חדשות הארץמבזקים

חברי כנסת: לאשר מענקי אבטלה ליישובים סמוכי גבול בצפון שלא פונו

במסגרת ציון היום המיוחד למען שיקום ותקומת יישובי הצפון, קיימה מוקדם יותר היום (שלישי) ועדת העבודה והרווחה דיון בנושא מענק סיוע חלף אבטלה לתושבים מיישובי הצפון שלא פונו. על פי חברי הכנסת היוזמים, הסכם שנחתם ב בחודש מרץ נותן מענה למפונים אשר מיצו את זכאותם לדמי אבטלה, אך אינו מביא בחשבון את תושבי היישובים סמוכי הגבול שלא פונו באופן רשמי בהחלטות הממשלה, על אף המציאות הקשה והעובדה שחלקם התפנו על חשבונם ואחרים עדיין לא יכולים לשוב למקומות העבודה.

ח"כ אפרת רייטן מרום, מיוזמי הדיון: "מדובר בתושבים שלא פונו, וכמה מאות מתוכם לא יכולים לחזור לעבודה בגלל סיבות שונות. הם לא מקבלים משכורת ולא חל"ת ואין להם אופק. הם לא יודעים מתי תסתיים המלחמה, מתי יוחלט שהכל נפתח.. אף אחד לא יודע. להשאיר אותם בלי מענה זה להגיד להם- תעזבו את הצפון, אולי במרכז תמצאו עבודה. זו הפקרות ערכית, מעשית ומוסרית. לא מדובר בהרבה אנשים ולא בהרבה כסף ואנחנו רוצים לדעת אילו פתרונות אפשר לקדם עבורם".

עו"ד שרית דימרי, הביטוח הלאומי: "לבקשת הוועדה ביצענו בדיקה לגבי 19 ישובים סמוכי גדר. על פי הנתונים שלנו, כ-900 תושבים ביישובים האלה קיבלו דמי אבטלה בחודשים אוקטובר- דצמבר. כ-43% מהם כבר עבדו בחודש מרץ וכעת נותרה קבוצה של כ-500 אנשים שעדיין לא חזרו לעבודה. כ-150 נוספים ימצו את זכאותם לדמי אבטלה עד חודש יוני".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

נועה שוקרון, אגף תקציבים במשרד האוצר: "לא מצאנו אבחנה בין אותם 19 ישובים לישובים אחרים שאינם מפונים. לעניין אבטלה המדיניות היא אחידה ומה-7 באוקטובר זו הייתה החקיקה, שמלבד המפונים עצמם לא הבחינה בין אזורים גיאוגרפים במדינה. ברמת המאקרו שיעורי האבטלה בחודשים האחרונים נמוכים מאוד ועומדים על 3.1%, מצב יותר טוב מלפני המלחמה ושיעורי השתתפות גבוהים. גם באזור הצפון הנתונים יחסית טובים ולא מצביעים על פגיעה כלכלית משמעותית. ברמת המיקרו, היו לנו דילמות דומות גם בקורונה. נטייה טבעית ומובנת של אנשים היא לא לרצות לעזוב את מקום עבודתם והייתה דרישה להאריך את המענים עד שתהיה אפשרות לחזור, אבל מדינת ישראל החליטה שלא לנקוט במדיניות של חל"ת גמיש, מתוך תפיסה ששינוי יכול להיות הזדמנות גם לפרט וגם למשק. גם היום אנחנו סבורים שזה יהיה נכון, אחרי חצי שנה של אבטלה, באופן שמאפשר כרגע לאנשים לעבור מקום עבודה".

מירב בן זקן, תושבת כפר בלום: "להגיד שיש תעסוקה זה ניתוק טוטאלי. אנחנו במלחמה לכל דבר. אולי נקיים את הדיון בכפר בלום תחת אזעקות ואז תבינו. לא באתי לכאן כדי לשמוע תירוצים למה לא מגיע לנו הארכה לחל"ת. אני לא מוכנה לקבל שום תשובה אחרת, נילחם על זה. אם הייתם יודעים שבסוף החודש לא תקבלו משכורת הייתם מוצאים פתרון. אני היום מתנהלת לפי רמת הכנסה מסוימת ועבדתי קשה כדי להגיע לזה. אתם בנתק מהמציאות, לפני כמה ימים נפלו 8 טילים על תל אביב ולא הפסיקו לדבר על זה, אצלינו נפלו 60 באותו יום אבל מבחינתכם דין כפר בלום כדין תל אביב".

מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ צגה מלקו השיבה לדברים: "לא מדובר במצב רגיל של אבטלה. מדובר במאות אנשים עובדים שכרגע אין להם הכנסה. תתחברו לציבור". ח"כ רייטן מרום הוסיפה: "מדובר בתשובה מפקירה ונוטשת שממשיכה את אותו קו אטום שלא רואה את הציבור. בואו נעשה מאמץ. אפשר למצוא קריטריונים לקבוצה מאובחנת ברורה ללא השלכות רוחב- לפי מגבלות פיקוד העורף , כמות ירי טילים או מיפוי ישובים שבהם תושבים לא חזרו למעגל העבודה. הבסיס החוקי קיים וכל המידע שצריך נמצא אצל הביטוח הלאומי וראשי הרשויות, צריך רק כסף".

דיון בוועדת העבודה והרווחה
צילום: דוברות הכנסת- דני שם טוב
דיון בוועדת העבודה והרווחה
צילום: דוברות הכנסת- דני שם טוב
דיון בוועדת העבודה והרווחה
צילום: דוברות הכנסת- דני שם טוב
דיון בוועדת העבודה והרווחה
צילום: דוברות הכנסת- דני שם טוב

Back to top button