחתו מחדש וביצוע השלמות חקירה", נטען בערר. "יש לפעול בהקדם להשלמות החקירה הנדרשות ולהעמיד לדין את האחראיים למות המנוחה". עוד נטען, כי ביצוע השלמת החקירה הכרחי במסע אל חקר האמת, והתחקות אחר הסיבה שבגללה המנוחה קיפחה את חייה בטרם עת. "מתוקף תפקידה, המטפלת אחראית על חסרי ישע, ולאור תפקודה במקרה יש להיזהר שבעתיים", דברי עו"ד ביזק.

הערר כאמור התקבל בתחנת המשטרה בבת-ים – ושם הוחלט לחדש את החקירה.

2 תגובות

Back to top button