איראן

ארה״ב תקפה שתי מכליות נוספות בדרך לאיראן

ארצות הברית הודיעה היום (שישי) כי כוחותיה השביתו שתי מכליות נפט נוספות שלטענתה ניסו להיכנס לנמל איראני במפרץ עומאן בניגוד למצור הימי שהטילה על נמלי איראן. לפי הודעת פיקוד המרכז האמריקני, מדובר במכליות M/T Sea Star III ו-M/T Sevda, שתוארו כמכליות הנושאות דגל איראני וכריקות ממטען בעת התקיפה.

מודעה

על פי הגרסה האמריקנית, מטוס F/A-18 Super Hornet של חיל הים, שהמריא מנושאת המטוסים ג'ורג' ה. וו. בוש, ירה חימוש מדויק לעבר ארובות שתי המכליות ומנע את המשך כניסתן לאיראן. בוושינגטון טוענים כי שתי המכליות אינן ממשיכות עוד בדרכן לנמל האיראני. עם זאת, בשלב זה לא פורסם אימות עצמאי מלא לזהות כלי השיט, למעמדם המדויק, לדגל שתחתיו הפליגו, לשאלה אם היו ריקות או להיקף הנזק שנגרם להן.

התקיפה מצטרפת לפעולה דומה שביצעה ארצות הברית ביום רביעי נגד המכלית M/T Hasna, שגם אותה תיארה וושינגטון כמכלית ריקה שניסתה להגיע לנמל איראני. לפי פיקוד המרכז האמריקני, שלוש המכליות אינן ממשיכות עוד בדרכן לאיראן. עוד נטען כי במסגרת אכיפת המצור הימי הושבתו כמה כלי שיט מסחריים ויותר מ-50 נוספים הופנו או נעצרו, אך הנתונים האלה נשענים בשלב זה על הגרסה האמריקנית.

מזכיר המדינה האמריקני מרקו רוביו הציג היום את חילופי התקיפות באזור כפעולה הגנתית שנועדה להגן על כוחות אמריקניים ועל חופש השיט, ולא כחידוש מלא של מערכה התקפית רחבה נגד איראן. לדבריו, המסר לאיראן ברור: אם תאיים על אמריקנים, ארצות הברית תגיב בכוח. רוביו הוסיף כי וושינגטון מצפה לקבל עוד היום (שישי) תשובה איראנית להצעה לסיים את המלחמה ולפתוח מסלול מדיני להסדרה רחבה יותר.

האירוע מגיע לאחר חילופי אש חריגים שאירעו אתמול (חמישי) באזור מצר הורמוז. לפי הודעת פיקוד המרכז האמריקני, כוחות איראניים שיגרו טילים, כלי טיס בלתי מאוישים וסירות קטנות לעבר שלוש משחתות אמריקניות שעברו במעבר ימי בינלאומי בדרכן למפרץ עומאן. בארצות הברית טענו כי לא נרשמה פגיעה בכלים האמריקניים, וכי בתגובה הותקפו אתרי שיגור טילים וכטב"מים, מרכזי פיקוד ושליטה ומערכי מודיעין איראניים.

איראן מציגה תמונה שונה בתכלית. בטהרן טוענים כי ארצות הברית היא שהפרה את הפסקת האש באמצעות תקיפות במרחב מצר הורמוז ובאזורים אזרחיים סמוכים, וכי הכוחות האיראניים פעלו בתגובה. בדיווחים המזוהים עם איראן נטען כי כלי שיט שנפגע עלה באש וכי היו בו נפגעים, אך בשלב זה לא ברור אם מדובר באחת המכליות שהאמריקנים הודו כי תקפו, ואין אישור עצמאי למספר הנפגעים או לנסיבות הפגיעה.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ טען כי הפסקת האש עדיין בתוקף, אך במקביל הזהיר כי איראן תספוג פגיעה קשה יותר אם לא תתקדם במהירות להסכם. הפער בין הצהרות הצדדים ממחיש את שבריריות המצב: וושינגטון מגדירה את פעולותיה כאכיפת מצור וכהגנה על כוחותיה, ואילו טהרן רואה בהן הפרה של ההבנות והסלמה מכוונת.

מצר הורמוז הוא אחד מנתיבי השיט הרגישים בעולם ובעל חשיבות מרכזית להובלת נפט וגז מהמפרץ. כל תקיפה, חסימה או הרחבה של המצור באזור עלולה להשפיע על ביטחון השיט, על עלויות הביטוח הימי ועל מחירי האנרגיה. בשלב זה עדיין לא ברור מה תהיה ההשפעה המיידית של התקיפה האחרונה על תנועת המכליות ועל נכונות איראן להשיב להצעה המדינית האמריקנית.

נקודת המפתח במחלוקת היא הטענה האמריקנית שלפיה המכליות היו ריקות וניסו לשבור את המצור בדרך לאיראן. אם גרסה זו תאומת, היא תחזק את טענת וושינגטון כי מדובר במהלך אכיפה והרתעה שנועד למנוע מאיראן לעקוף את ההגבלות. מנגד, אם יתברר שלא נשקפה מכלי השיט סכנה מיידית או שהפגיעה הייתה רחבה מהמתואר, צפוי להתגבר הוויכוח על מידתיות השימוש בכוח נגד כלי שיט מסחריים.

בשלב זה התמונה עדיין חלקית. לא ברור מה היקף הנזק למכליות, מה מצב כל אנשי הצוות ומה תהיה תגובת איראן להצעה האמריקנית. האירוע ממחיש כיצד פעולה צבאית מוגבלת לכאורה סביב מצר הורמוז עלולה להפוך במהירות למבחן רחב יותר של כללי המשחק בין ארצות הברית לאיראן, דווקא בזמן שבו שני הצדדים עדיין מציגים אפשרות למסלול מדיני.

מודעה
האם הכתבה עניינה אתכם?
לחצו על אחת האפשרויות או הצטרפו ישירות לדיון בתגובות.

תגובות הגולשים 0

הצטרפו לדיון והשאירו את דעתכם על הכתבה

האימייל לא יוצג באתר, וישמש רק לעדכון על תגובות המשך.
תגובות עשויות לעבור אישור מערכת לפני פרסום.
טוען תגובות...
Back to top button