חדשות הארץמבזקים

באישור ועדת החוקה: דיונים של חשודים בטרור ימשיכו להתקיים ב-VC

ועדת החוקה אישרה היום (שלישי) הארכה שביעית של ההכרזה על הגבלה ביטחונית, לפיה דיונים בבית המשפט בהשתתפות עצורים או אסירים החשודים או מואשמים בעבירות טרור, יתקיימו ב-VC (שיחת וידא), בשל סכנת חיים או סיכון ביטחוני מוגבר בהבאתם לבת המשפט בעת המלחמה. הארכת ההכרזה היא לתקופה של 28 יום, עד ל-25.6.24.

חוק ההיוועדות החזותית מסמיך את השר לביטחון לאומי ושר המשפטים להכריז יחד, כי לא ניתן לקיים דיונים בבתי המשפט בנוכחות עצורים או אסירים החשודים, נאשמים או מורשעים בעבירות ביטחון המנויות בחוק, למעט עצורים המוחזקים בתחנת משטרה, והכול לאחר ששוכנעו כי לא ניתן לעשות כן בשל סכנת חיים או סיכון ביטחוני מוגבר הנשקפים מהם בהבאתם לדיונים בשל מצב המלחמה השורר במדינה, שבשלו הוכרז מצב מיוחד בעורף, וכי לא ניתן להפחית את הסכנה או הסיכון בדרך אחרת, ולאחר ששקלו את הצורך בהכרזה אל מול הפגיעה בזכויותיהם של העצורים והאסירים הנובעת ממנה. על השרים לשקול שיקולים נוספים המנויים בחוק ובכללם את שאלת קיום הודעה על מצב חירום מיוחד לגבי דיוני בימ"ש, חוו"ד הגורם המוסמך לעניין מידת הסיכון הנשקף, ואת עמדות הנהלת בימ"ש והסנגוריה הציבורית.

עו"ד יפעת רווה, משרד המשפטים: "יש התלבטות עד מתי להמשיך ולהאריך ויש חילוקי דעות. החלטת השר היא הארכה ב-28 ימים נוספים ובמקביל יש דיונים שנועדו לבחון את צמצום החוק בתיקון חקיקה כולל ועדיין אין הסכמות. בסופו של דבר אלו החלטות השרים".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עו"ד אביב ישראלי, עוזרת משפטית ליועץ המשפטי של המשרד לביטחון לאומי: "בפני השרים עמדה חוות דעת של מ"מ נציב בתי הסוהר המבוססת על חוות דעת הגורמים המקצועיים וכן פרפרזות ומידעים עדכניים המבססים את הסיכון הממשי מהוצאת אסירים ועצירים לבתי משפט. מתקיימת הערכת מצב כל 28 ימים ועדיין קיים בסיס להארכה. השיח מתקיים בשב"ס וברמת השרים. קשה בעת הזו לומר לאן הולכים. הדיון מתקיים על דרכים שיתנו מענה למסוכנות ולהגדלת כמות המובאים לבימ"ש. כל הבקשות שהתקבלו ע"י הפרקליטות להוצאת אסירים לדיונים אושרו על ידינו. בכוונת שר המשפטים לקיים דיון נוסף ונראה בשיח הממשלתי אם יש פתרונות נוספים שניתן לקדם".

עו"ד אפרת חקאק מהייעוץ המשפטי לוועדה: "הסיכון הוא אלמנט אחד בהכרזה. על הוועדה והשרים להשתכנע שאי אפשר להתמודד עם הסכנה בדרך אחרת. ככל שהזמן עובר הפגיעה מתעצמת וכמובן שיש לשקול יותר ויותר את הדרכים החלופיות. בדיונים קודמים דובר למשל על הגברת כמות היוצאים, הבאת השופטים לאזור בתי- הסוהר ועוד. הכמות התעצמה וייתכן שהפתרון הוא תקנים ומשאבים ועל הדיון הזה צריך להתקיים". עוד הבהירה כי ביחס לעצורי הנוח'בה וכל מי שקשור לאירועי 7.10, חל הסדר אחר. פה מדובר על עצורים ביטחוניים אחרים.

עו"ד גיל שפירא מהסנגוריה הציבורית הארצית: "אנחנו מצביעים תקופה ארוכה על הפגיעות המתמשכות וההשלכות המעשיות של ההכרזה. מדובר בלמעלה מ-9000 כלואים ביטחוניים, חלקם מוחזקים תקופות ארוכות במעצר מבלי שזכו לראות בימ"ש והמצלמה לא תמיד מעבירה את מה שמתרחש באולם. יש קושי לתקשר עם עוה"ד, עם המתורגמנים, יש רעש במתקני הכליאה, יש בעיות שפה ובעיות ביטוי מול בימ"ש. הגיעה העת לשקול פתרונות מדורגים ומדתיים יותר".

מ"מ היו"ר ח"כ יצחק פינדרוס ביקש מהמשרד לבל"מ ומשרד המשפטים להציג תכנית בנוגע להוצאת האסירים והעצורים לבימ"ש לאור הימשכות המצב הביטחוני ואמר: "יש מעל 9000 אסירים ביטחוניים חלקם עם מסוכנות גבוהה והתנאים ידועים. אנחנו קצת עובדים על עצמנו כשאנחנו באים כל 28 יום ומאריכים. היה יותר נכון לבוא ולחוקק הסדר לתקופה ממושכת ככל שהמצב הביטחוני נמשך. עם זאת, לא אמנע מהשב"ס לעשות עבודתו אם זו האפשרות הקיימת". ההארכה אושרה בקולו של מ"מ היו"ר ח"כ פינדרוס.

דיון בוועדת חוקה
צילום: דוברות הכנסת

Back to top button