חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

ישראל יוצאת למבצע צבאי ברצועת עזה בסוף השבוע?

טרור העפיפונים ובקבוקי התבערה עומד לחצות את סף הסיבולת של ישראל, וחמאס מקבלת הזדמנות אחרונה עם איפוק גדול מאוד של הדרג המדיני והצבאי להפסיק את טרור ההצתות עד ליום שישי הקרוב. המסר הזה הועבר לרצועת עזה באופן ברור ובצד השני מבינים כי ישראל מאוד רצינית בכוונותיה אם טרור העפיפונים ובלוני התבערה לא ייפסק, לא יהיה מנוס ממבצע צבאי רחב וכואב הרבה יותר לחמאס ולתושבי עזה ממבצע 'צוק איתן' שחלף לפני ארבע שנים בלבד.

צה"ל הודיע השבוע פעמיים על פריסה נרחבת של סוללות כיפת ברזל באזור ירושלים ומודיעין, בגוש דן (מספר סוללות) ובאזור הדרום. בנוסף, התבצע גיוס מילואים נקודתי לתגבור מערך ההגנה האווירית.

צילום: דובר צה"ל

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כמו כן, צה"ל שינה את מדיניותו לאחר ישיבת הקבינט המדיני ביטחוני וביצע ביומיים האחרונים מספר תקיפות ישירות ברצועת עזה כנגד חוליות שיגור בלוני תבערה ומוצבים של חמאס.

צילום: דובר צה"ל

תרגיל צה"ל המדמה את כיבוש רצועת עזה

בתוך כך, עם תחילת השבוע פתח צה"ל במרחב העיר באר שבע בתרגיל אוגדתי גדול של "עוצבת הפלדה" המדמה את כיבוש הרצועה. מפקדי הפלוגות של "עוצבת הפלדה", המורכבת מכוחות חטיבת השריון 401, גבעתי, הנח"ל ואגד ארטילרי 215 החלו לתרגל לאורך השבוע מגוון תרחישים לחידוד יכולות החשיבה הטקטית בעזרת כוחות בימוי אויב ובחינת כושר ההתמודדות של המפקדים בשטח עוין.

קצין האג"ם של האוגדה, סא"ל יהונתן שטיינברג, מספר בריאיון מיוחד שפורסם באתר צה"ל על תוואי התרגיל המשולב והמורכב, המהפך בחשיבה הטקטית של הכוחות, ומגלה מהן נקודות המפתח המרכזיות להכרעת המערכה הבאה.

תרגיל "עוצבת הפלדה" (צילום: דובר צה"ל)
תרגיל "עוצבת הפלדה" (צילום: דובר צה"ל)
תרגיל "עוצבת הפלדה" (צילום: דובר צה"ל)

"זהו השבוע השני לתרגיל", מסביר קצין האג"ם האוגדתי, סא"ל יהונתן שטיינברג. "בשבוע הראשון התעסקנו בעיקר בהתנהלות המפקדות, ועכשיו אנחנו מתרגלים את החיכוך של הכוחות בשטח מאוכלס. המפקדים יתמודדו בסיטואציות שידמו את שדה הקרב ברצועת עזה, והמפקדות ינתחו במקביל את תמונות המצב האוויריות והתת-קרקעיות".

סא"ל שטיינברג מציין כי לאחר שנתיים התגבשה תפיסת הלחימה החדשה אשר מטרתה להכריע את היחידה הטקטית של ארגון הטרור חמאס, תפיסה זו מכונה "אבני הפלדה". לדבריו, לכל חטיבה בתרגיל יש את היחידה המסוימת של האויב, שהיא אמונה על ההכרעה שלה. כולם יודעים מה הם צריכים לעשות ברגע האמת".

הוא מתאר כי התרגול עצמו מתבצע במספר מעגלים במקביל. במעגל הראשון יש את המפקדים בשטח מרמת מפקדי הפלוגות, שמותקלים על ידי מערך של בימוי אויב בכל מיני מצבים מבצעיים, ונדרשים לדעת לתת מענה טקטי ולהתמודד עם האירועים השונים. ומעגל נוסף, מתנהל דרך "הזרמות" של ידיעות מודיעיניות, אשר עיקרן מגיע למפקדות מהשטח: "אל מול האירועים האלה, האוגדה ומפקדות החטיבות צריכות לחשוב ולהחליט על תהליכים מבצעיים, ולבסוף לקבל החלטות על אופן הביצוע והיעדים שאליהם הכוחות צריכים להתכוונן".

