חדשות הארץמבזקים

"נר ודגל": ביטוח לאומי ותנועות הנוער פקדו קברים של חללים בכל הארץ

במסגרת מיזם "נר ודגל" פוקדים חניכי תנועות הנוער את בתי העלמין בכל רחבי הארץ, מנקים, מניחים דגל ונר זיכרון לכל חלל וחלל. המשימה מאתגרת ומורכבת במיוחד בשל הצורך לאתר את הקברים הפזורים בכל הארץ, בשונה מחללי צה"ל שמרוכזים בבתי העלמין הצבאיים

לקראת יום הזיכרון, הביטוח הלאומי כמי שאחראי ואמון על הטיפול בנפגעי האיבה האזרחיים (לא כוחות הביטחון) פועל גם במסגרת פעולות ההנצחה כגון: השתתפות במימון אנדרטאות, הנחת זרים ברחבי הארץ, השתתפות במימון מיליוני ש"ח להנצחה קבוצתית במרחבים הציבוריים וכיו"ב. אחד הפרויקטים שהביטוח הלאומי מקדם הוא מיזם "נר ודגל" יחד עם תנועות הנוער ובו מאתרים בכל רחבי הארץ את מקום קבורתם של חללי פעולות האיבה מאז תחילת היישוב היהודי (1851) ועד היום. חניכי תנועות הנוער מגיעים אל בתי העלמין, מנקים את הקברים, קוראים קדיש ומניחים את דגל מדינת ישראל ומדליקים נר נשמה לזכרו של הנרצח בפעולת האיבה.

ביטוח הלאומי - יום הזכרון - תנועות נוער
צילום: הביטוח הלאומי

פרויקט "נר ודגל" הוא ייחודי גם כיוון שחללי פעולות האיבה אינם טמונים במקום אחד אלא בכל רחבי הארץ (בשונה מבתי העלמין הצבאיים) וחניכי תנועות הנוער (צופים, נוער עובד ולומד, בני עקיבא, האיגוד החקלאי ועוד) מתפצלים כדי להגיע לאלפי החללים, בכל בתי העלמין.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עד כה, הביטוח הלאומי ותנועות הנוער איתרו 4,235 קברים של חללים מתוך 5,100 הנרצחים מפעולות טרור מאז שנת 1851 (4,070 מהם נרצחו מאז קום המדינה). מכיוון שמדובר במשימה לאומית בפריסה ארצית, היה חשוב לביטוח הלאומי להכניס גם פן חינוכי ובין-דורי, ותנועות הנוער, הפועלות כשותפות מלאות בפרויקט מוודאות שלפני היציאה אל בתי העלמין החניכים מקבלים מידע אודות חללי האיבה ודרך אתר הזיכרון 'לעד' הם קוראים את הסיפור האישי של כל חלל, והמציאות ארוכת השנים והמורכבת מימי ראשית הציונות ועד היום.

ביטוח הלאומי - יום הזכרון - תנועות נוער
צילום: הביטוח הלאומי

עם הגעתם של חניכי תנועות הנוער אל בתי העלמין, הם פוגשים את המשפחות המספרות את סיפורו של הנופל. "המשפחה נפגשת איתנו ברצון. אנחנו מספרים שלקראת יום הזיכרון נניח נר ודגל ישראל על המצבה של בן או בת המשפחה שנהרגו בפעולת טרור ובני המשפחות מספרים על יקיריהם. בזכות המפגש עם בני המשפחה המשימה הופכת מאד משמעותית." כך תיאר חניך בכיתה י"א בתנועת בני עקיבא את ההכנות לקראת יום הזיכרון. אנחנו מספרים שלקראת יום הזיכרון נניח נר ודגל ישראל על המצבה של בן או בת המשפחה שנהרגו בפעולת טרור ובני המשפחות מספרים על יקיריהם. בזכות המפגש עם בני המשפחה המשימה הופכת מאד משמעותית ."אמר.

