זיהום חיידקי חריג בנחלי הצפון: רחצה אסורה בירדן, בריכת המשושים וג'ילבון
משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה פרסמו היום (רביעי) אזהרה לציבור המטיילים ולרשויות המקומיות, לאחר שדיגומי מים שנערכו ב-12 במאי 2026 חשפו רמות חיידקים גבוהות מהמותר בכמה נחלים בצפון הארץ. הכניסה לאתרים שנמצאו מזוהמים אסורה מעתה עד לקבלת תוצאות תקינות ויציבות בדיגומים הבאים.
הבדיקות מתייחסות לחיידקי קולי צואתי, שסף ההמלצה של משרד הבריאות עומד עליהם על 400 יחידות ל-100 מיליליטר מים. בבריכת המשושים נמדדה רמה של 1,000 יחידות, פי 2.5 מהמותר. נחל ג'ילבון במפל דבורה הגיע ל-1,600, נחל זאכי נמדד על 950, ובריכה 1 בנחל בצת רשמה 480. לאורך הירדן נמדדו חריגות בכמה נקודות: 630 בגשר להבות הבשן, 800 בגשר החמישה, 550 בגשר הפקק ו-630 במצד עתרת.
לנוכח התוצאות, משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה מזהירים כי הכניסה לנחל הירדן מגשר להבות הבשן עד מצד עתרת, לבריכת המשושים, לג'ילבון, לזאכי ולבריכה 1 בנחל בצת עלולה להיות מסוכנת. האזהרה תישאר בתוקפה עד לתוצאות בדיקה נוספת שתאשר מצב תקין.
למרות החריגות, המשרד להגנת הסביבה ציין כי לא נמצא מקור זיהום ידוע בנחלים. מדובר בתופעה חוזרת בנחלי הצפון: ממצאים דומים תועדו בדיגומים קודמים לאורך השנים האחרונות, ובחלק מהמקרים נרשמו ערכים חמורים בהרבה. בדיגומים מה-1 ביולי 2025, למשל, נמצאו רמות החורגות מהמותר עד פי 12.5, ובגשר יוסף לאורך הירדן נמדדו 5,000 יחידות.
הדיגומים מתבצעים בשגרה אחת לשבועיים על ידי פקחי רשות הטבע והגנים, בנקודות קבועות המייצגות מפלים, בריכות ומקטעי זרימה. הנקודות מפוזרות בנחלי הצפון בגליל העליון, ברמת הגולן ובגליל המערבי, וכל אחת מהן מייצגת מפל, בריכה או מקטע בנחל.
שני המשרדים הודיעו כי ימשיכו בבדיקות שוטפות ויעדכנו את הציבור ככל שיידרש. תוצאות דיגום רבעוניות מלאות מפורסמות באתר משרד הבריאות.
תגובות הגולשים 1
הצטרפו לדיון והשאירו את דעתכם על הכתבה