תרגיל "עוצבת הפלדה" (צילום: דובר צה"ל)
תרגיל "עוצבת הפלדה" (צילום: דובר צה"ל)

סא"ל שטיינברג אומר כי מה שמיוחד בתרגיל האוגדתי הנוכחי ושונה מקודמיו, הוא תחום המודיעין מהשטח ומסביר כי "היינו רגילים עד היום שהמודיעין מגיע מ'למעלה למטה. כלומר מהמפקדות אל הלוחמים בשטח – כך שבהתאם לידיעות היינו מחליטים מה לעשות. לעומת זאת, בתרגיל הזה, הדגש הוא דווקא על המודיעין שיבוא 'מלמטה למעלה' – כלומר מהמסקנות של מפקדי הפלוגות והגדודים שנמצאים בשטח, אל המפקדות". לדבריו, הכוחות יצטרכו לעבד את המידע שיאתרו, לגבש תמונת מצב, להסתכל על משמעויות האירועים ולקבל החלטות.

תרגיל "עוצבת הפלדה" (צילום: דובר צה"ל)

סא"ל שטיינברג מציין כי לא ניתן לדעת איך הלחימה תתנהל בשטח והרבה מאוד אירועים יתפתחו במהלך הלחימה עצמה "המציאות שאותה נפגוש ברצועת עזה לא נשענת ולא יכולה להישען על 'ידיעות זהב'. הרבה מאוד אירועים התפתחו בעבר כתוצאה מחיכוך מול האויב ותוך כדי הלחימה. אני יודע היום להגיד איך ייראו 72 השעות הראשונות של הלחימה, אבל אחר כך כבר אי אפשר לדעת, כי זה תלוי באירועים בשטח." לסיכום אמר סא"ל שטיינברג כי הוא מצפה מהתרגיל שהמפקדים יידעו לייצר מידע מודיעיני מהסיטואציות השונות בשדה הקרב, והמפקדות יעבדו אותו ויסיקו מסקנות. סא"ל שטיינברג הדגיש כי בשנתיים האחרונות ובעיקר בשנה האחרונה עברה האוגדה תהליך מאוד משמעותי כך שבסופו של דבר זה קידם את הצבא בכלל ואת פיקוד הדרום בפרט" והבהיר "אנחנו מוכנים יותר מתמיד לעימות הבא".

תרגיל "עוצבת הפלדה" (צילום: דובר צה"ל)

שר הביטחון ליברמן בביקור באוגדה 162

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, ערך אמש ביקור בתרגיל אוגדה 162 יחד עם הרמטכ"ל ומפקד פיקוד הדרום ואמר כי "צה"ל מוכן וערוך לכל משימה שנטיל עליו. ביקרתי בתרגיל, פגשתי את המפקדים והלוחמים, התרשמתי מאוד מהמוכנות ומהמוטיבציה. במידה ונאלץ לצאת למערכה, אנחנו נוכל להכריע כל אויב. צה"ל יודע מה לעשות, איך לעשות ומתי לעשות. אנחנו נקבע את כללי המשחק ולא אף אחד אחר."

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

הערכת מצב ביטחונית באוגדת עזה

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים אמש הערכת מצב ביטחונית באוגדת עזה בהשתתפות שר הביטחון אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, ראש השב"כ נדב ארגמן, ראש המל"ל מאיר בן שבת ובכירים נוספים.

ראש הממשלה נתניהו אמר לאחר הערכת המצב שקיים, "היום זה יום השנה הרביעי לנפילתו של הדר גולדין ז"ל. אנחנו מחויבים להחזיר אותו ואת אורון שאול ואת שני אזרחינו חזרה למדינת ישראל. אתמול ביקרתי בשדרות וראיתי את קיר הפלדה של הנחישות האזרחית שלהם, והיום אני מבקר פה בצה"ל, יחד עם שר הביטחון, הרמטכ"ל, אלוף פיקוד הדרום וראש השב"כ. ראיתי את קיר הפלדה הצבאי שלנו." הוא ציין כי "אנחנו במערכה, יש בה חילופי מהלומות ואני יכול להגיד לכם שצה"ל ערוך לכל תרחיש. אני מאוד התרשמתי ממה שראיתי כאן ואני יודע שכמוני, כל אזרחי ישראל, מאמינים בצה"ל ונותנים לו גיבוי לקראת כל התפתחות אפשרית".

