חדשות הארץמבזקיםתנועה ותחבורה

היסטוריה: נחנך נמל התעופה הבינלאומי "רמון" ע"ש אילן ואסף רמון

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, חנכו היום (שני) את נמל התעופה הבינלאומי "רמון" ע"ש אילן ואסף רמון, שליד אילת. נמל התעופה "רמון" הוא השדה האזרחי הראשון המוקם בישראל מאז קום המדינה.

בטקס חנוכת השדה השתתפו בין השאר מנכ"ל רשות שדות התעופה, יעקב גנות, יו"ר רשות שדות התעופה, אליעזר צ'ייני מרום, מנכלי"ת משרד התחבורה, קרן טרנר-אייל, ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי, יו"ר ועד עובדי רשות שדות התעופה, פנחס עידן, מנהלים, עובדי רשות שדות התעופה ונכבדים רבים נוספים.

השר כץ ציין בטקס כי נמל התעופה החדש ישמש את התעופה הבינלאומית והפנים ארצית לדרומה של המדינה ויחליף את השדות הקיימים באילת ובעובדה. לדבריו, הנמל ישמש כשדה תעופה בינלאומי נוסף של מדינת ישראל ושדה אלטרנטיבי לנתב"ג, בשעת חירום.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"שמי אילת והנגב נפתחים היום לתחרות ומצטרפים למדיניות 'השמים הפתוחים', שאותה מובילה ממשלת ישראל, בעשר השנים האחרונות. מדיניות זו הובילה לתחרות ולהוזלה דרמטית של מחירי הטיסות, וכן לגידול עצום במספר הנוסעים, יותר מ- 22 מיליון נוסעים בשנה החולפת, לעומת כ- 10 מיליון נוסעים בלבד בשנת 2009, והיעד לשנה הנוכחית הוא 25 מיליון נוסעים", אמר השר כץ.

צילום: ששון תירם

בטקס חנוכת הנמל, אמר השר כץ כי מהיום, מדינת ישראל היא מדינה עם שני נמלי תעופה בינלאומיים, העומדים בסטנדרטים המתקדמים בעולם. "כעת יש לנו שדה חלופי לנתב"ג, במקרה שלא ניתן לנחות בו עקב תנאי מזג אוויר קשים, או מכל סיבה אחרת, מבלי להזדקק לשדות התעופה בעמאן ולרנקה. זהו שדרוג אסטרטגי משמעותי של יכולת התעופה האזרחית שלנו", אמר השר כץ.

"בשנת 2010 החלטנו בממשלה על הקמת השדה ברמת תמנע, אחרי שנים רבות של היעדר מדיניות ברורה ואי ביצוע ההחלטות שהתקבלו, ואף הנחות של אבני פינה שלא מומשו. נמל התעופה רמון יחליף את שדות התעופה אילת ועובדה. השטח החיוני, שיתפנה בלבה של העיר אילת, יאפשר לעיר לצמוח ולהתפתח, ולהרחיב את תשתיות התיירות שלה, כדי לקלוט את מיליוני התיירים שיגיעו בטיסות ישירות מכל העולם היישר לנמל החדש", הוסיף השר כץ.

לדבריו, נמל רמון יהיה אבן שואבת ליצירת אלפי מקומות עבודה בתעשיית התיירות והנופש, התחבורה והשירותים. זו תנופת פיתוח משמעותית לאילת ולכל דרום הארץ. שדה התעופה הישן באילת היה מוגבל ביכולתו לקבל טיסות מחו"ל. עם חנוכת נמל רמון, כל המגבלות הוסרו. כדי להבטיח שהשדה יתאים לכל סוגי המטוסים בעולם, החלטנו להאריך את מסלול הנחיתות וההמראות, ולהכפיל את מספר רחבות חניית המטוסים.

השר כץ החליט לקרוא לשדה התעופה בתמנע ע"ש אילן ואסף רמון, כאות הערכה והוקרה של מדינת ישראל למשפחת רמון. "אין דבר יותר סמלי ומתאים להנצחת שני האישים המתאימים שתרמו כה רבות למדינת ישראל ולקרוא על שמם את שדה התעופה", הוסיף שר התחבורה. לפני מספר חודשים, הוסר הלוט מעל "שדה התעופה הבינלאומי ע"ש אילן ואסף רמון", במעמד רונה רמון ז"ל ומשפחתה.

צילום: ששון תירם

"אישה אחת, אישה נדירה ומיוחדת, הייתה צריכה להיות כאן איתנו היום, רונה רמון ז"ל. ב-2013 קראתי לרונה ובישרתי לה על ההחלטה לקרוא לשדה החדש ע״ש בעלה אילן ובנה אסף ז״ל. רונה הגיבה בהתרגשות רבה, אולי בסתר ליבה לא האמינה שהשדה אכן יקום. אבל הנה אנחנו כאן מגשימים את החלום. לפני כשש שנים הנחנו ביחד את אבן הפינה, כשסביבנו מדבר שממה, וכעת השדה עומד על תילו", אמר השר כץ.

"רונה עוד הספיקה לקחת חלק בטקס מרגש שקיימנו כאן לפני מספר חודשים לקריאת השדה ע״ש אילן ואסף ואלה היו דבריה: 'זאת ההוכחה שחלומות מתגשמים, אני חושבת על החברים של אילן ואסף, שיגיעו כאן למקום הזה לנחיתה, ויקראו 'רמון אירפורט'- וישר יתחברו למקום הנכון, לאהבה הגדולה הזו, לישראליות הזאת'. וכפי שאמרתי לה אז רונה לקחה את אותו אסון גדול והפכה אותו לחוזק, לא רק כלפיה, אלא כלפי כל החברה במדינת ישראל", הוסיף השר כץ.

"בשנה האחרונה ידעתי על ההתמודדות הקשה של רונה עם המחלה. בהכירי את האומץ ואת העוצמות האדירות שלה, קיוויתי כי תוכל לה, אך לצערי זאת הייתה מערכה אחת יותר מדי. רונה לצערנו לא נמצאת עימנו היום. אבל לילדיה- טל, יפתח ונועה, נמל התעופה הזה מנציח אמנם את אביכם ואחיכם, אך גם את אמכם רונה", אמר השר כץ.

רשות שדות התעופה (רש"ת) תפרסם בקרוב את לוח הטיסות הפנים ארציות שיופעלו בהדרגה עד למעבר המלא מהטרמינל במרכז העיר אילת לנמל החדש "רמון". לאחר מכן, יפורסם לוח הטיסות הבינלאומיות עד להפעלה מלאה של הנמל.

השר כץ החליט לזרז את הקמת שדה התעופה לאחר קיפאון של שנים באישור הפרויקט. נמל התעופה "רמון" הוא הנמל האזרחי הראשון שנבנה מאז קום המדינה. נמל התעופה הבינלאומי "רמון" נבנה בסטנדרטים גבוהים של בטיחות. הנמל ממוחשב לחלוטין וכולל מערכות טכנולוגיות מהמתקדמות בעולם. שדה התעופה החדש כולל מערכת בידוק בטחוני עצמאי לטסים משדות התעופה הפנים ארציים מאילת, שדה דב ונתב"ג.

במהלך העבודות הנחה השר כץ להאריך את מסלול ההמראות והנחיתות של השדה ל- 3.6 קילומטרים, במטרה לאפשר המראות ונחיתות של טיסות טראנס-אטלנטיות בשדה, מכל מקום בעולם. במקביל, הורה השר כץ לרש"ת להכפיל ל-60 את מספר רחבות החנייה בשדה, כדי להגדיל את קיבולת המטוסים לנוכח תחזיות הגידול במספר הנוסעים ברמון.

צילום: ששון תירם

נמל התעופה החדש כולל מגדל פיקוח בגובה של כ-50 מטרים עם מכשור מתקדם, וטרמינל מרווח, שייתן מענה בשלב הראשון ליותר משני מיליון נוסעים בשנה, בעתיד פעילות השדה תורחב ל-4.5 מיליון נוסעים בשנה. הנמל כולל עמדות חנייה למטוסים רחבי גוף ובינוניים, עמדות חנייה למטוסי טורבו-פרופ, אזורי תפעול, חנויות דיוטי פרי, בריכה ביולוגית בלב המבנה, אליה ניתן להביט מכל אולם, מערך כבישים חדש ומגרשי חנייה לכלי רכב.

השר כץ ציין כי חברות התעופה שינחתו בנמל רמון יהיו פטורות מתשלום אגרות נחיתה, במטרה לעודד את החברות לנחות בשדה החדש. עלות הקמת השדה נאמדת ב- 1.8 מיליארד שקלים. הקמת נמל התעופה רמון מומנה במלואה מתקציב רשות שדות התעופה.

לרשות הנוסעים מנמל התעופה רמון יעמדו שירותי הסעה ללא תשלום בימי ההפעלה המסחרית המדורגת עד ל- 1 באפריל 2019. לאחר מכן, תושבי אילת יהיו פטורים מחנייה למשך 36 שעות. אגד תפעיל מספר קווי תחבורה ציבורית מאילת לנמל התעופה רמון, בתעריף מוזל במיוחד הזהה לתעריף העירוני של אילת, 4.20 שקלים.

קו 31 מהשכונות הצפוניות, קו 32 מהשכונות הדרומיות, יפעלו בשעות הבוקר אל שדה התעופה ובערב חזרה לעיר לטובת תושבי אילת. קו 30 (קו ישיר) מהתחנה המרכזית וקו 50 מטאבה, דרך אזור המלונות, אל שדה התעופה, יפעלו ברוב שעות היום בתדירות של שתי נסיעות לשעה בכל קו. בחלק מהשעות תגדל התדירות בהתאמה ללוח הטיסות של השדה.

קו 397 של אגד מאילת לבאר שבע יכנס לשדה התעופה ויאפשר הגעה משדה רמון למרכז הארץ. בחודשים הקרובים יפתח קו חדש מאילת למצפה רמון, הכולל כניסה אל תוך השדה כדי לעודד את פיתוח התיירות בציר זה. נבחנת אפשרות עתידית לפתיחת קו חדש גם למלונות ים המלח.

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח