המדינה משיקה מסלול סיוע חדש לצמצום פליטות גזי חממה בתעשייה
הושק מסלול סיוע ממשלתי לקידום פרויקטים להפחתת פליטות גזי חממה ולייעול צריכת דלקים וחשמל במגזר התעשייתי. המהלך, המופעל על ידי הרשות להשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה, נועד להקל על מפעלים במעבר לאנרגיה יעילה יותר ולהפחתת מזהמים, במסגרת החלטת הממשלה על מס פחמן. היקף הסיוע הכולל יעמוד על 300 מיליון שקלים, שייפרסו לאורך שלוש שנים.
התוכנית כוללת שני מסלולי תמיכה: הראשון עוסק בהתייעלות או הסבת דלקים לחשמל, מימן וגז טבעי; והשני מתמקד בשדרוג מערכות חשמל להקטנת פליטות. סקטורים עתירי פליטות, כמו בתי קירור, מכבסות תעשייתיות, שירותי קייטרינג מוסדיים, מתקני טיפול בפסולת וענפי כרייה וחציבה, יוכלו מעתה להגיש בקשה להשתתף במענקים. בנוסף, הוחמרו הדרישות להחלפת מערכות קירור לקררים בעלי פוטנציאל התחממות עולמית נמוך, בהתאם לחלופות טכנולוגיות ידידותיות לסביבה.
בפרויקטים הכוללים הסבת דלקים מחשמל, מימן או גז טבעי דחוס, לא יידרשו לעמוד בסף השקעה מסוים להפחתה בטונה פליטות, על מנת לאפשר פרויקטים עם פוטנציאל צמצום זיהום משמעותי.
גובה המענקים ינוע בין 25% ל-50% מההשקעה, עד תקרה של 3.5 מיליון שקלים לכל פרויקט. דוגמאות למהלכים שאושרו בעבר: במפעל "מעדני יחיעם" יוחלף דוד קיטור ממזוט למערכות מבוססות חום נקי, ב"דגת הארץ" בקיבוץ ניר דוד תותקן מערכת קירור מתקדמת עם קרר בעל השפעה סביבתית נמוכה במיוחד, וב"סלטי שמיר" תבוצע הסבה של דודי קיטור חשמליים במטרה להפחית פליטות מזהמים.
הגשת הבקשות לסיוע פתוחה עד 25 במאי 2026. המשרדים השותפים קוראים למפעלים ולגופים הזכאים להגיש תוכניות מפורטות, לשם קידום חסכון באנרגיה, צמצום סיכונים תפעוליים וחיזוק התחרותיות של התעשייה המקומית.
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, ציינה: ״התוכנית מהווה חלק ממדיניות ממשלתית המחברת בין שמירה על הסביבה ובריאות הציבור לבין חיזוק התעשייה הישראלית. כך מצמצמים זיהום אוויר, מחזקים את החוסן של התעשייה ומספקים סביבה נקייה יותר״.
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הוסיף: ״מענקי ההתייעלות האנרגטית הם בשורה אמיתית לתעשייה הישראלית, שמאפשרת למפעלים להתקדם טכנולוגית ולהרוויח מהמס, במיוחד אלו שיתייעלו מעבר ליעד שנקבע״.
שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת, אמר: ״התוכנית מהווה הזדמנות עבור התעשייה להטמיע חדשנות אנרגטית ולשפר את כושר התחרות מול העולם״.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן, מסר: ״המענקים לתעשייה יסייעו ביישום התכנית הלאומית להתייעלות באנרגיה והפחתת ההוצאות, מה שיוביל להוזלת יוקר המחיה בישראל״.
כל פרטי ההוראה, התנאים ואופן ההגשה זמינים באתר הרשות להשקעות במשרד הכלכלה והתעשייה.












תגובות הגולשים 0
הצטרפו לדיון והשאירו את דעתכם על הכתבה