חדשות הארץמבזקים

"חגורה שחורה" – כך נראו יומיים לחימה בין ישראל לג'יהאד האסלאמי

דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן התייחס להפסקת האש בין ישראל לג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה ואמר כי "הלילה הסתיימו שתי יממות קרב שהחלו לפני יומיים בשעה 04:00 לפנות בוקר. התוכנית 'חגורה שחורה' השיגה בראייתנו את כלל היעדים שלה באופן מהיר ומלא כל זאת ב-48 שעות."

דובר צה"ל הבהיר כי המהלך היזום נוהל באופן מוצלח בשני היבטים: האחד, בידול חמאס מהגא"פ והשני, איזון בעוצמת האש שהופעלה על הגא"פ".

תא"ל זילברמן הוסיף כי "בחודשים האחרונים קיימנו ניסיונות רבים לעצב את המציאות ברצועת עזה על מנת שתהיה יציבה יותר, ניסינו להניא מפעולתו את בהאא' אבו אלעטא בדרכים דיפלומטיות שלצערנו לא צלחו ולכן נאלצנו לבצע סיכול קינטי." הוא הדגיש כי "בהאא' היה פצצה מתקתקת חיה שידענו שהולכת לבצע פיגועים בימים הקרובים, הוא היה זה שהפר את היציבות הלכה למעשה בפעולות שביצע ביניהן – אירועי 'גן סגור', הירי במהלך הפסטיבל בשדרות, והירי לשדרות בתאריך ה-1 בנובמבר. בהאא' היה לא רק האויב של מדינת ישראל וצה"ל אלא גם של תושבי עזה ולא אפשר להם להתקדם בהסדרה".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
בכיר גא"פ, בהאא' אבו אלעטא. צילום: תקשורת ערבית
צילום: דובר צה"ל

תא"ל זילברמן התייחס לאופן הפעולות שביצע צה"ל במהלך המבצע הצבאי הקצר ואמר: "פעלנו על מנת לסכל את בהאא', להבדיל את החמאס מהגא"פ ולהמשיך את תהליך העיצוב והייצוב בעזה בצורה אחרת. בפעולה הזו הנחתנו מכה קשה על הגא"פ, על יכולותיו הצבאיות בדגש על סיכול פעילי טרור ובתקיפת תשתיות טרור.

בכיר גא"פ, בהאא' אבו אלעטא. צילום: תקשורת ערבית

בימי הלחימה האחרונים הבנו שמפקד הזרוע הצבאית של גא"פ בעזה הוכוון ישירות ע"י גא"פ חוץ, כלומר גא"פ בסוריה, והוא זה שיזם במשך שנים ארוכות והוציא לפועל את מרבית הפיגועים כנגד ישראלים וכאמור, עסק בשבוע האחרון במתווים שונים שהראשון ביניהם הוא מתווה רקטי כנגד אזרחי ישראל וחיילי צה"ל.

הצלחנו לסכל בסיוע רב של השב"כ כ-25 מחבלים, אותם תפסנו בזמן פעילות עוינת נגדנו. סיכלנו חוליות ירי רקטי וחוליות נוספות. הצלחנו להשלים כמה תהליכים של סגירת מעגלים ואיתור מטרות בזמן אמת כחלק מהיערכות 'ארבע עונות' שאנחנו עובדים עליהם בחודשים האחרונים וכמובן ע"י מערך הכטב"מים ושילוב של אנשי אמ"ן ממגוון התחומים" ציין דובר צה"ל.

צילום: תקשורת ערבית

עוד אמר כי "מבחינה טקטית, ביצענו עשרות גיחות קרב לתקיפה של תשתיות טרור, המובילים שבהם היו מתחמים צבאיים יבשתיים של הגא"פ, תשתיות תת קרקע ומספר תשתיות ימיות של הגא"פ במרחב החוף. במהלך התקיפות שהיו כירורגיות תוך מינימום פגיעה בבלתי מעורבים, הסתמכנו על יכולות מודיעיניות גבוהות וזה אפשר לנו להגיע להישגים אלו. בהיבט היוזמה והתעוזה – אנחנו רואים בעניין זה הליך נכון של יוזמה שהיה נכון לקדם. היבט נוסף הוא התחבולה וההפתעה – הצלחנו לשמור על הפתעה מוחלטת גם בתוך הצבא וגם בפני הגא"פ".

