מבזקיםמצרים

תיעוד מזעזע: איש העסקים נורה למוות מטווח אפס, החשד לפיגוע מתחזק

המשטרה במצרים פתחה בחקירה רחבת היקף בעקבות רצח אכזרי של איש העסקים הישראלי-קנדי, בעיר אלכסנדריה שבצפון מצרים. הרצח החמור התרחש ביום שלישי האחרון, כאשר הקורבן נורה למוות במהלך שהותו במצרים. זהותו של הקורבן פורסמה בכלי תקשורת במדינה – זיו קיפר, מנהל חברה מצרית לייצוא פירות קפואים.

קבוצה שעד כה לא הייתה מוכרת, שקוראת לעצמה "חלוצי השחרור – קבוצת השהיד מוחמד סלאח", נטלה את האחריות לרצח. קבוצת הטרור נקראת על שם איש כוחות הביטחון שהיה משרת לאורך הגבול המצרי עם ישראל והיה מעורב ברצח של שלושה חיילים ישראלים ביוני אשתקד לאחר שנכנס לשטחי ישראל ונהרג במהלך חילופי אש.

בהצהרה לא מאומתת בערבית שפורסמה בקבוצת טלגרם, שהפכה לוויראלית, טענה הקבוצה כי קיפר הוא מרגל ישראלי שהשתמש בעסק שלו ככיסוי לפעילות הריגול שלו, שכללה גיוס סוכנים במטרה לרגל אחרי מצרים לטובת המודיעין הישראלי – המוסד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בנוסף פרסמה הקבוצה סרטון מזעזע המתעד לכאורה את הרצח. בסרטון נראה אדם שאוחז נשק בידו מתקרב לרכב שבו על פי החשד ישב הקורבן ומבצע לעברו 7 יריות מטווח קצר מאוד תוך כדי שהוא נשמע אומר בסרטון (בערבית): "שלום מילדי עזה".

סרטון שהופץ ברשתות החברתיות שמתעד לכאורה את הרצח

אוקסנה, אשתו של זיו קיפר התראיינה אתמול (רביעי) לתכנית "בחצי היום" בכאן רשת ב ודחתה את הטענה כי הוא נרצח על רקע פלילי. לדבריה הוא לא נשדד והיה איש עסקים במצרים במשך שנים. היא ציינה כי היא אינה יהודייה או ישראלית אך בשל היותה נשואה לישראלי היא חוששת שירצו לפגוע בה. היא הוסיפה כי בכל מקרה אין לה כוונה להישאר יותר במצרים יחד עם בתה שנמצאת לצידה.

גורם בכיר בשירותי הביטחון המצרים מסר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי אין להם מידע על קיומה של קבוצה שכזו וכי לא ברור אם היא אכן אחראית לרצח. עד כה לא פורסמו על ידי ממשלות ישראל או מצרים פרטים רשמיים על זהות הקורבן, אם כי משרד החוץ בישראל אישר כי מדובר באיש עסקים בעל אזרחות כפולה ישראלית-קנדית. משרד החוץ הוסיף כי השגרירות בקהיר נמצאת בקשר עם הרשויות המצריות.

מצדה, הודיעה ממשלת מצרים כי "הליך משפטי החל" בעניין, אך נמנעה מפירוט נוסף. גורמים רשמיים אישרו כי הקורבן "שהה באופן קבוע במצרים". במקביל, הביעו נציגי ממשלת קנדה תנחומים למשפחתו של הקורבן וציינו כי "קצינים קונסולריים נמצאים בקשר עם הרשויות המקומיות כדי להעניק סיוע".

על פי פרסומים באינטרנט, קיפר היה מנכ"ל חברת "או.קיי גרופ" שנוסדה בשנת 2008 ועוסקת בייצוא פירות וירקות קפואים ממוצאם במצרים, כאשר מטה החברה ממוקם באלכסנדריה. קיפר עובד במצרים כמעט תשע שנים, ונכנס למדינה באמצעות דרכונו הקנדי.

חקירת הרצח נמשכת אך הרשויות במצרים טוענות כי הרקע הוא ככל הנראה פלילי בעוד שכל הסימנים מעידים כי קיפר נרצח רק בשל היותו יהודי, ואם אכן הסרטון שהופץ יאומת כאותנטי מהאירוע עצמו אז אין מקום לספק שמדובר בפיגוע טרור על רקע לאומני.

גורמי ביטחון ממשלתיים בירושלים ובקהיר הבהירו כי ינקטו בכל האמצעים לבירור נסיבות הרצח ולמציאת האחראים לו.

גורם ביטחוני מצרי אמר ל- The New Arab כי קצינים בכירים של הביטחון הלאומי הם בין החוקרים המופקדים על בדיקת המקרה. "מספר חשודים נחקרים כעת… אך איננו יכולים להכריז עדיין באופן רשמי על זהות הרוצח". בהצהרה קצרה שפורסמה בשעות המוקדמות אתמול (רביעי), אמר משרד הפנים המצרי כי אדם קנדי ​​נורה באלכסנדריה וכי צוות חוקרים הוקם כדי לחקור את מה שהוא הגדיר כ"תיק פלילי".

הרצח של איש העסקים הקנדי-ישראלי התרחש יום לאחר שצה"ל פתח בפעולות קרקעיות במזרח רפיח, תוך השתלטות על מעבר הגבול ברפיח, דבר שעורר זעם במצרים. העיר רפיח הדרומית בעזה מאכלסת כיום למעלה מ-1.5 מיליון עקורים פלסטינים מתוך אוכלוסייה של כמעט 2.3 מיליון.

יש לציין כי למרות המצב הטכני של שלום בין מצרים לישראל מאז סוף שנות ה-70, רבים בציבור המצרי נמצאים בעימות מתמיד עם הממשלה ומותחים ביקורת קשה על הנורמליזציה עם ישראל. זאת במיוחד לאור הסכסוך המתמשך של ישראל עם הפלסטינים בעזה ובגדה המערבית. מבחינה דיפלומטית ומסחרית, קהיר מתייחסת למדינת ישראל כמדינה ידידותית עם קשרים חזקים במספר תחומים.

במהלך העשורים האחרונים, המצרים מילאו תפקיד מרכזי בתיווך עסקאות לצורך השכנת שלום וביטחון בין ישראל לפלסטינים, כמו גם בקרב פלגים פלסטינים יריבים.

עם זאת, המתיחות הסלימה בין שתי המדינות מאז תחילת המלחמה של ישראל בעזה שפרצה לאחר הטבח המזעזע שביצע חמאס ביישובי הדרום ב-7 באוקטובר אשתקד, וגבתה את חייהם של כמעט 35,000 פלסטינים, לטענת העזתים רבים מהם נשים וילדים.

Back to top button