"כשהגענו למפגש בבית המשפחה", תיארה חניכת שכבה בוגרת בתנועת הצופים "לא כל כך ידענו איך להתנהג. אבל האבא מיד שבר את הקרח, הוא סיפר על בתו שהייתה מדריכה בתנועה ועד כמה התנועה הייתה מרכז עולמה בשנות הנעורים. אנחנו סיפרנו על הפעילות בשבט שלנו וממש הייתה הרגשה טובה. המפגש עשה טוב לנו ולמשפחה. עכשיו, כשניסע לבית העלמין כבר נרגיש שאנחנו מכירים אותה".

"היוזמה חשובה לנו מאוד "אומרת רכזת אזורית בתנועת הנוער העובד והלומד. "מכיוון שבמרחב שלנו אנחנו פועלים ביישובים קטנים, הנחת הדגלונים הפכה לפעילות חינוכית-קהילתית בשיתוף חניכים בוגרים ובני משפחות. חשוב לנו לתת כבוד ולהביע את ההשתתפות שלנו."

ביטוח הלאומי - יום הזכרון - תנועות נוער
צילום: הביטוח הלאומי

"הנחת הדגלונים ונרות הנשמה היא משימה בחשיבות עליונה מבחינתנו. משימת האיתור מורכבת ולעתים מאתגרת. חללי פעולות האיבה לא נקברו בחלקות נפרדות והאיתור של המצבות במרחבי בתי העלמין אינו עניין של מה בכך". אומרים השותפים בביטוח לאומי ובמועצת תנועות הנוער "אנחנו בקשר עם משפחות ולעתים בני משפחה מסייעים (טלפונית) באיתור הקבר של יקירם".

כזכור, הביטוח הלאומי מסייע ועוזר בליווי המשפחות השכולות במהלך כל השנה וחלק מהסיוע שניתן עבורם מעבר לתגמולים כספיים ולהטבות שונות לטובת סיוע ותמיכה בהחלמתם כחלק בלתי נפרד ממערך השיקום והטיפול בנפגעי איבה ניתן לקבל: סיוע לנפגעי חרדה, מימון חמי מרפא, מענקי הבראה, טיפולים רפואיים, קבוצות תמיכה, תגמולים ועוד.

ביטוח הלאומי - יום הזכרון - תנועות נוער
צילום: הביטוח הלאומי

צביקה כהן, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי: "הביטוח הלאומי אמון על הדאגה למשפחות חללי פעולות האיבה ועל הליווי והטיפול המקיף בכל ימות השנה. במציאות בה אנו חווים פיגועי טרור באופן רציף, הביטוח הלאומי שם לעצמו מטרה לשמר את הזיכרון לחללי פעולות האיבה. וככזה, הביטוח הלאומי נותן מקום ומסייע לעוד פעולות הנצחה שיהוו אות ועדות על ההקרבה הקשה, אך מתוכה גם התקומה וההיאחזות בחיים. הפעילות עם תנועות הנוער מרחיבה את הקשר הבין דורי ומביאה הסיפורים האנושיים לדור העתיד, במיוחד בשנה שבה קרה לאומה שלנו אסון ומעניקה נדבך נוסף למשמעות הזיכרון, הקהילתיות, האחדות והערבות ההדדית בישראל".

רועי תשובה – סמזכ"ל פעילות מועצת תנועות הנוער בישראל: "אנחנו גאים להוביל את שיתוף הפעולה עם הביטוח הלאומי ביחד עם תנועות הנוער בישראל. אלפים רבים מחניכי וחניכות תנועות נוער המגוונות מגיעים למאות בתי העלמין ברחבי הארץ במהלך הימים לפני יום הזיכרון מניחים דגל ומדליקים נר זיכרון. האש של הנר מסמלת עבורנו גם את החיבור לשרשרת הדורות במדינת ישראל. הפעילות מקבלת משנה תוקף ועוצמה גדולה במיוחד בתקופה מורכבת זו. תנועות הנוער רואות אחריות וחשיבות גדולה בהמשך קיום הפרויקט הערכי והחשוב כל כך וימשיכו לשאת את הדגל בגאווה גדולה גם בשנים הבאות".

ביטוח הלאומי - יום הזכרון - תנועות נוער
צילום: הביטוח הלאומי
צילום: הביטוח הלאומי

Back to top button