מבזקיםמזג האוויר

סערה גיאומגנטית חזקה פוקדת את כדור הארץ ותימשך עד סוף השבוע

חזאי מזג האוויר בחלל של מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי האמריקני (NOAA) צפו לפחות בשבע פליטות העטרה (CMEs) מהשמש, כאשר ההשפעות החלו להגיע לכדור הארץ כבר אתמול (שישי) בצהריים והן יימשכו עד ליום ראשון, 12 במאי 2024. התופעה המיוחדת הזאת נקראת גם "הזוהר הצפוני".

הלוויין GOES-16 של NOAA זיהה פעילות בכתם שמש AR3664 שהתרחשה בסביבות השעה 14:00 ב-9 במאי 2024 (שעון ארה"ב). בעקבות זאת מרכז חיזוי מזג האוויר בחלל (SWPC) של NOAA פרסם אזהרת סערה גיאומגנטית.

הראשון מבין מספר פליטות העטרה (CMEs) הגיע לכדור הארץ ביום שישי, 10 במאי בשעה 12:37 (שעון ארה"ב) והיה חזק מאוד במרכז חיזוי מזג האוויר בחלל הוציאו כאמור במהירות אזהרות על סערה גיאומגנטית. ונצפו בהמשך פליטות נוספות – דרגה G4 בשעה 13:39 ובדרגה G3 בשעה 13:08 בצהריים. הסערה נמשכת ובמרכז חיזוי מזג האוויר בחלל ממשיכים לעקוב אחר המצב ולספק אזהרות נוספות לפי הצורך.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

מדובר באירוע יוצא דופן והיסטורי. מומחים ציינו כי מדובר בסופה החזקה ביותר שאירעה ב-20 השנים האחרונות. "הזוהר הצפוני" נצפה בחלקים נרחבים באירופה כולל באיטליה, אנגליה, שוויץ ושוודיה. במהלך סוף השבוע גם ייתכן שתגיע הסערה גיאומגנטית גם לדרום ארצות הברית.

הרשויות האמריקאיות הביעו חשש מפני שיבושים אפשריים במערכות החשמל וברשתות התקשורת כתוצאה מהתופעה. מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי האמריקני (NOAA) פרסם אזהרה בנוגע ל"סערת השמש" הצפויה להגיע לאזור ארה"ב כבר היום, מוקדם מהצפוי. הסוכנות קראה לתחנות כוח ולסוכנויות חירום אמריקאיות לנקוט אמצעי זהירות, כאשר השפעותיה עשויות להימשך עד תחילת השבוע הבא.

מדענים ב- NOAA הסבירו כי למרבית האנשים בעולם אין צורך לנקוט בצעדים מיוחדים, וכי קשה לחזות מה תהיה ההשפעה המדויקת של ההתפרצות. עם זאת, במידה וה"זוהר הצפוני" יגיע לדרום ארה"ב, צפוי שיתאפיין בכתמים ירקרקים בלבד ולא בתופעה חזקה יותר.

בהודעה שפורסמה על ידי מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי האמריקני (NOAA), הובהר כי השפעת סערת השמש החריגה לא צפויה לגרום להפסקות חשמל בבתי המגורים הפרטיים. עם זאת, עלולים לחול שיבושים זמניים ברשתות החשמל הארציות המפעילות קווי מתח גבוה. כמו כן, נמסר כי קיימת אפשרות לשיבושים בשירותי ניווט ותקשורת המסתמכים על לוויינים. עם זאת, הסוכנות הרגיעה כי השיבושים הללו לא צפויים להיות ממושכים, זאת בשל הכמות הגדולה של לוויינים הפעילים המאפשרת גיבוי.

קלינטון וואלאס, מנהל מרכז חיזוי מזג האוויר בחלל של NOAA אמר כי "CMEs (פליטות העטרה) הם פיצוצים של פלזמה ושדות מגנטיים מהקורונה של השמש. הם גורמים לסערות גיאומגנטיות כשהם מכוונים לכדור הארץ. סופות גיאומגנטיות עלולות להשפיע על תשתיות במסלול קרוב לכדור הארץ ועל פני כדור הארץ , ועלולות לשבש את התקשורת, רשת החשמל, ניווט, רדיו ופעולות לוויין. SWPC הודיעה למפעילי המערכות הללו כדי שיוכלו לנקוט בפעולות הגנה. סופות גיאומגנטיות יכולות גם לגרום לתצוגות מרהיבות של זוהר השמש בכדור הארץ . סופה גיאומגנטית קשה יכולה לגרום לזוהר השמש להיראות עד דרומה כמו באלבמה וצפון קליפורניה."

התופעה הידועה כ"סערת שמש" מתרחשת כתוצאה משחרור כמויות אדירות של אנרגיה מגוף השמש עצמה. למעשה, מקורה של אנרגיה זו נעוץ בתהליכים הפנימיים המתרחשים במחזור החיים של כוכב הלכת, תהליכים שטרם הובנו במלואם על ידי המדענים.

האנרגיה העצומה המשוחררת מהשמש אינה מגיעה באופן מיידי לכדור הארץ, אלא נדרשים מספר ימים עד שהיא פוגעת בשכבות העליונות של האטמוספירה שלנו. עוצמתה של אנרגיה זו עלולה לגרום להפרעות זמניות בשדה המגנטי של כוכב הארץ.

למרבה המזל, שדה המגנטי של כדור הארץ והאטמוספירה המקיפה אותו מהווים מעין "מגן מגנטי" המגן עלינו במידה רבה מפני השפעותיהן המלאות של סערות השמש. האטמוספירה והמגנטוספירה מצליחות לסנן ולחסום חלק ניכר מהשפעות האנרגיה הסולארית הגבוהות, כך שרק השפעות חלשות יותר מגיעות לפני הקרקע.

Back to top button