חדשות הארץמבזקים

חברת הכנסת לשעבר יעל דיין הלכה לעולמה בגיל 85

חברת הכנסת לשעבר והעיתונאית יעל דיין, הלכה היום (שבת) לעולמה בגיל 85. דיין, בתם של משה דיין ורות דיין, הניחה אחריה מורשת פוליטית וחברתית מרשימה, ותרומה משמעותית להעצמת מעמד הנשים והקהילה הגאה בישראל.

דיין נולדה בשנת 1939 בקיבוץ נהלל, לבית דיין – אחת מהמשפחות המוכרות והחשובות בישראל. היא החלה את דרכה כעיתונאית, כותבת טורים בעיתונים "ידיעות אחרונות" ו"מעריב", בטרם התגייסה לצה"ל ושירתה בדובר צה"ל. לאחר שחרורה, המשיכה דיין בפעילות ספרותית ופרסמה מספר ספרים אוטוביוגרפיים שזכו להצלחה.

יעל דיין - מירי רגב
צילום – קובי גדעון / לע"מ

בשנת 1992 החליטה דיין להיכנס לזירה הפוליטית וזכתה להיבחר לכנסת מטעם מפלגת "העבודה". במהלך כהונתה, הובילה דיין יוזמות חשובות בנושאים כמו איכות הסביבה, מאבק באלימות נגד נשים וסחר בבני אדם, ועמדה בראש הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי. היא הייתה הפוליטיקאית הראשונה שהשתתפה בפרהסיה באירוע גאווה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בשנת 2003, עברה דיין למפלגת מרצ והמשיכה את פעילותה הציבורית בדרך אחרת. היא שימשה כסגנית ראש עיריית תל אביב ויושבת ראש מועצת העיר, בין היתר הייתה מטפלת בתחום הרווחה. בשנים האחרונות סבלה דיין ממחלת ריאות כרונית, והייתה נזקקת לבלון חמצן.

בשנת 2022, זכתה דיין בפרס מפעל חיים מטעם המשרד לשוויון חברתי, הוקרה על תרומתה הייחודית לקידום השוויון וזכויות האדם בישראל. דיין הלכה לעולמה כשהיא משאירה אחריה מורשת פוליטית וחברתית חשובה, שהותירה חותם בנוף הציבורי בישראל.

הזמר אביב גפן ספד לה: "יעל דיין שכל כך אהבתי נפטרה, אזכור אותך תמיד נלחמת למען החלש והאחר , נוחי על משכבך בשלום יעלי."

יו״ר מפלגת העבודה, ח״כ מרב מיכאלי ספדה לה: " ‏יעל דיין תזכר לנצח על חקיקת החוק למניעת הטרדה מינית, ועל הקמת הוועדה לקידום מעמד האשה בכנסת. יש לה גם הישגים עצומים במאבק לזכויות להטב"ק ומקום חשוב במאבק על השלום. ‏יעל דיין היא אחת מאותן אמהות ואחיות פורצות דרך שבנו לנו עוד קומה ועוד קומה במאבק להכרה ולשוויון. היתה לי זכות גדולה ללכת בדרכה ולקבל את תמיכתה לאורך כל הדרך."

ח"כ מיכאלי סיפרה: "‏כשהתחלתי את המאבק הציבורי הראשון והענק נגד פגיעה מינית, היא היתה חברת כנסת והעניקה לי אות מיוחד על ההישגים שהשגנו. לפני שנתיים, אני הייתי חברת כנסת והיתה לי זכות להמליץ עליה לפרס מפעל חיים לשוויון חברתי, שבו היא זכתה. ‏יעל דיין לא בחלה במאבק הפוליטי. קשה ככל שהוא לנשים בכלל ולנשים פמיניסטיות בפרט – היא לא נרתעה. היא ידעה ששם נכתבים החוקים, שם מחולקים המשאבים, שם מעוצבת המציאות שלנו. במפלגה, בכנסת, בזירה העירונית – היא היתה שם להלחם על שוויון ושלום, ולעתים קרובות גם לנצח. ‏עבורי ועבור כל אשה ואשה בישראל יעל היא אור שהלכנו לאורו, אם ידענו או לא ידענו. ‏נוחי בשלום יעל יקרה, יהי זכרך ברוך."

אלוף במיל' חבר הכנסת לשעבר יאיר גולן אמר: "הצטערתי לשמוע על פטירתה של חברת הכנסת לשעבר יעל דיין, אשת ציבור מעוררת השראה, שהשאירה חותם יוצא דופן על החברה הישראלית. דיין שמשה קול ברור וצלול לקבוצות שייצוגן לא נכלל בסדר היום הציבורי בהן נשים ולהט"ב."

עוד הוסיף ואמר כי "דיין הקימה ושמשה בתפקיד יושבת ראש הועדה לקידום מעמד האישה. ועדה חשובה מאין כמותה ששמה זרקור על היחס המפלה כלפי נשים, והצורך בשינוי וחקיקה שיסדירו ויעגנו את זכויותיהן של נשים בישראל. בשנת 1998 הובילה לחקיקת החוק למניעת הטרדה המינית שהיה חוק מהפכני בגישתו. חוק שהגדיר לראשונה את את ההטרדות המיניות כעברה פלילית שיש לטפל בה בכל חומרת הדין."

הוא ציין כי "יעל דיין הייתה לפוליטיקאית הראשונה שלקחה חלק באירוע גאווה ציבורי ודיברה על הצורך להכיר בזכויות ושיוויון לקהילה הגאה. על פועלה זה זכתה בשנת 2002 בתואר "יקירת הקהילה". דיין הייתה אישה פורצת דרך, שהביעה את דעתה בלי מורא ופחד, באמונה עמוקה בצדק ושיוויון סללה את הדרך לקבוצות רבות בחברה הישראלית ועל כך אנו חבים לה תודה עצומה. שולח את תנחומיי למשפחתה ולחבריה."

לדברי אורית סוליציאנו, מנכ"לית איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית: "אנחנו מבכים את לכתה של ח"כ יעל דיין, שותפה לדרך, שהובילה מאבקים פמיניסטים רבים והביאה לחקיקת החוק למניעת הטרדה מינית. יעל דיין היתה פורצת דרך, אמיצה והשמיעה קול חד וברור נגד אלימות נגד נשים. נזכור אותה לעד".

ח"כ לשעבר יעל דיין.
ח"כ לשעבר יעל דיין. צילום: עמוס בן גרשום

2 תגובות

Back to top button