צרכנות

מתכננים רילוקיישן? האם בדקתם את הכדאיות הכלכלית לפני המעבר?

קיבלתם הצעת עבודה בארה"ב? השכר הגבוה וההטבות מפתות אתכם לבצע את המעבר?
רגע לפני שאתם עולים על המטוס כדאי לבדוק היטב את ההשלכות הכלכליות של הצעד הגדול.

בין אם מדובר רק במעבר שלכם ובין אם בני המשפחה עוברים איתכם, זהו צעד משמעותי מאד שיש להקדיש לו מחשבה ותכנון, הן פיננסי והן במישורים אחרים, לפני ההחלטה הסופית.

המטרות העיקריות העומדות בפני מי שבוחר לבצע רילוקיישן הן קידום מקצועי וכלכלי ושיפור איכות החיים. כדי להשיג את המטרות האלה, חיוני לבצע בדיקת כדאיות כלכלית של המעבר.
על מנת לבצע תכנון שכזה, יש צורך להתחשב בכל העלויות הנלוות למחייה במקום החדש, וכמובן לקחת בחשבון את היבטי המיסוי במדינת היעד.
היבטי מיסוי רילוקיישן לארה"ב לדוגמה, אינם דומים להיבטי מס בביצוע רילוקיישן למדינות מתפתחות או באירופה. תכנון והבנה נכונה של היבטי המיסוי טרם ביצוע רילוקיישן הוא פקטור כלכלי משמעותי, מורכב ומשתנה בין אדם לאדם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

 

חישוב עלויות מחייה ועלויות נלוות ברילוקיישן

מעבר להשלכות של סביבת מגורים חדשה והסתגלות לחיים בחברה ובסביבה חדשים, עליכם לבדוק מהן עלויות המחייה, כמה תשלמו עבור שכירות ואחזקת נכס, האם תצטרכו לשכור או לרכוש רכב חדש, מה עלות המסגרות לילדים (אם יש) ומהי רמת המחירים.
לשם כך עליכם לבחון את השכר שהוצע לכם אל מול יוקר המחיה במקום אליו אתם עוברים.

בחנו גם את כל היבטי העלויות של הביטוחים האישיים והרפואיים וכן עלויות העברה וטיסות של חופשות מולדת. בארה"ב עלויות ביטוחים יכולות להגיע לאלפי דולרים בחודש ולכן יש להיערך בהתאם.

היבט כלכלי נוסף הוא מה שנשאר בארץ. האם יש לכם נכסים לטיפול והשכרה, האם יש לכם כספים בחשבונות הבנק שזקוקים לטיפול ולתשומת לב. האם הטיפול בנכסים השונים יעלה לכם כסף נוסף. כל השיקולים הללו בהחלט יכולים להשפיע על הכדאיות הכלכלית של המהלך, ונכון יהיה לבחון אותם על הנייר ולהבין את משמעותם טרם קבלת ההחלטה הסופית.

מיסוי רילוקיישן בארה"ב – מה חשוב לדעת?

ארה"ב וישראל חתומות על אמנה למניעת כפל מס. תנאי האמנה מסדירים את חישובי המס הסופי שישלם העובד בשתי המדינות יחד. מי שביצע רילוקיישן ומשתכר בחו"ל חייב להעביר דיווח על הכנסתו לרשויות המס כל עוד נחשב תושב ישראל לצרכי מס או בעת החלטתו לבצע ניתוק תושבות. החל משנת 2016, רשות המיסים דורשת מכל עובד אשר יוצא לעבוד מחוץ לישראל והחליט לבצע ניתוק תושבות להצהיר על כך ולהגיש דו"ח מס בצירוף הצהרה על ניתוק תושבות.

מהי המשמעות של ניתוק תושבות?

כאשר מתקיימים תנאים של ניתוק תושבות הופך העובד הישראלי לתושב חוץ והוא עשוי שלא לשלם מס בישראל אלא רק על פי הכללים והחוקים בארה"ב.

השינוי שחל בשנת 2016, מבסס אמות מידה ספציפיות לקביעה אם מתקיים ניתוק תושבות או לא בעיני רשויות המס.  עשויות להיות לכך השלכות על גובה המס שישלם העובד על שכרו.

כדי שהעובד יוכל לדווח על ניתוק תושבות חייב להתקיים תנאי של מגורים בחו"ל במשך 3 שנים לפחות יחד עם המשפחה. במידה והמשפחה אינה עוברת לחו"ל העובד צריך להגיש הצהרה לרשות המיסים, על העתקת מרכז חייו לחו"ל. כדאי להיעזר באנשי מקצוע מומחים למיסוי וביצוע רילוקיישן כדי שתדעו איך לנהוג בזמן המעבר, אחרי המעבר ולנוכח החוקים המשתנים בשתי המדינות.

ביטוח לאומי ומס בריאות

כל ישראלי, גם אם מקום עבודתו נמצא בחו"ל חייב בתשלומי ביטוח לאומי ומס בריאות וזהו היבט נוסף של מיסוי רילוקיישן בארה"ב. גם בתחום הביטוח הסוציאלי קיימות אמנות עליהם חתומות מדינות שונות. האמנות מונעות תשלום כפול לביטוח הסוציאלי של העובד. כאשר קיימת אמנה, משלם העובד ביטוח לאומי רק במדינה בה הוא עובד. במקרה ומקום העבודה הוא בארה"ב, יש חשיבות קריטית לקביעת ניתוק התושבות מכיוון שמול ארה"ב לא קיימת אמנה לביטוח סוציאלי.

לסיכום, בחינת הכדאיות הכלכלית בעת ביצוע רילוקיישן לארה"ב מתייחסת לבחינת סך ההכנסות מול העלויות הנוספות שיחולו על העובד במקום מחייתו ובמקום עבודתו החדשים. דגש רחב יינתן לבחינת ההשלכות של מיסוי רילוקיישן בארה"ב ולבחינת ניתוק התושבות שישפיעו על סכומי המס שישלם העובד. סכומים אלה עלולים להיות גבוהים מאד ויהפכו את המעבר ללא כדאי מבחינה כלכלית.

נכתב באדיבות ביטס מיסוי אמריקאי

 

 

 

Back to top button