מתקיפת ביתו של בכיר הג'יהאד ברצועת עזה. צילום: תקשורת ערבית
צילום: קובי גדעון, לע״מ

"ביצענו תקיפות איכותיות ולא כמותיות, עם השמת דגש על אי פגיעה בבלתי מעורבים" ציין דובר צה"ל והדגיש כי "מדובר בעשרות תקיפות אבל מבחינת איכות המטרות הן משמעותיות. לוחמי ההגנה האווירית פעלו בהיקף רחב, הוצאנו לפועל את כל מה שאנחנו יודעים על מנת להגן על המדינה גם בהיבט היירוטים של כיפת ברזל מדובר בכ-90 אחוזי הצלחה".

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
צילום: תקשורת ערבית

דובר צה"ל שיבח את הגורמים שנטלו חלק בלחימה ואמר כי "התוכנית הובלה ע"י פיקוד הדרום ומפקד פד"ם בראשותו, הרמטכ"ל ביזר אליו סמכויות רבות ונעשתה בשיתוף פעולה עם שב"כ, אמ"ן, חיל האוויר ופיקוד העורף. השותפות הזאת הובילה למינימום נפגעים בצד הישראלי." כמו כן הוא הדגיש כי "צה"ל הפעיל חלק קטן מאוד מהיכולות המבצעיות שלו על פי הצורך, לא נלחמנו כנגד החמאס והגא"פ ביחד, אלא רק נגד הגא"פ."

דובר צה"ל אף הביע הערכה לראשי הרשויות שסייעו לצה"ל לפעול בעזה באופן מלא ותמכו "ראינו את ראשי הרשויות שנרתמו באופן מעורר הערכה, לצד פיקוד העורף שעבד כדי לקדם את הקשר עם המדינה ומוסדותיה השונים. לא היינו מצליחים להגיע לסיכול מדויק ואפקטיבי ללא המודיעין שקיבלנו מהשב"כ והשילוב הזה הוכיח עצמו כמכפיל כוח למאבקים של ישראל בטרור".

צילום: דובר צה"ל

לסיכום אמר תא"ל זילברמן כי "צה"ל נמצא בכוננות ובדריכות גבוהה לתרחישים רבים וערוך להגנה והתקפה ככל שיידרש, לא רק בעזה – אלא בזירת המלחמה כולה. יש לנו אתגר מבצעי מול פעלתנות איראנית במגוון רחב של זירות ואיומים, לא רק בסוריה. אנחנו מבינים שצה"ל צריך להתמקד בזירה הצפונית וכך נמשיך ונעשה. אנחנו נגיב בעוצמה בכל מצב שבו יאוים העורף או הריבונות הישראלית – אנחנו ערוכים להמשך ירי תוך שמירה על פריסה רחבה".

במשרד הבריאות בעזה דיווחו הבוקר עם ההודעה על הפסקת האש בין הצדדים על 34 הרוגים ו-111 פצועים בסבב הלחימה הקצר. על פי הדיווח בין ההרוגים ביו 6 ילדים ו-3 נשים. ובין הפצועים 46 ילדים ו -20 נשים. בשעה זו מתקיימות ברצועת עזה הלוויות של ההרוגים.

צילום: תקשורת ערבית
צילום: תקשורת ערבית

במהלך יומיים של לחימה נורו לעבר ישראל כ-450 רקטות. דובר צה"ל ציין לוחמי ההגנה האווירית יירטו שיגורים רבים ואחוזי היירוט עומדים על למעלה מ-90%. כ-60% מהשיגורים נפלו בשטחים פתוחים ואינם מיועדים ליירוט, על-פי מדיניות היירוט.

צילום: תקשורת ערבית

מאות שיגורים מרצועת עזה לעבר ישראל

מד"א עדכן כי מתחילת ההסלמה הביטחונית ביום שלישי השבוע, החובשים והפראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ל-84 בני אדם, כולם במצב קל. בין הנפגעים: 3 פצועים קל בגוף (אישה כבת 65 באשקלון, ו-2 גברים כבני 30 ו-55 במועצה האזורית באר טוביה), 34 נפגעים קל שנחבלו בדרך למרחב המוגן ו-43 נפגעי חרדה.

בנוסף, ביום שלישי בשעה 08:04 בבוקר, בזמן האזעקות באזור גוש דן התקבלה במוקד 101 של מד"א במרחב איילון קריאה על ילדה בת 8 שאיבדה את הכרתה בחולון. חובשים ופראמדיקים של מד"א שהוזעקו למקום העניקו טיפול רפואי מציל חיים וביצעו פעולות החייאה עד שחזר הדופק, ופינו את הילדה לבית החולים וולפסון במצב קשה ויציב, כשהיא מורדמת ומונשמת.

