חדשות הארץמבזקים

משרד החקלאות: חשש מפלישת נחילי ארבה לשטחי מדינת ישראל

צוותי השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות החלו בהיערכות לקראת אפשרות לכניסתם של נחילי הארבה לשטחי מדינת ישראל, ונמצאים בקשר רציף עם ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) לקבלת תמונת מצב על תנועת הארבה בשטחי מדינות ערב הסעודית ומצרים.

במקביל, צוותי משרד החקלאות נערכים והחלו בבדיקת מלאי חומרי ההדברה הידידותיים, שאינם מסכנים את בני האדם, בהם יוכלו להשתמש במידת הצורך. יצוין כי נחילי ארבה לא מסכנים בני אדם ובעלי חיים, ומהווים רק "מטרד" באוויר ומזיק לחקלאות.

פלישת הארבה לישראל בשנת 2004. צילום: משרד החקלאות

במסגרת מעקב של משרד החקלאות אחר תנועת נחילי הארבה עלה כי בעקבות הגשמים החריגים שפקדו את מזרח תימן וגבול אריתראה-סודן, החלה נדידת להקות ארבה לכיוון ערב הסעודית. במסגרת דוח שפרסם האו"ם בימים האחרונים, עלה כי חלה התקדמות בתנועתם של הנחילים לכיוון ישראל, אך המרחק לישראל עודנו גדול, החשש קיים אך אינו גדול לכניסתן של הלהקות לישראל. במשרד מדווחים כי בימים הקרובים התמונה תתבהר עוד יותר, והמשרד ימשיך לעדכן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: יואב מוטרו

אולם, משרד החקלאות אינו לוקח סיכון – המשרד החל מבעוד מועד להיערך. בתוך כך, המשרד סקר את המצאות נחילי הארבה בעולם, בדק את מלאי חומרי ההדברה הידידותיים, שאינם מסוכנים לבני אדם, ואף מוכן לקראת אירוע מתמשך מסוג זה. הבוקר אף נערכו ישיבות היערכות בנושא בניהול שר החקלאות, אורי אריאל. המשרד ממשיך לעקוב אחר האירוע, ומעדכן את כלל הנוגעים בדבר, לרבות ראשי המועצות האזוריות בדרום הארץ.

כזכור, הפעם האחרונה הייתה בשנת 2013, כאשר צפה משרד החקלאות מבעוד מועד את כניסתם של להקות ארבה ותנועתן מאילת ועד הערבה. במהלך מיגור התופעה ועד לסיומה, פעלו צוותים של משרד החקלאות לנטר את השטחים ולרסס מהקרקע ומהאוויר על בסיס יומי, 7 ימים בשבוע מסביב לשעון גם מהאוויר וגם מהקרקע, עד לסיומה, ולא הותירה נזקים ממשיים בחקלאות המקומית.

ריסוס נחילי ארבה ב-2013. צילום: משה וייס

ככלל, ארבה המדבר הוא מזיק חקלאי בולט של צמחים. שכיחותו בשטחי המדינה תלוי, בין היתר: במזג אויר, בלהקות ארבה, גודלן ומהירות נדידתן. תפוצתו נרחבת, קרוב ל- 30 מיליון קמ"ר ב-60 מדינות. הארבה ניזון ממגוון רחב ביותר של מיני צמחים, וכן מעלים, פרחים, פירות, זרעים וקליפות עצים.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח