צרכנות

תביעת נזקי גוף – כל מה שרצית לדעת

קרדיט תמונה FREEPIK

כמעט כל אדם נתקל במהלך חייו בדיני ניזקין. זהו התחום הרחב והמקיף ביותר בדיני המשפט האזרחי. הוא כולל בתוכו נושאים מגוונים ודורש מעורכי הדין העוסקים בתביעות נזיקין, התמחות בכמה תחומים מרכזיים כמו: הבנה בנזקי גוף וההיבטים הרפואיים שלהם,יחד עם ידע וניסיון בתביעות מול המדינה, המוסד לביטוח לאומי, חברות הביטוח, קופות החולים ובתי החולים ועוד.

בואו נעשה קצת סדר בדיני הנזיקין.

מה כוללת תביעת נזקי גוף?

תביעה על נזק גוף  פירושה כל תביעה שנוצרה עקב פגיעה פיזית או נפשית שהוגשה לבית משפט בין אם התביעה היא כנגד מוסד ממלכתי, ציבורי, פרטי וזה כולל פגיעות שאירעו מסיבות שונות. תביעת נזקי גוף יכולה להיות בעקבות תאונת דרכים או תאונת עבודה, פגיעה כתוצאה ממכשול בדרך, פגיעה עקב רשלנות של הרשות המקומית, פגיעה במסגרת עיסוק בספורט, רשלנות רפואית ועוד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מה נדרש בעת הגשת תביעת נזקי גוף?  קודם כל יש להוכיח מה בדיוק קרה בעת התאונה/ פגיעה?   ולהוכיח את הקשר שבין האירוע לנזק הגופני או הנפשי שקרה לנפגע. בתביעת רשלנות רפואית יש להוכיח קשר סיבתי שגרם לרשלנות הרפואית ולתוצאותיה. בתאונת עבודה יש להוכיח כי מדובר בתאונה העונה על הקריטריונים של הביטוח הלאומי  וכך בכל אחד מתחומי הנזיקין, יש צורך בעורך דין מומחה, ובעל ניסיון רב להוכחת הנזק והקשר בין האירוע למצב הרפואי.

על מנת להוכיח זאת, עורך הדין של דיני ניזקין, זקוק לחוות דעת של רופאים מומחים בתחום הנוגע לתביעה. כמו כן עליו לעתים להתמודד עם חוות דעת נגדיות של הנתבעים או מומחים שממנה בית המשפט.

במקרים שבהם יש צורך בוועדות רפואיות של הביטוח הלאומי, עורך הדין חייב להיות בקיא בתחום זה על מנת להתמודד  מול רופאי המוסד לביטוח לאומי.

מעבר להיבטים המשפטיים שמחייבים בחירת עורך דין מומחה לדיני נזיקי על מנת שיצליח בקבלת התביעה על ידי בית המשפט יש את נושא קביעת מידת הנזק שנגרמה לנפגע. דבר זה נעשה באמצעות קביעת אחוזי נכות בהתאם לסוג הפגיעה ותוצאותיה. לקביעת אחוזי הנכות הרפואית יש משמעות מכרעת לגבי גובה הפיצוי שיקבל הנפגע. מובן שכל פגיעה היא שונה ומשמעותה שונה בהתאם למאפיינים של הנפגע כמו: גילו, גובה השכר שלו, הוצאות שנגרמו לו בהווה ויגרמו לו בעתיד, נושא של כאב וסבל ועוד מאפיינים שבית המשפט לוקח בחשבון בעת קביעת גובה הפיצויים.

מכל זה עולה כי הצלחה בתביעת נזיקין דורשת פעולה מחושבת ומקיפה של עורך דין נזקי גוף על מנת שיצליח למקסם את הפיצוי בהתאם לחומרת הפגיעה .

מתי עלי להגיש תביעת נזיקין?

דבר ראשון, אל תחליט לבדך בנושא מורכב כזה. הדבר הטוב ביותר שתוכל לעשות הוא לפנות ולהתייעץ עם עורך דין מומחה בתחום הנזיקין ולשאול את חוות דעתו.