מנכ"ל מד"א, אלי בין: "כוחות מגן דוד אדום ברחבי הארץ, ובדרום ובמרכז בפרט, עמדו בכוננות גבוהה ובכוחות מתוגברים במהלך ימי ההסלמה הביטחונית. שיתוף הפעולה הטוב והתיאום בין מגן דוד אדום לצה"ל ופיקוד העורף, משטרת ישראל, שאר כוחות הביטחון והרשויות, הוא דבר חיוני וחשוב, אשר הוכיח את עצמו גם הפעם. אני רוצה להודות לכל עובד ומתנדב במד"א, כונן, פראמדיק, חובש במוקד 101 ונהג אמבולנס, על המסירות, על המקצועיות הגבוהה, ועל המחויבות להציל חיים בכל מצב".

צוותי מגן דוד אדום עומדים בכוננות מוגברת, ונמצאים בקשר רציף עם גורמי הביטחון. במד"א קוראים לציבור להישמע להנחיות פיקוד העורף, הנחיות מצילות חיים. בכל צורך רפואי יש להזעיק את מד"א בטלפון החירום 101 או באמצעות יישומון "מד"א שלי", שמאפשר חיוג מהיר למוקד מד"א, ומאפשר לזהות את מיקומו המדויק של הזקוק לעזרה.

צילום: תיעוד מבצעי מד"א
צילום: תיעוד מבצעי מד"א

על אף הדיווחים על הפסקת אש נורו הבוקר בסביבות השעה 11:00 חמש רקטות, אשר 2 מהן יורטו ע"י כיפת ברזל. משטרת ישראל הודיעה כי היא ממשיכה במוכנותה במעבר משגרה לחירום בהתאם לכל תרחיש וחוזרת לשגרת פעילות.

במהלך ימי הלחימה האחרונים ולצורך מימוש אחריות המשטרה וביצוע כלל משימותיה, תוגברו הכוחות באלפי שוטרים ומתנדבים שפועלו במהלך כל שעות היממה במטרה לשרת ולהגן על כלל אזרחי מדינת ישראל.

במהלך ימים אלה טיפלו חבלני המשטרה במספר רב של זירות בהן אותרו נפילות. לצדם פעלו שוטרי הסיור בשמירה ואבטחת הזירות וכלל השוטרים נתנו מענה לאירועי השגרה.

היערכות המשטרה כפי שנעשה בימים האחרונים לצד נקיטת אמצעי זהירות והישמעות להנחיות כוחות הביטחון הִיווּ תנאים הכרחיים לצמצום סיכויי ההיפגעות של האזרחים.

צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה
צילום: דוברות המשטרה

שר הביטחון, נפתלי בנט, קיים לאורך הלילה ועד שעות הבוקר המוקדמות הערכות מצב ודיונים עם בכירי צה״ל ומערכת הביטחון בקריה שבתל אביב באשר למנופי הלחץ ומנגנוני הסיום של מבצע ״חגורה שחורה״.

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
צילום: שחר לוי, משרד הביטחון

הבוקר אמר שר הביטחון נפתלי בנט כי "כ-20 מחבלים חוסלו ב-48 השעות האחרונות. בשלב זה, זה עוד לא נגמר. רק המעשים בשטח יקבעו. כללי המשחק החדשים ברורים: צה״ל יפעל בחופש פעולה מלא, ללא שום מגבלות. מחבל שמנסה לפגוע באזרחי ישראל, לא יוכל יותר לישון בשקט, לא בביתו ולא במיטתו, ולא בשום מקום מסתור."

בנט הודה לכוחות הביטחון ולראש הממשלה ואמר, "אני גאה בלוחמי צה״ל ובמפקדיו, ובכוחות הביטחון כולם, שבשעות אלו ממשיכים לעמוד על המשמר. אני גאה בציבור הישראלי, ובתושבי הדרום ועוטף עזה אשר ממשיכים לגלות קור רוח וחוסן פנימי שמחזק אותנו, מקבלי ההחלטות. בשעות הקרובות אני מבקש מהציבור להמשיך להיות ערני וקשוב. אני מבקש להביע הערכה לראש הממשלה ולחבריי בקבינט אשר קיבלו את ההחלטה הנכונה – ליטול מחדש את היוזמה המבצעית. אני מודה לראש הממשלה, לרמטכ״ל ולראש השב״כ על שיתוף הפעולה האפקטיבי מרגע כניסתי לתפקיד, מיד לאחר פעולת הסיכול. ככה צריך להתנהל".

צילום: שחר לוי, משרד הביטחון
צילום: שחר לוי, משרד הביטחון
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

תגובה אחת

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח