חדשות הארץמבזקים

יו"ש – החזיק צבי ארץ ישראלי כחיית מחמד ונתפס

במסגרת פעילות אכיפה, פקחי רשות הטבע והגנים למניעת ציד – קמ"ט שמורות טבע במנהל האזרחי יחד עם צה"ל הצליחו לחלץ במבצע מורכב צבייה שהוחזקה בשבי ובניגוד לחוק בבית פרטי באזור יו"ש. בזכות מודיעין איכותי שהגיע לידי הרשות, הובא לידיעת רכזי הפיקוח מהיחידה למלחמה בציד הבלתי חוקי כי האדם המדובר מחזיק במשך מספר חודשים בביתו בצביה צעירה – ערך טבע מוגן אסור להחזקה. ברגע שבשלו התנאים, חברו רכזי הפיקוח ללוחמי מילואים המשרתים בגזרת חטמ"ר שומרון ויחד תפסו את האדם ולקחו מביתו את הצביה לטיפול וטרינרי בבית החולים לחיות בר בספארי שברמת גן.

א', רכז האכיפה ביחידה למלחמה בציד הבלתי חוקי ביו"ש שגם מוביל ואחראי על תחום המודיעין כנגד הציד הבלתי חוקי מספר: "זה היה מבצע מרגש מאוד עבורי באופן אישי ועבור כלל חיילי המילואים שהשתתפו בפעילות זו. אני נמצא בשירות מילואים פעיל מאז ה-07 באוקטובר וזה האירוע הראשון שאני מטפל בו מאז חזרתי לעבודה. חיילי המילואים והסדיר בגזרה עושים עבודת קודש מאוד קשה ומתישה וגם הם, פתאום, להשתתף בפעילות שכזו כל כך שונה, להציל צבייה בשבי, על מנת להחזירה בסופו של תהליך שיקומי לטבע זה שובר שגרה ושונה מאוד משגרת הלוחמים. היה פשוט מרומם רוח לראות ולשמוע את הלוחמים שמחים ומתרגשים על התפיסה מצד אחד, וגם התרשמו מרמת הדיוק המודיעיני והמקצועיות שלנו כאן ברשות הטבע והגנים. אנחנו נמשיך לעשות הכל בכדי לשמור על חיות הבר שיחיו פה גם מחר."

לאחר הלכידה, הצבייה הועברה להמשך טיפול בבית החולים לחיות בר בספארי רמת גן, שם תקבל טיפול רפואי לפני שתעבור לחזקת רשות הטבע והגנים, לאקלום ובתקווה להשבה לטבע.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ד"ר תומר ניסימיאן, וטרינר רשות הטבע והגנים: "הצביה הוחזקה בתא קטן וניכר כי עברה תהליך של החתמה (הרגלה לבני אדם). תהליך החתמה של חיית בר שנלקחה מן הטבע הוא תהליך הרסני כיוון שאינו מאפשר במרבית המקרים לשחרר את חיית הבר לטבע. חיית הבר המוחתמת מאבדת את ההתנהגות הטבעית שלה שכוללת הימנעות מסכנות כמו כלבים, טורפים או לצערנו גם מבני אדם. השאיפה שלנו ברשות הטבע והגנים היא להשיב כל חיה שמקומה הוא בטבע הישראלי אל הטבע אך בחלק מהמקרים הדבר אינו אפשרי. נפעל כדי לשקם את הצביה ולהעבירה אחרי הטיפול לתחנת אקלום רך בשמורת טבע, שם תוחזק בתקופה ארוכה יחד עם בני מינה ורחוק מאדם כדי לבחון אם תוכל לשוב לטבע."

בבית החולים קלטו את הצביה ד״ר רותי שבירו וד״ר שירה גונן שלום, כרגע נראה כי מצבה הרפואי בסדר וממתינים לתוצאות בדיקות הדם כדי לקבל תמונה מלאה. הצבייה מראה את כל הסימנים שגודלה בשבי.

בבית החולים מסבירים כי לצערם מגיעים אליהם בעלי חיים רבים כדוגמת הצביה, שנלקחו מאימותיהם בטבע כדי לגדל אותם באופן פרטי בבית או במשק, לעיתים גם בשביל מאכל. אחרי קבלת הטיפול הרפואי הם זקוקים לפרוטוקול טיפול ושיקום מיוחד הכולל השלמת החוסרים התזונתיים, שלילת המצאות מחלות זואונוטיות או כאלו שהועברו מחיות המשק.

רשות הטבע והגנים מזכירה כי הצבי הארץ-ישראלי הינו חיית בר מוגנת המצויה בסכנת הכחדה ממשית ואסורה להחזקה בבית. רשות הטבע והגנים משקיעה משאבים משמעותיים לניטור ושימור מין זה. אם ידוע לכם על חיית בר המוחזקת בשבי בניגוד לחוק, דווחו למוקד הרשות במספר 3639* או למוקד 100 במשטרת ישראל. לפי הערכות הרשות, בטבע הישראלי נותרו כ-5,500 צבאים בלבד, עלינו לוודא כי האוכלוסייה המקומית נשמרת ומוגנת, אחרת תיכחד.

צבי ארץ ישראלי
צילום: צוות בית החולים לחיות בר בספארי רמת גן
צבי ארץ ישראלי
צילום: רשות הטבע והגנים
צבי ארץ ישראלי
צילום: רשות הטבע והגנים

Back to top button