חדשות הארץמבזקים

קולות מהשטח: מפקדי ולוחמי גדוד 13 של גולני מדברים מהלב

חודש עם לוחמי גדוד 13 של גולני, שאיבדו 44 חברים במלחמה: "אם לרגע נתאבל - הם ינזפו בנו מלמעלה, לעולם לא להישבר - זו הצוואה של תומר"

במיזם מיוחד של "בוקר טוב ישראל" בגלי צה״ל ליום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה, ליווה הרדיו את מפקדי ולוחמי גדוד 13 של גולני במהלך החודש האחרון.

בסדרת מפגשים, הכתב הצבאי של גלי צה"ל דורון קדוש חזר אל המפקדים והלוחמים שהיו קו ההגנה הראשון על יישובי גזרת נחל עוז ב-7 באוקטובר, וספגו את האובדן הקשה ביותר במלחמה – 42 חללים, ועוד 2 בתמרון הקרקעי ברצועה.

בכתבה ששודרה הבוקר, מספרים המפקדים והלוחמים על קרבות הגבורה ב-7 באוקטובר, על אובדן חבריהם, על מפקד הגדוד סא״ל תומר גרינברג ז״ל שנפל בסג׳עיה, ועל הצורך להמשיך להילחם בכל מחיר – למרות הכאב. אחד המפקדים בגדוד סיפר: "אתה לא יכול לעצור למרות המספר הזה. אתה אומר שזה מה שיש, ועם זה ננצח״. לוחם אחר סיפר כי עדיין לא עלה לקברי חבריו שנפלו: "אני מפחד מהיום הזה, מפחד להתפרק".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
חטיבת גולני - פעילות צבאית - עזה - שג'אעיה - לוחמים
צילום: דובר צה"ל

מג״ד 13 כיום, סא״ל טל תורג׳מן, סיפר על תחקירי הקרבות: ״אני כלוחם גדלתי על קהלני. כשנכנסתי לגדוד 13 והתחלתי לחקור את האירועים ולהבין מה קרה בפגה, בנחל עוז, בעלומים, במעבר ארז, בכפר עזה – אתה אומר: יש פה לוחמים שהסיפורים שלהם זה קהלני בחזקת 10. יש פה מ״פים שצריכים לקבל את עיטור העוז. יש פה לוחמים שעשו דברים שאתה רק מדמיין אותם, אבל לא באמת מבין אותם״.

בכתבה הובאה גם עדותו של הלוחם און דאוס, שהשתחרר מהגדוד בעקבות פציעות שספג בגופו בקרב על ניר עם. דאוס היה בנגמ״ש שבו סמל מתן אברג׳יל ז״ל קפץ על הרימון והציל את חבריו: ״ראינו שני טנדרים, בכל אחד עשרים מחבלים, כמות מטורפת. הייתי על הרצפה, הרימון נפל לי ממש ליד הרגליים. כבר אמרתי לעצמי – ׳זה הזמן שלי ללכת׳, ואז מתן לא חשב על זה בכלל, עשה את זה כמובן מאליו. הוא פשוט קפץ על הרימון. 10 דקות הוא היה בין חיים למוות, המילים היחידות שיצאו לו מהפה זה שהוא ניסה לעשות הכל כדי להגן עלינו ועל עם ישראל״.

חטיבת גולני - פעילות צבאית - עזה - שג'אעיה - לוחמים
צילום: דובר צה"ל

סא״ל תורג׳מן סיפר גם על הצורך לטפל באנשי הגדוד שנפגעו בגופם ובנפשם: ״אני בא למנוע את איציק סעידיאן בעוד 10 שנים. אני לא רוצה לקבל טלפון בחג או ביום זיכרון על לוחם ששם קץ לנפשו כי זה גובר עליו והזניחו אותו. גם לוחם שכבר השתחרר מהצבא – יש לי אחריות עליו. יש לו כומתה חומה – הוא חייל שלי לכל החיים״.

במסגרת המפגשים, התראיין לראשונה סא״ל יובל מזוז, שהוקפץ להחליף את תומר גרינברג ז״ל, כמג"ד מיד לאחר שנפל בסג׳עיה: ״אני מבין שהגדוד נמצא בלחימה ללא מג״ד וללא מ״פ. קיבלתי החלטה שאני צריך לרדת לשם. סימני השאלה מהר מאוד הפכו לסימני קריאה. במפגש הראשון עם הגדוד, עשיתי איתם שיחת היכרות. אמרתי להם בצורה ברורה: עם כל הכאב שיש, ויש כאב גדול, תומר ומלדסי מצפים מאיתנו שנמשיך קדימה. בלי למצמץ, בלי לחשוב פעמיים. אם לרגע נתאבל – הם ינזפו בנו מלמעלה. גדוד 13 לא ייסוג ולא יישבר – זה הציווי והצוואה של תומר. לא עשינו חפיפה, אבל אם היינו עושים חפיפה של דקה – זה היה משפט הפתיחה והסיום, אליי ולגדוד״.

סא"ל תומר גרינברג ז"ל
סא"ל תומר גרינברג ז"ל. צילום: דובר צה"ל

האזינו לכתבה המלאה ששודרה הבוקר מתוך: ״בוקר טוב ישראל״, עם אפי טריגר, בגלי צה״ל

Back to top button