פנייה ראשונית כזו לא עולה כסף וכך תקבל את התשובה הבדוקה ביותר מאיש מקצוע שזה תחום עיסוקו. נפגעת, נפצעת? פנה לעורך דין ותתייעץ.

אבל לפני שתקבל ייעוץ ולפני שזה יהיה מאוחר, עליך לשמור בידך את כל המסמכים והצילומים מהאירוע שבו נפגעת. כל דבר שתאסוף יכול לסייע בקבלת החלטה האם יש מקום לתביעה וכמובן בהמשך הדבר יסייע להשגת הפיצוי המקסימאלי. איסוף החומרים כולל מסמכים רפואיים, צילומים ממקום האירוע, דו"ח משטרה במקרה של תאונת דרכים, מסמכים ממקום העבודה בעת תאונת עבודה וכדומה.

כיצד עו"ד מכין ומגיש את התביעה?

עורך דין בעל מומחיות וניסיון בוחן היטב את כל המסמכים שמוגשים אליו. במידת הצורך הוא דואג להשלמת מסמכים חסרים. אם יש צורך הוא פונה למומחים בתחום הפגיעה ומבקש חוות דעת רפואית. רק לאחר שכל המידע בידו מחליט עורך הדין על דרך הגשת התביעה ומגבש את כתב התביעה על מנת להגיע למיצוי זכויות מיטבי ללקוח.

לתהליך תביעת הנזיקין קיימים מספר שלבים מרכזיים. השלב הראשוני והמקדים כאמור הוא שלב איסוף החומר. חשוב שלנפגע יהיה את כל החומר, לרבות החומר העובדתי והרפואי אשר יסייע בבירור השאלה המשפטית והוכחת הנזק.

תביעות נזקי גוף מתנהלות מול גורמים שונים. בעת תאונת עבודה התביעה היא מול הביטוח הלאומי. אם התשובה היא שלילית הדרך מובילה לתביעה המוגשת לבית הדין  האזורי לעבודה. כמו כן  בהמשך עומדת לזכות הנפגע האפשרות לערער על ההחלטה בפני בית הדין הארצי לעבודה. התנהלות מול הביטוח הלאומי כוללת גם לווי של עורך הדין לוועדות הרפואיות וגם לוועדות הערר הרפואיות.

בנוסף, ישנן מקרים של פגיעות בעודה שניתן להגיש תביעה גם נגד המעסיק במקרים שניתן להוכיח את רשלנותו שגרמה לתאונה.

כאשר מדובר בתאונות דרכים, שזה המקרה השכיח ביותר, התביעה  מוגשת  כנגד חברת הביטוח שביטחה את הרכב. אבל גם במקרים אלה אין זה פשוט, שכן דיני תאונות הדרכים מחייבים התייעצות וליווי של עורך דין מומחה בתחום.

כאשר התביעה היא על נזק שנגרם עקב רשלנות רפואית  התביעה יכולה להיות מול הרופא עצמו, במידה ומדובר ברופא פרטי ומול חברת הביטוח שלו או מול קופת החולים שהיא המעסיקה שלו או מול בית החולים הפרטי, הציבורי או זה שבבעלות המדינה, שבו אירעה הרשלנות. לעתים התביעה מורכבת יותר וכוללת כמה גופים יחד. תביעת רשלנות רפואית דורשות ידע רב של עורך הדין וגם הזדקקותו לחוות דעת של רופאים מומחים בתחום התביעה עצמה.

מסקנה: תביעות נזקי גוף דורשות איסוף מסמכים, התייעצות ראשונית עם עורך דין מומחה בתחום, קבלת החלטה על הגשת תביעה, ניהול תיק התביעה באמצעות עורך דין שמכיר את התחום ומלווה את הלקוח בכל השלבים עד לקבלת הפיצוי ההולם את פגיעתו.

 

 

Back to top button