צילום: קובי גדעון, לע"מ

ראש הממשלה נשאל האם אפשר לפתור את המשבר בלי להגיע למערכה רחבה? וענה "אני מאמין שאנחנו עושים את הדברים הנכונים. כדאי שיתחילו לשים לב לא רק למה שאנחנו אומרים אלא גם למה שאנחנו עושים".

צילום: קובי גדעון, לע"מ

שר הביטחון ליברמן אמר באוגדת עזה: "שמענו הרבה דיבורים אתמול, היום, שלשום, על מדיניות הביטחון של ממשלת ישראל. אז קודם כל כדאי להבהיר שאסור שמדיניות ביטחון תהיה מענה ללחץ פוליטי או תקשורתי, אנחנו פועלים גם בעוצמה וגם בחוכמה. מה שנחוץ לנו היום זה קור רוח ועצבים מברזל, ולא סטופר ביד והיסטריה תקשורתית. אנחנו עושים מה שצריך לעשות וצה"ל ערוך לכל תרחיש."

צילום: שחר לוי, משרד הביטחון

בעזה לא מתרגשים: "נמשיך לשגר בלוני תבערה לישראל"

יש לציין כי בחמאס לא כל כך מתרשמים מהפעילות הצבאית הנעשית וההד התקשורתי סביב האיומים לצאת למבצע בעזה וזאת ניתן לראות על פי כמות ההצתות ביישובי העוטף שנמשכת. לא רק שאינה דועכת אלא יתרה מכך, יחידת העפיפונים בעזה הודיעה באופן רשמי כי טרור העפיפונים ובלוני התבערה לא ייפסק עד שיוסר מעל רצועת עזה המצור.

כאמור, שום צד לא מעוניין במלחמה אך כל הסימנים מראים כי אנו מתקרבים לרגע הזה בצעדי ענק. 72 השעות הבאות הן שיכריעו האם פנינו להסדר שיביא לשקט המיוחל ליישובי הדרום או שמא פנינו למבצע צבאי ארוך ובלתי ידוע מה יהיו תוצאותיו.

5 תגובות

  1. כשנחליט ונדע ונאמר שבעזרת ה' יתברך נצליח ולא בכוחי ועוצם ידי אזי נצליח.
    הצבא שלנו חלש. אין מוטיבציה כך נדמה לי להילחם.
    אסור לירות על מחבלים שלא מהווים סכנה ומנגד שמים בכלא את החייל אלאור עזריה.
    חיילנו כך נראה לא יכולים להגן על עצמם כראוי אז איך הם יוכלו להגן על אחרים.

  2. לך לישון מרגל אתה לא שומע את העם אם הייתה שומע הייתם מוחכים את עזה לכו לעזזל שלטון נציוני

  3. אני מזהיר מראש! אם אין תוכנית מסודרת והגדרות ברורות שאומרת בדיוק מה מטרות המבצע, מתי המבצע מסתיים ואיך הוא מסתיים. אז מראש אין טעם לצאת לשום מבצע קפלו את הזנב בין הרגליים וכנסו למלונה עד שתהיה לכם תוכנית כזאת! בכל מקרה אסור לישראל להרשות לחמאס להמשיך בטרור העפיפונים ובקבוקי התבערה.

    ומשהו שהכי חשוב ואולי כדאי שמקבלי ההחלטות כבר יבינו את זה אחת ולתמיד!!! מדיניות ההפלגה נכשלה פעם אחר פעם. אם היו מגיבים בעוצמה ובאופן לא פופורציונלי בעפיפון הראשון שעף לפה מעזה לא היינו נמצאים במצב כזה! ואם בפצמ"ר הראשון גם היו מגיבים בדיוק כפי שיגיבו היום אם ישגרו טיל לתל אביב אז גם כל זה לא היה כבר מזמן!!! מדינה מטופשת שחושבת על מה יגידו בעולם לפני שהיא חושבת על אזרחיה!!!

Back to top button
רוצה לקבל התראות על עדכונים חדשים? הירשמו לעדכונים באתר ותהיו תמיד מעודכנים בכל מה שקורה. לא כרגע כן אשמח