חדשות הארץמבזקים

עד כמה נגיף הקורונה באמת מסוכן? הנתונים שלא מדברים עליהם

הלילה (שבת) מתקיים דיון ארוך ומורכב שצפוי להימשך עד השעות הקטנות שבו הממשלה תאשר הקלה הדרגתית בהגבלות שהוטלו על אזרחי המדינה והמשק כחלק מההתמודדות לבלימת התפשטות נגיף הקורונה בישראל.

ההקלות המסתמנות עדיין משאירות אלפי מובטלים בבית ובעלי עסקים עצמאיים ללא פרנסה, רבים מהם עם חובות אשר טופחים מיום ליום, חוסר ודאות עצום וכמובן המשך התשלומים השוטפים המוטלים עליהם כמו שכירות ומסים שונים.

תמונה שהפיצו עצמאים ברשת האינטרנט

ככל שהימים חלפו מאז החלה המדינה לפני כחודשיים (פברואר 2020) בטיפול בבלימת התפשטות נגיף הקורונה המסתורי שאיים על כל האנושות, התחילה אט אט התמונה להתבהר ומסתבר שהתחזיות השחורות והקודרות לא התממשו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ראשית, חשוב לי לציין שההתמודדות על הנגיף הזה צריכה להיות אינדיבידואלית לכל מדינה ומדינה וזה לא נכון להשוות בין מדינות וזאת בשל המון פרמטרים שתלויים בקצב ההתפשטות ששונה בין המדינות, לדוגמא: גודל האוכלוסייה, חלוקת הגילאים (למשל באיטליה רבע מהאוכלוסייה הם בני 70+ כשבישראל אנחנו מדברים על 11% בלבד מכלל האוכלוסייה), מצב מערכת הבריאות, מזג האוויר (מחקרים הראו שבמדינות חמות יותר קצת ההתפשטות איטי יותר), אופן הטיפול שכל מדינה נקטה וכו'…

לכן חשוב לי להביא לכם את התמונה הכי שקופה, רצינית, אמיתית שמתבססת על נתונים עובדתיים שעולים מדו"חות רשמיים של מערכת הבריאות בישראל. חשוב לי לומר, שנוכחתי לדעת שרבים מאזרחי המדינה לא מכירים את הנתונים וגם ההסברה סביב הנושא לוקה בחסר. בשל כך, ישנו חוסר הבנה שגורם לרבים לקבל תמונה שגויה שמעצימה את המצב על אף שלא כך פני הדברים.

אציג לכם כעת את הנתונים של המטה לביטחון לאומי המתבססים על מערכת הבריאות (הנתונים בתמונות נכונים לשעה 18:30): במדינת ישראל יש עד כה 13,243 חולים מאומתים – לגבי הנתון הזה חשוב להבין שהוא כולל את כל החולים שאובחנו עד כה והוא כולל בתוכו גם את מספר אלה שנפטרו ואלה שהחלימו (זהו למעשה מספר כללי מאז החלה הספירה של החולים בישראל). עד כה נפטרו בישראל מהנגיף 161 בני אדם (המספר עלה נכון לשעה זו ל-165) .

נכון לכרגע, ישנם בפועל 9,661 חולי קורונה מטופלים, מתוכם  167 חולים במצב קשה. בישראל החלימו עד כה מקורונה 3,421 חולים, 203 מהם רק היום.

נתון חשוב שחייבים לשים אליו לב והוא למעשה הנתון המעודד – זהו אחוז סיכויי התמותה בישראל על פי ניתוח הגילאים. (הסבר מפורט – בסוף הכתבה לאחר התמונות המציגות את הנתונים).

ישנו נתון חשוב מאוד אשר מציג את סיכויי התמותה לנדבקים על פי קבוצת גיל ונתון נוסף של סיכויי התמותה לנדבקים בנגיף עם/ללא מחלות רקע. שימו לב כי על פי הנתונים המוצגים בטבלאות למטה בתמונה, חולים בנגיף הקורונה בני 80+ שיעור התמותה הוא 14.8%. נתון זה משקף היטב את המצב בישראל כאשר גיל הממוצע בישראל של הנפטרים מהמחלה עומד על 85.

על פי הנתונים, קבוצת גיל של 70-79 שיעור התמותה יורד ל-8% ובגילאי 60-69 שיעור התמותה כבר יורד ל- 3.6% וכפי שניתן לראות ככל שהגיל יורד כך גם סיכויי התמותה מהמחלה פוחתים באופן דרמטי.

בטבלה הנוספת כאמור, ניתן לראות כי חולים עם מחלות לב וכלי דם שיעור התמותה עומד על 13.2%, עם סוכרת 9.2%, מחלת ריאות כרונית 8%, יתר לחץ דם 8.4% וסרטן 7.6%. יש לשים לב כי לגבי חולים ללא מחלות רקע שיעור התמותה הוא 0.9% בלבד.

רק לשם ההשוואה ועל מנת להיכנס לפרופורציות כדי להבין את הסיכון של וירוס הקורונה על פני מקרי מוות אחרים בישראל, ולאחר שנוכחתי לדעת כי רבים מאזרחי המדינה כאמור לא מכירים את הנתונים חשוב לי להציג כמה מספרים נוספים.

בישראל מתים בכל שנה מסיבות שונות כ-45,000 בני אדם שזה בממוצע – 3,750 בחודש – 125 ביום. על פי הנתונים הרשמיים של משרד הבריאות האחרונים שפורסמו, סיבת המוות השכיחה ביותר בישראל בשנת 2017 – שאתות ממאירות (סרטן) ואחריה מחלות לב.

בשנת 2017 נפטרו בישראל 44,596 תושבים, שהם חצי אחוז מאוכלוסיית ישראל לאותה שנה. 50.8% מהנפטרים היו זכרים, ו-49.2% – נקבות.

82% מהנפטרים היו מעל גיל 65 (65% מהנפטרים היו מעל גיל 75 ו-39% – מעל גיל 85). 6% מהנפטרים היו מתחת לגיל 45, 1.3% מהנפטרים (563) היו תינוקות עד גיל שנה.

עשר סיבות המוות השכיחות ביותר לשנת 2017 גרמו ל-73% מכלל הפטירות באותה שנה. כרבע (25.2%) מכלל הנפטרים נפטרו משאתות ממאירות (סרטן) ו-22.8% מכלל מחלות הלב וכלי הדם. ממחלות לב (ללא מחלות לב ראומטיות) נפטרו 14.8% מהנפטרים. ממחלות זיהומיות נפטרו 5.6% מהנפטרים, מסוכרת – 5.2%, וממחלות כלי דם במוח (שבץ מוחי) – 4.7% מהנפטרים.

לצפייה בדו"ח המלא

Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

 

לסיכום אציין כי כל אדם שנפטר במדינת ישראל הוא עולם ומלואו וצר על כל אחד שמסיים את חייו באופן שאינו טבעי אם זה כתוצאה מתאונת דרכים, תאונת עבודה או ממחלה. חברה בשביל להתקיים משלמת בדם יקיריה, זו דרך החיים ולא משהו שבני האדם יוכלו לשנות, לפחות בינתיים לא נמצאה התרופה לחיי נצח.

כעת, שהוצגו הנתונים ניתן להסתכל על נגיף הקורונה בפרופורציות הנכונות. כשידוע לנו כעת שמתים בישראל ביום כ-125 בני אדם ובימים אלה מתוכם 13 חולי קורונה (ביום הקטלני ביותר מקורונה ב-9 באפריל), ניתן להסיק שהווירוס אינו כפי שמנסים להציג לנו אותו.

בנוסף, מספר החולים הגבוהה לגבי הקורונה הוא נתון חסר משמעות להציג לציבור (אין ספק שמדובר בנתון חשוב לדיונים, לניתוח ומעקב), מאחר והוא גורם להעצמה של המחלה שאינה נכונה, כשמפרסמים את מספר הנדבקים (13,265) חשוב להבין כפי שהוסבר כבר בתחילת הכתבה הנתון כולל בתוכו גם את מספר המחלימים כשרובם המוחלט מהם חולים במצב קל ונמצאים בבית. ברור לנו גם שלמעלה מ-90% מכלל החולים יחלימו לגמרי.

אני רוצה להבהיר כי הנחיות משרד הבריאות על עטיית מסיכה, כפפות ושמירת מרחק הן חשובות מאוד ויש לשמור עליהן. עם זאת החזרת המשק לפעילות נחוצה באופן מיידי על מנת שלא לגרום לנזק כלכלי כבד יותר ממה שכבר נגרם, ובכדי לאפשר לעסקים את הסיכוי להשתקם מחדש ולא להגיע למצב של פשיטת רגל שממנו יהיה קשה להם להתאושש כפליים. שיהיה לנו בהצלחה וכל כולי תקווה שהעסקים יתאוששו מהמהלומה הכבדה שחטפו וישובו לפעילות מלאה.

8 תגובות

  1. אתה ממש טועה ומטעה. ברור שהיו פרופסורים שאמרו בדיוק את ההפך מברבש… תשמע את פרופ' יורם לס, איתן פרידמן, ופרופ' בן ישראל ויש עוד שורה ארוכה. זה פייק מגיפה שמפחידה את הציבור וממוטט את הכלכלה שלנו..

  2. תשובה לא לעניין מני
    עדיין לא הגיע לאולפני הטלוויזיה בכל הערוצים,אפילו רופא אחד שסתר את דברי פרופסור ברבש ואמר שזה שטויות מה שהוא מדבר,קודם כל תבין ברפואה,תלמד תהיה רופא ותבין למה מתכוונים,אני לא יודע אם יש לך מושג בכלל מזה וירוס.
    אני עובד ציבור עם האוכלוסיות המבוגרות מכל המגזרים.
    במאבק בקורונה אין מפלגות כולם צריכים להיות יד אחת.
    זה לא משנה מי זה ראש הממשלה,לפיד,גנץ,נתניהו הורביץ או בנט.
    כולם היו מקבלים את אותן אזהרות ממנכ"ל משרד הבריאות,והיו צריכים לפעול לפיהן,ולא משנה מי זה ראש הממשלה היה היום, ההנחיות היו נשארות אותו דבר.

  3. היינו צריכים לעשות כמו בשבדיה או דרום קוריאה
    ולא לסגור תמדינה לבינתיים מאות אלפים מתו מוות קליני .כל העצמאים שעומדים לפשוט רגל
    כל המתים מעל גיל 80 צריכים להוריד מחישוב הקורונה אז אולי נשארו 40 שמתו מהמחלה

  4. כולכם חכמים בלילה… הכל בהפחדות… אם לא היינו עושים. למה אתה נביא? אז בואו נסגור את כולם שנה שאנשים ימותו מרעב. מעניין אותי מה אתה עושה בחיים? אפילו לכתוב את השם שלך אתה מפחד עאלק ישראל ישראלי…

  5. אבל יש בעיה אחת או כמה בעיות שלא התיחסת אליהם.
    אתה לא רופא,אתה לא מבין ברפואה,אתה לא ביולוג ולא מבין בוירוסים או חיידקים,אתה לא יותר חכם מפרופסור ברבש שמבין ברפואה,אוי ואבוי אם זה היית אתה שנותן את ההנחיות אם לפתוח את המשק או לסגור,אם זה היה כך חלילה היינו היום עם עשרות אלפי מתים,עם 100,000 מודבקים שיותר מחצי חולים קשים וגם עם חמצן.
    אין היום בנמצא רופא אמיתי שמבין ברפואה,שלא שייך לפוליטיקה,שיתמוך בתיאוריה שלך.
    בראש ובראשונה צריך לשמוע לאנשים שמבינים ברפואה,ולשחרר את המשק במתינות,ככה שאם יש התדרדרות אז שיהיה אפשר לשלוט במצב.

  6. דיקטטורה בישראל! איך שולטים בעם? בהפחדה ושקרים… ממלכת ביבי – דפק לנו את החיים. הוא לא ינוח עד שישמיד לנו את המדינה. עם מטומטם עד שיתעוררו כבר יהיה מאוחר

  7. אם היו לך הורים מבוגרים שאתה לא תוכל לבודד אותם היית כותב וחושב בצורה אחרת
    אתה כמו כול הזבל של הממשלה

Back to top button